Fy ### för posten

Dat_dude

Ny medlem
Fy ### för posten
Hmmmm.. har aldrig skrivit här förr men de duger..
Hur som helst, för ett tag sedan så beställde jag en Canyon Nerv es 5.0, trodde det skulle bli bra med tanke på canyons bra rykte som jag hade hör av en kompis. Sen när vi hade beställt, betalt och fått ett leverans datum så kommer inte cykeln.. så vi mailade till canyon i Sverige för att då reda på vad som hänt

Först så trodde jag att det bara var en vanlig försening men vi väntade och väntade och tillslut så fick jag ett mail där det står att cykeln hade skickats tillbaka till tyskland?!?! Kom som en blixt från klar himmel, sen så hade de inte heller fått någon förklaring på varför den hade skickats tillbaka. Dom använde sig av den svenska posten när den fraktades till oss men hur den kom till Sverige vet jag inte :S. I alla fall, så skulle vi vänta på ett nytt leverans datum och tiden gick och gick till vi fick svar att det hade varit något på canyon så att dom inte kunde ha svarat på frågor men vi fick att den skulle komma i fredags(5/10) men dök den upp… nej:(

Men idag (8/10) så kom den och glädjen steg, så när jag kom hem och börja montera den så börja det med att kedjan satt lite lustigt, den satt som i en åtta :S… jag ringer då Mikael (mikael_nr1) som har lite erfarenhet av att mecka. När vi tittar noggrannare på bakväxeln så ser vi att den är lite repig och när vi tittar lite längre upp så är en stopp grej av (en sak som skall hindra att växel armen går ett varv runt som den då hade gjort) det förklarar delvis varför kedjan var slak och varför den var som en åtta. Vi bestämmer oss då för att se över cykeln för att se om det var fler transport skador och visst var det de. Båda bromsskivor var skeva, den där bak var mycket skev.

Sen var det också lite skavskador på fram gaffeln.

Detta är helt oacceptabelt, har skikat ett mail till canyon och fick svar för inte så länge sen där dom tycker att jag skall skicka tillbaka hela cykel?!?!?! Varför de?!?!?!

Senast redigerad av en moderator:
Fy ### för posten
Sorry mate, har inga tröstens ord att ge. Kan bara rysa av obehag vid tanken på att något sådant skulle drabba mig. Hoppas det fixar sig!

Fy ### för posten
Varför Canyon vill ha tillbaka hela cykeln, för att dom inte kan lämna några garantier för en defekt cykel förstås... du kommer få en ny utan att det kostar dig någonting (Canyon kommer kräva posten på ersättning).
Det tråkiga är att du får vänta, det roliga är att du kommer få en helt fungerande cykel... :-)

Fy ### för posten
Dat_dude skrev:
-------------------------------------------------------
>
> ... bla bla många defekter/transportskador bla bla ...
>
> Detta är helt oacceptabelt, har skikat ett mail
> till canyon och fick svar för inte så länge sen
> där dom tycker att jag skall skicka tillbaka hela
> cykel?!?!?! Varför de?!?!?!

Troligen för att dom vill skicka dig en ny cykel.

Att prylar blir transportskadade händer och det är en av de risker man tar om man handlar på nätet. Går du till din lokala cykelhandlare som tar du inte den risken, men får samtidigt betala mer för prylarna. Svårare än så är det inte.

Fy ### för posten
JT skrev:
> Dat_dude skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > ... bla bla många defekter/transportskador bla
> bla ...
> >
> > Detta är helt oacceptabelt, har skikat ett
> mail
> > till canyon och fick svar för inte så länge
> sen
> > där dom tycker att jag skall skicka tillbaka
> hela
> > cykel?!?!?! Varför de?!?!?!
>
> Troligen för att dom vill skicka dig en ny cykel.
>
>
> Att prylar blir transportskadade händer och det
> är en av de risker man tar om man handlar på
> nätet. Går du till din lokala cykelhandlare som
> tar du inte den risken, men får samtidigt betala
> mer för prylarna. Svårare än så är det inte.

