Fyrkantsaxel vs. ISIS

*micke*

Aktiv medlem
Fyrkantsaxel vs. ISIS
Nu är jag hjärtligt less på mitt Truvativ ISIS vevparti och vevlager.

Det är tamejfan lögn att få det att sluta knaka!

Jag trodde att jag eliminerat alla möjliga knak-källor efter att ha:

1. Tagit ur vevlagret, rengjort, fettat in gängorna och vid återmontering dragit åt skålarna _hårt_.
2. Rengjort och fettat splinesen och dragit åt vevarmsbultarna för kung och fosterland med ett gammalt xc-styre som förlängare. Styret är gammal hederlig xc bredd, typ 58 cm, så vevarmsbultarna är dragna _hårt_ de med.
3. Tagit loss, rengjort, fettat in och dragit åt klingbultarna.
4. Kört några timmar och sedan efterdragit vevarmsbultarna med samma utrustning som i steg 2. Om jag inte drar åt som f*n fortsätter knakandet.
5. Njutit av knakfritt vevparti. Tyvärr varar inte detta steg särskilt länge...

Efter några timmars körtid börjar skiten knaka igen!
Jag har nu upprepat proceduren tre ggr och börjar misströsta. Vid senaste åtdragningen drog jag dessutom ena vevarmsbulten rund. Bultarna borde kanske vara Torx eller gammal hederlig utvändig sexkant som tål det löjligt höga åtdragningsmomentet som krävs?!?

Så, nu börjar jag fundera på att "gå tillbaka" till ett XT vevparti för fyrkantsaxel som jag har liggande.

Om inte någon har några tips om sätt att få ISIS knak-fritt...

Fyrkantsaxel vs. ISIS
RaceFace rekommenderar att man drar med 80Nm först och sen efterdrar med ett något lägre moment.

En tröst kanske kan vara att min Enduro också knakar lite. ISIS, behöver jag nämna det.. Jag har inte identifierat källan ännu, men det blev bättre när jag tog ur vevlagret och fettade in det.

När jag har tillgång till momentnyckel så ska jag ta loss vevarna och dra åt den med rätt moment och dessutom köra Locktite. Locktite:ade dem med förra ramen, då var det helt tyst.

Ibland ångrar jag lite att jag skulle köra på min egna lilla linje. Hade jag byggt med Shimano XT rakt över hade hojen blivit ett gäng tusenlappar billigare och jag hade sluppit en del strul med bromsar (dom är numera väldresserade iofs, och världens snyggaste bromsar) och lite annat småtjafs.

(Fast SRAM-prylarna har rockat hela vägen!)

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Det skulle jag naturligtvis också sagt...har testat loctite och gängtejp också.

Både för att hindra vevarmsbutarna (bulten egentligen för det är bara vänster vevarm som jävlas) från att dra upp sig och på ISIS splines:en (gängtejp).

Med gängtejp på ISIS interfacet mellan vevar och vevlager dröjde det längre innan det började knaka igen...

Jag antar att min vänstra vevarm är fuckad i splinesen...vilket känns förj*vligt.

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Surt... Att köpa bara en arm brukar oftast inte gå heller...eller vara lika dyrt som ett komplett vevparti...

Rekommenderar Octalink till nästa gång...

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Nästa gång blir det Octalink, ett Deore tror jag. Inte coolt men billigt, och drev i stål som håller lääänge.

Jag har iaf ringt och sett till att jag får nya vevarmsbultar till Truvativ:et. Då återstår bara att få loss den trasiga...blir ett jobb för en grispitt tror jag.

Sen tror jag att det blir att flytta ISIS eländet till pendlarcykeln och ta XT vevarna därifrån till Enduron.
Visst, fyrkantsaxel flexar mer och sånt. Men det funkar. Alltid. Utan knarr. Länge leve underhållsfri teknink!

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Deore vevparti fungerar klockrent.

Har det på pendlarhojen och har aldrig haft några som helst problem och då går den sommar som vinter med minimalt underhåll.

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Jag hade också lite problem med ISIS till att börja med, bultarna lossnade lite efter varje åktur, däremot knakade det aldrig.

Det löste sig med kopparpasta på splinesen, locktite på bultarna och sen dra åt utav helvete. Nu sitter det, utan att det knakar och lossnar!

Men jag håller med, det ska inte behöva vara så här från början. Kommer nog antagligen att skaffa Octalink nästa gång det är dags...

/Leo

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Uppdatering:
Har nu fått lös den rundade vevarmsbulten. En grispitt gick av (aaarghh!!!) i processen och det hela fick lösas genom att med slägga slå fast en torxnyckel med 1/2" fyrkantsfäste i resterna av bultskallen och använda tryckluftsdragare...ordentligt våld alltså.
Allt är dock helt, utom vevarmsbulten då :-)

Har inte satt ihop nåt än, funderar fortfarande om jag ska byta till fyrkantsaxel prylar...

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Ja, jag kan bara instämma.
Kör nu på ett Truvativ Stylo Team Vevparti med ett Truvativ SL lager. Knakar alltid efter några timmar.

Nästa gång får det bli nya xtr-vevarna!

