Fysiologifråga - ork

nugge66

Ny medlem
Fysiologifråga - ork
Hej,
Upplever i år ett fenomen som jag inte känner igen sedan tidigare år. Jag tar slut i benen. Lunga och hjärta har väsentligt mer att ge men benen säger ifrån. Helt utan tryck så att säga och det blir som sockerdricka i benen vid lite hårdare belastning om ni förstår?

Har inte vintercyklat men väl kört spinning och styrketräning ben över vintersäsongen. Är förvisso en äldre herre som snart fyller 49 år men tränar tämligen mycket och försöker köra ca 6 pass i veckan. Tror vi kan stryka frågor runt kost/energi och hälsa, där skall det vara ok :).

Min fråga är; vilket träningsupplägg vore lämpligt för att få hjärta/lunga/ben mer i harmoni? Varför blir jag så snabbt orkeslös i benen? Tips?

Tack

Senast ändrad:
Fysiologifråga - ork
6 pass i veckan! Då krävs det nog kvalitetsåterhämtning för att det skall funka. Har du tänkt på att du kanske bara är trött. Jag är ungefär i din ålder och har ibland svårt att acceptera att jag inte längre är 20-30.

Fysiologifråga - ork
Jag vet egentligen inte om det beror på något medicinskt fel, men en grej jag har märkt är hur tröttheten kan bita sig fast i benen ibland ett åar dagar efter ett normalt träningspass. Hoppas det bara betor på ålder+dåliga återhämtningsmöjligheter.

Sen finns ju den psykiska biten också. Om jag har det psykiskt jobbigt och ansträngande runtom mig, kan jag känna mig fysiskt tröttare än jag egentligen är. Kan ibland ana hur folk mår som gått i väggen även om jag inte själv varit där (ännu...).

Fysiologifråga - ork
Det tar alltid lite tid innan man vänjer om benen från inomhuscykling till utecykling. Kör några distansrundor så löser det sig till slut.

Fysiologifråga - ork
6 pass låter ganska mycket. Som du beskriver känns mina ben när jag har övertränat och det är vid typ 6 pass per vecka. Och dessvärre blir det inte bättre med åren.

Fysiologifråga - ork
Kör du någon variation på passen?
Körs samtliga 6 pass i ett halvhårt tempo? klassisk träningsfälla som brukar resultera i att man är halvsliten hela tiden.

Fysiologifråga - ork
Först ett förtydligande då jag uttryckte mig illa. Jag tränar cykel 4-5 ggr i veckan och sedan kompletterar jag med lite annat som t.ex. coreträning.

Jo, jag sitter nog fast i lite för ensidig träning. Passen i veckorna är ofta ganska lika, 40-60 km nära max och för det mesta solo. Till helgerna distanspass med klubben eller motionslopp.

@tittkorv. Haha, jodå jag är nog trött efter passen jag med men det gör mig ingenting snarast tvärtom, ett bra kvitto på träning som tog. Det som stör mig är "pulverbristen" i benen UNDER passen.

Gissar att det bara är att bita i det sura äpplet och koppla på intervaller/backträning/tempopass... Det är så satans mentalt tunga pass tycker jag men den som vill bli fin får lida pin ;).

Senast ändrad:
Fysiologifråga - ork
Så brukar jag känna i benen om jag inte variera dom olika passen/cyklingen eller återhämta mig riktigt mellan pass med hög intesitet...kör mest Mtb och oftas råkar jag ut för det "orkeslösa ben" när jag kör några pass i veckan(4-5 pass) med cx:n(grusväg och asfalt) då jag då oftas kör så fort det går(tempoträning)i 40-70 km...återhämtar/vilar jag en extra dag eller alternera/mixa upp träningen med inplanerade lugna rullpass så har jag betydligt bättre ork/kraft dom dagarna jag kör hårt.

Fysiologifråga - ork
nugge66 skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Jo, jag sitter nog fast i lite för ensidig
> träning. Passen i veckorna är ofta ganska lika,
> 40-60 km nära max och för det mesta solo. Till
> helgerna distanspass med klubben eller
> motionslopp.
>

Där är svaret. Man blir sliten med den typen av träning. Ständigt trött och orken blir inte bättre. Kortare, hårdare pass och låt kroppen vila mellan passen. Skär ner till 4-5 pass per vecka så kommer det bli betydligt bättre.

Tillbaka
Topp