Enligt mig så vore det ju enklare att skicka bakväxeln och nya skivor så man kan fixa det själv, går fortare. + att jag tappat förtroendet för posten

Fy ### för posten
Dat_dude skrev:
> Enligt mig så vore det ju enklare att skicka
> bakväxeln och nya skivor så man kan fixa det
> själv, går fortare. + att jag tappat
> förtroendet för posten

Ja, men om båda bromsskivor är skeva, skavskador på framgaffeln och det är märken på bakväxeln så låter det som den lådan fått en rätt duktig kyss. Hur vet du att inte ramen är sned eller har sprickor?

Fy ### för posten
JT skrev:
> Dat_dude skrev:
> -----
> > Enligt mig så vore det ju enklare att skicka
> > bakväxeln och nya skivor så man kan fixa det
> > själv, går fortare. + att jag tappat
> > förtroendet för posten
>
> Ja, men om båda bromsskivor är skeva, skavskador
> på framgaffeln och det är märken på bakväxeln
> så låter det som den lådan fått en rätt
> duktig kyss. Hur vet du att inte ramen är sned
> eller har sprickor?

Jeppm håller helt med JT. Var glad att Canyon tar sitt ansvar och kollar upp cykeln ordentligt. Skivor och andra delar skulle säkert ta lika länge som det kommer att ta tills du har en helt kry cykel. Så le och vad glad istället.

Fy ### för posten
Äresant? Jag har läst om en till Canyon här på forumet som levererats med kedjan som en 8 och bakväxeln sönderdragen. Anledningen till att jag reagerade då var att EXAKT samma sak hade hänt på min Canyon, som levererades förra sommaren!

Seriöst, skärpning. Vem det än är på vägen som snörper kedjorna och drar av bakväxeln.

Ska söka lite efter den andra tråden....

Fy ### för posten
Vi börjar bli ett par stycken, min Torque levererades med samma finess, kedjan i en åtta och snurrad bakväxel.

Carl skrev:
> Äresant? Jag har läst om en till Canyon här
> på forumet som levererats med kedjan som en 8 och
> bakväxeln sönderdragen. Anledningen till att jag
> reagerade då var att EXAKT samma sak hade hänt
> på min Canyon, som levererades förra sommaren!
>
> Seriöst, skärpning. Vem det än är på vägen
> som snörper kedjorna och drar av bakväxeln.
>
> Ska söka lite efter den andra tråden....

Fy ### för posten
Hej,

Låter ju helt otroligt att så många ska vara drabbade.
Ni som haft problem med snurrad bakväxel, hur löste Canyon det för er?
Fick ny alla ny bakväxel?

Mvh

-M-

Fy ### för posten
castrello skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Dat_dude skrev:
> >
>
> > -----
> > > Enligt mig så vore det ju enklare att skicka
> > > bakväxeln och nya skivor så man kan fixa
> det
> > > själv, går fortare. + att jag tappat
> > > förtroendet för posten
> >
> > Ja, men om båda bromsskivor är skeva,
> skavskador
> > på framgaffeln och det är märken på
> bakväxeln
> > så låter det som den lådan fått en rätt
> > duktig kyss. Hur vet du att inte ramen är sned
> > eller har sprickor?
>
> Jeppm håller helt med JT. Var glad att Canyon tar
> sitt ansvar och kollar upp cykeln ordentligt.
> Skivor och andra delar skulle säkert ta lika
> länge som det kommer att ta tills du har en helt
> kry cykel. Så le och vad glad istället.

Glad vet jag inte om han ska vara. Cykeln har redan åkt fram och tillbaka till sverige 1 gång. Ska den till Tyskland igen innebär det 3 gånger så lång leveranstid som utlovat.

Fy ### för posten
mikael_nr1 skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > JT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Dat_dude skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Enligt mig så vore det ju enklare att
> skicka
> > > > bakväxeln och nya skivor så man kan fixa
> > det
> > > > själv, går fortare. + att jag tappat
> > > > förtroendet för posten
> > >
> > > Ja, men om båda bromsskivor är skeva,
> > skavskador
> > > på framgaffeln och det är märken på
> > bakväxeln
> > > så låter det som den lådan fått en rätt
> > > duktig kyss. Hur vet du att inte ramen är
> sned
> > > eller har sprickor?
> >
> > Jeppm håller helt med JT. Var glad att Canyon
> tar
> > sitt ansvar och kollar upp cykeln ordentligt.
> > Skivor och andra delar skulle säkert ta lika
> > länge som det kommer att ta tills du har en
> helt
> > kry cykel. Så le och vad glad istället.
>
>
> Glad vet jag inte om han ska vara. Cykeln har
> redan åkt fram och tillbaka till sverige 1 gång.
> Ska den till Tyskland igen innebär det 3 gånger
> så lång leveranstid som utlovat.

