Fyrkantsaxel vs. ISIS
Nu är jag hjärtligt less på mitt Truvativ ISIS vevparti och vevlager.
Det är tamejfan lögn att få det att sluta knaka!
Jag trodde att jag eliminerat alla möjliga knak-källor efter att ha:
1. Tagit ur vevlagret, rengjort, fettat in gängorna och vid återmontering dragit åt skålarna _hårt_.
2. Rengjort och fettat splinesen och dragit åt vevarmsbultarna för kung och fosterland med ett gammalt xc-styre som förlängare. Styret är gammal hederlig xc bredd, typ 58 cm, så vevarmsbultarna är dragna _hårt_ de med.
3. Tagit loss, rengjort, fettat in och dragit åt klingbultarna.
4. Kört några timmar och sedan efterdragit vevarmsbultarna med samma utrustning som i steg 2. Om jag inte drar åt som f*n fortsätter knakandet.
5. Njutit av knakfritt vevparti. Tyvärr varar inte detta steg särskilt länge...
Efter några timmars körtid börjar skiten knaka igen!
Jag har nu upprepat proceduren tre ggr och börjar misströsta. Vid senaste åtdragningen drog jag dessutom ena vevarmsbulten rund. Bultarna borde kanske vara Torx eller gammal hederlig utvändig sexkant som tål det löjligt höga åtdragningsmomentet som krävs?!?
Så, nu börjar jag fundera på att "gå tillbaka" till ett XT vevparti för fyrkantsaxel som jag har liggande.
Om inte någon har några tips om sätt att få ISIS knak-fritt...
Det är tamejfan lögn att få det att sluta knaka!
Jag trodde att jag eliminerat alla möjliga knak-källor efter att ha:
1. Tagit ur vevlagret, rengjort, fettat in gängorna och vid återmontering dragit åt skålarna _hårt_.
2. Rengjort och fettat splinesen och dragit åt vevarmsbultarna för kung och fosterland med ett gammalt xc-styre som förlängare. Styret är gammal hederlig xc bredd, typ 58 cm, så vevarmsbultarna är dragna _hårt_ de med.
3. Tagit loss, rengjort, fettat in och dragit åt klingbultarna.
4. Kört några timmar och sedan efterdragit vevarmsbultarna med samma utrustning som i steg 2. Om jag inte drar åt som f*n fortsätter knakandet.
5. Njutit av knakfritt vevparti. Tyvärr varar inte detta steg särskilt länge...
Efter några timmars körtid börjar skiten knaka igen!
Jag har nu upprepat proceduren tre ggr och börjar misströsta. Vid senaste åtdragningen drog jag dessutom ena vevarmsbulten rund. Bultarna borde kanske vara Torx eller gammal hederlig utvändig sexkant som tål det löjligt höga åtdragningsmomentet som krävs?!?
Så, nu börjar jag fundera på att "gå tillbaka" till ett XT vevparti för fyrkantsaxel som jag har liggande.
Om inte någon har några tips om sätt att få ISIS knak-fritt...