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Hmm... lustigt. Mina erfarenheter säger tvärt om.

Mitt vevparti har aldrig fungerat så bra som det har gjort sedan jag bytte till ISIS. Ett år har det hållit utan missljud. Nu har det dock kommit lite knäppande på sistone, men när jag körde fyrkantsaxel så var det en ständig huvudvärk över det satans vevpartiet.
Har kört med Siguno, Curve, Deore LX m.m. alla har låtit illa.

Nu kör jag Race Face Prodigy och FSA Ultimax Xtreme Pro. Kan sammanfattas med två ord: Styvt och tyst!

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Knakande ISIS avsnitt 454:

Nu har jag rivit bort vevlagret, inte bara vevarmarna. Rengjorde allt och återmonterat, med kopparpasta istf fett denna gången.

Körde en timme riktig pedalstamparcykling efteråt och, jag törs nästan inte säga det, det knakar inte.

Så nu får jag se hur länge det varar :-|

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Det verkar som om man kan ha otur och få komponenter som knakar hur fan man än beter sig. Jag har XT octalink och har utfört operationen ta isär-göra rent-kopparpasta-fetta-sätta ihop skiten-dra åt utav helvet, 3 gånger bara för att upptäcka att det knakar ändå, och då får det väl göra det.

Fyrkantsaxel vs. ISIS
...avslöjad, jäklar också... ;-) Nja, har använt fett förut på de flesta ställena, men kopparpasta verkar sitta kvar bättre helt klart.

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Om jag inte har fel så är enda skillnaden (förutom priset) att alupasta är mera värmetåligt. Och färgen då.

Värmetåligheten kan ju kvitta när det gäller vevlagergängor :-)

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Nja, lite ligger det väl i det. Men eftersom man kletar kopparpasta på alufälgar på bilen, iaf "Bosse bildoktorn" gjorde det, så är det nog ingen fara. Har vi någon kemist här? :-)

Fyrkantsaxel vs. ISIS
I en del sammanhang (vad gäller bilar) vet jag att avsaknaden av koppar är att föredra. Då är alupasta ett alternativ. Jag kör med alupasta till mina alufälgar på bilen... Det blir inte en massa brunt splatter på fälgarna då, det blir en massa silvrigt splatter istället... =)

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Knaket avsnitt 455:
Har tagit en ordentlig långtur idag, så vevarna har nu gått ca 7 timmar efter senaste återmonteringen.
Och det är knakfritt än så länge...men jag hyser inget större hopp om att det inte kommer att börja igen. Nej, jag är inte pessimist men i det här fallet har jag ingen bra erfarenhet :-(

Men än så länge verkar kopparpasta bra Leo ;-)

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Leo@happymtb.org wrote:

> Nja, lite ligger det väl i det. Men eftersom man kletar
> kopparpasta på alufälgar på bilen, iaf "Bosse bildoktorn"
> gjorde det, så är det nog ingen fara. Har vi någon kemist här?
> :-)

Ingen kemist, men det lilla jag minns från kemilektionerna i skolan säger något om att den ädlaste metallen överlever. Nu minns jag tyvärr inte rangordningen :)

Platina - Guld - Silver

Så långt är det klart, men vilken av Al och Cu som är ädlast minns jag inte :)

Sant är dock att det kan vara obra att blanda metaller hur som helst, det torde dock vara lugnt om man skruvar av och på sakerna någorlunda regelbundet. Som med fälgbultar på bilen.

Har ni kopparpasta i lagren eller bara på gängorna? Misstänker att det finns nackdelar med kopparpasta i lager. På gängor däremot skiljer det stålet och aluminiumen åt, vilket är bra.

/Tobbe

Fyrkantsaxel vs. ISIS
the_TNT: Bara på gängorna(vevlagergängorna, dvs mellan ram och vevlager), det är ingen smörja med låg friktion direkt... ;-)

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Har ni inte lärt er att truvativvevlagrena är riktigt kassa.
Har bytt flera stycken åt min kompis.
Dom börjar knaka efter några mil...
Det senaste skar efter 15 mil ungefär.
Har sen kört problemfritt med shimano.

Fyrkantsaxel vs. ISIS
Haha, trådarkeologi igen :-)

Det här hade jag helt glömt men nu kan jag iaf berätta att det var vevlagret som var felaktigt, ett Truvativ. ISIS-splinesen på vänstersidan var felaktiga. Diametern eller koningen, den splinade delen är visst lite konisk också, var något för liten vilket ledde till att armen gick på "för lätt" och långt in och alltså inte satt riktigt.
Lagret byttes ut av Evalds utan tjafs (tack för det), fick intrycket att det inte var första gången de fick ett sådant reklamerat. Utbyteslagret har funkat prickfritt länge nu och jag har kunnat njuta av knakfri cykling i många mil.
Hela problemet berodde på taskiga toleranser vid tillverkningen alltså.

Så nu vet ni det, om någon mot förmodan är intresserad ;-)

Fyrkantsaxel vs. ISIS
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Första tråden på happy som nämner ordet
> 'trådarkeologi'!

Är du säker?

Tillbaka
Topp