Han kan lika gärna vara glad. Om han inte är det så är han ju sur ju. Och det vill man inte vara.

Nää, seriöst så förstås jag frustrationen, men han verkade ju mest störd på att han ska skicka tillbaka hela cykeln. Och det om något är väl en bra sak? Betänk alternativet: han skulle få en välxelförare eller nya skivor på posten och så går ramen av efter en månad. Hur ska han då kunna skylla på transportskada? Då är det ju bättre att de tar och byter ut hela cykeln eller servar cykeln där och kollar (förhoppningsvis) att att ramen osv är i skick. Det är en orsak att vara glad.

Fy ### för posten
vad jag senast hör så vill dom köpa tillbaka cycklen... låter inte så lovande. sen så om man kollar på canyons hemsida så står det att cykeln var utsåld:/

Fy ### för posten
JLarsson skrev:
> Bigmollo, dags att be om ursäkt i denna tråd
> också.

Nix, det får nån tysk göra. Plus att jag slutar imorgon. :)
/J

Fy ### för posten
Bakväxeln på min Torque som kom för drygt en vecka sedan var på god väg att göra ett frivarv... Samma stopp som ni snackar om är typ mosat men bara halvt mosat så det funkar fortfarande lite grann. Postens fel eller Canyons fel..? Svårt att säga. Tråkigt iaf på min nya fina X.0:a. Funderar på att fixa med lite plastic padding eller nåt.

Vad som är värre är att det satt fel framgaffel på och det är ju knappast postens fel. Verkar vara lite för många som får problem med Canyon för tillfället. Synd eftersom cyklarna är superfina och extremt prisvärda. Efter drygt en veckas väntan har jag inte fått något svar vad som händer med min framgaffel :(

Fy ### för posten
Kan det inte vara så att nån klåpare på Canyon packar cyklarna fel. Eller tror ni att det går i brallan på nån terminalare på tyska posten när han har sönder bakväxlar?
/J

Fy ### för posten
bigmollo skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Bigmollo, dags att be om ursäkt i denna tråd
> > också.
>
>
> Nix, det får nån tysk göra. Plus att jag slutar
> imorgon. :)
> /J

Man får faktiskt inte bete sig hur som helst med andras egendom bara för att man skall sluta imorgon.

Fy ### för posten
Stumpy skrev:
> Man får faktiskt inte bete sig hur som helst med
> andras egendom bara för att man skall sluta
> imorgon.

Men de där växlarna bad om det. :)

Fy ### för posten
Alltså, enda sedan trådens början har jag undrat vad det är för jävla klåpare som packar cyklarna inför frakten ?
A & O när man ska flyga med sin egen cykel är ju att alltid montera av bakväxeln för att försäkra sig om att cykeln är användbar när man kommer fram... hur kan dom då leverera en ny cykel på det bristfälliga sättet ??????? :-/

Fy ### för posten
bigmollo skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Man får faktiskt inte bete sig hur som helst
> med
> > andras egendom bara för att man skall sluta
> > imorgon.
>
> Men de där växlarna bad om det. :)

Ska du sluta på Posten? Hur ska du då kunna försvara ditt Postmästerskap?

Fy ### för posten
postman_pat.jpg

+
hammer.jpg

=
2004081802.jpg

Q.E.D.

Fy ### för posten
Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Alltså, enda sedan trådens början har jag
> undrat vad det är för jävla klåpare som packar
> cyklarna inför frakten ?
> A & O när man ska flyga med sin egen cykel är ju
> att alltid montera av bakväxeln för att
> försäkra sig om att cykeln är användbar när
> man kommer fram... hur kan dom då leverera en ny
> cykel på det bristfälliga sättet ??????? :-/

Om det kostar Canyon x kr extra att plocka av bakväxeln och y kr extra att ta alla supportsamtal från folk som inte klarar av att skruva dit den, så kanske det är så få cyklar som skadas att x+y ändå är större än vad returerna kostar.

Fy ### för posten
Har sett ett större antal fraktskadade datorer i mitt liv. Embalaget brukar vara boven i dramat. En del företag verkar ha apor som packar sakerna. Konstigt att det är så många Canyon med samma fel, men det har iofs Bigmollo svarat på =)

Fy ### för posten
Jag hade samma problem med min växel när cykeln kom från canyon i augusti. Träplattan som ska sitta i bakgaffeln som skydd för växeln hade lossnat och...
Det tog tyvärr drygt tre veckor innan nya växel kom. -ingen kompensation.
De var dock väldigt trevliga på canyon i sverige, men det hjälpte inte mycket...
Är väldigt nöjd med min cykel nu (grand canyon 7.0)
//gustav

Fy ### för posten
...ehm... är det också posten som bryter kedjan eller monterar isär cagen och sätter tillbaks kedjan korsad?

Nä, den här gången ställer jag mig på bigollons sida.

Fy ### för posten
JT skrev:
<Om det kostar Canyon x kr extra att plocka av bakväxeln och y kr extra att ta alla supportsamtal från folk som inte klarar av att skruva dit den, så kanske det är så få cyklar som skadas att x+y ändå är större än vad returerna kostar>
_____________________________________________________________________________________________________

Inte tror jag att dom vinner framtida kunder på defekta bakväxlar, jag skulle inte köpa en Canyon när facit säger att den antagligen kommer vara trasig vid leverans... inte blev jag mer impad av min klubbkompis lvg-cykel från samma firma som plötsligt tappade framväxelfästet...
Jag tycker att dom lungnt kan utgå från att kunderna kan montera bakväxeln själv eller helt enkelt lägga upp några pedagogiska pdf på sim hemsida för dom mest ohändiga och i framtien packa cyklarna så att dom klarar av att levereras. T

Fy ### för posten
Blev väldigt orolig när jag läste denna tråd i måndags. Hade beställt en Roadlite 5.0 och väntade bara på leveransen. Fick den på onsdagen och kollade oroligt på kartongen. Inga synliga skador på den i a f. Packar upp och får se en hel och fin cykel, pulsen återgår till det normala. Återstår att se om jag monterat prylarna ordentligt, har inte haft tillfälle att testköra.

Fy ### för posten
Botte B skrev:
> Hade beställt en Roadlite 5.0 och
> väntade bara på leveransen. Fick den på
> onsdagen och kollade oroligt på kartongen. Inga
> synliga skador på den i a f. Packar upp och får
> se en hel och fin cykel, pulsen återgår till det
> normala.

och Lilla Stereon skrev:
> inte blev jag mer impad av min klubbkompis lvg-cykel
> från samma firma som plötsligt tappade framväxelfästet...

Vänta bara, Botte. Snart lossnar framväxeln :D

Fy ### för posten
Hade samma strul i sommras. Cykeln skickades till mig men då jag itne var hemma skickade Posten tilbaka cykeln. påpekeade för både Posten och Canyon att de bör skräpa till deras leveransrutiner för detta sköttes dåligt!! Jag hade innan min resa sökt paketet (som var försenat) både genom Posten och Canyon och då även meddelat att jag kommer vara bortrest en period (3v) och kan ej ta emot leverans under den tiden...
När jag fick cykeln så var även min växel snurrad och kedjan var en åtta men tyvärr upptäckte jag inte att växeln var snurrad förrän jag brutit upp och snurrat tilbaka kedjan. När jag sedan upptäckte att växeln var snurrad vred jag den tilbaka och bröt åter om kedjan... Har dock inte märkt att något skulle vara skadat utan växeln har funkat klockrent!
Jag rekommenderar, trots detta missöde, alla som funderar på Canyon att köpa för cykeln är trots allt kanon!

Fy ### för posten
Jag blir lite orolig när jag läser att postern öppnar alla Canyon-paket och bryter kedja och växel. Vet inte om jag skulle chansa och köpa från en leverantör som alltid råkar ut för sådant. Men som sagt, om Bigmollo nu slutar på posten kanske problemet är löst?

Tillbaka
Topp