G-Boxx 2 och remdrift

Miche

Aktiv medlem
G-Boxx 2 och remdrift
Lite intressanta ide'er från Nicolai (fler ramtillverkare håller på med samma ide'er).

Ufo ST 2008 med vanliga växlar:
Nicolai_Ufo_ST_orginal.jpg ht=364

Ufo ST prototyp med G-Boxx 2:
Nicolai_Ufo_ST_G-Boxx_2_1_.jpg ht=544

Nicolai_Ufo_ST_G-Boxx_2_2_.jpg ht=725

Nicolai_Ufo_ST_G-Boxx_2_4_.jpg ht=725

G-Boxx 2:
Universal_Transmissions_G-Boxx_2_1_.jpg ht=725

Universal_Transmissions_G-Boxx_2_3_.jpg ht=725

Rem drift:
Universal_Transmissions_Nicolai_G-Boxx_Studie_elektronisch_1_.jpg ht=544

Universal_Transmissions_Nicolai_G-Boxx_Studie_elektronisch_2_.jpg ht=544

Universal_Transmissions_Nicolai_G-Boxx_Studie_elektronisch_4_.jpg ht=544

Universal_Transmissions_Nicolai_G-Boxx_Studie_elektronisch_6_.jpg ht=544

Universal_Transmissions_Zahnriemenantrieb_1_.jpg ht=544

Känns på något sätt som om både G-Boxx och rem-drift är framtidens melodi.

G-Boxx 2 och remdrift
Miche skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Känns på något sätt som om både G-Boxx och
> rem-drift är framtidens melodi.

Ja verkligen. Lär ju inte skramla mycket om den drivlinan inte.
Spontant känns lerrensningen som ett problem med remdrift, men det kanske inte är så farligt.

G-Boxx 2 och remdrift
Framtiden ligger inte i en tung gearbox som slukar effekt. Remmen där är säkert bra om man kapslar in den. Men varför inte kapsla in en kedje i så fall? Vikt? Livslängd?

Det som behövs är lättare gearboxar med enklare teknik och lägre tillverkningskostnad. Man behöver inga planetväxlar för tiotusentals kronor för att förflytta växelsystemet från lvg-cyklingens växelöra till en kapslad box "mitt i" ramen.

En färdig hoj med en gearboxmodell lik den i Honda RN01 och andra "plagiat", med en totalvikt på 17-18kg (downhillräser). Där har vi framtiden, i alla fall för downhill.

Senast redigerad av en moderator:
G-Boxx 2 och remdrift
Vet inte riktigt hur g-boxx 2 fungerar har inte satt mig in i det men hittade följande länk http://www.g-boxx.com/e-g-technology.html . Men Hondas lösning var ju bara att kappsla in vanliga drev och flytta det till mitten, blev verkligen besviken när jag såg deras lösning. Hade förväntat mig mer innovation samt utv. av växelkonceptet.

Rerrensningen på rem-driften måste bli ett problem ser det ut som.

G-Boxx 2 och remdrift
Håller med dig s. Jag tror det hade varit smartare att inte integrera vevlagret i lådan. Man borde istället satt drift av en extern kedja samt flyttat ner växelväljaren till där vevarna sitter nu, samt lagrat alla skivor i förhållande till varandra. Då hade endast de remskivor som driver behövt snurra. Inte för att en remskiva snor jättemycket effekt men..

G-Boxx 2 och remdrift
Jag har provcyklat den röda cykeln med Boxxern på Eurobike. Växlingsegenskaparna var inte symmetriska, dvs. att den svarar på ett sätt när man väljer en tyngre växel, men på ett annat när man väljer en lättare. Jag, som en som är inte van med systemet upplevde det som ett problem, men Herr Nicolai förklarade att det finns fördelar med ett sådant system. (It's not a bug, it's a feature!)

Jag skulle behöva provcykla den på mer utmanande terräng för mer än 5 minuter innan jag bestämmer om jag tycker om det eller inte.

G-Boxx 2 och remdrift
Gillar iden med remdrift men beroende på utförande blir det säkert svårt med lerrensning men det skulle vara skitkul att testa! Remmen som de använder är en Gates-rem som är motsvarande den som HD använder på sina motorcyklar. Lika stark som en kedja i ren dragkraftspåfrestning. Givetvis är inte tänderna lika starka vilket ger att man behöver ett visst antal tänder i ingrepp vilket säkert gör det svårt att använda motsvarande 11T-drev bak. :)

Håller med Nolltid att svindyra Gboxxar inte är nån direkt framtidsvision för den stora massan. Billigare alternativ som Hondas variant skulle vara intressant, kan i princip göras med befintliga växeldelar.

G-Boxx 2 och remdrift
Rem, fram- och bakdrev ska tydligen väga 180g tillsammans. Rätt imponerande med tanke på att en kedja väger ca 300g, ett framdrev 100g, kassett 300-400g... Nackdelen är att remmen kräver rätt hög spänning för att fungera bra vilket ställer lite högre krav på lagrena (överdimensionering och keramiska lager borde räcka)

Lerrensning skall inte vara något större problem eftersom kuggarna inte är solida:

2426-4.jpg

G-Boxx 2 och remdrift
crankbroters nya cobaltvevparti som har integrerad axel o två utanpåliggande lager på drivsidan borde ju hålla :D

hur skulle keramiska lager spela in? hårdare ja, men de spräcks ju istället för att deformeras

G-Boxx 2 och remdrift
"Rem, fram- och bakdrev ska tydligen väga 180g tillsammans."

Det låter ju som heaven för fixie och singlespeed freaks!

Dessutom slipper dom kanske lite av fingerchop-effekten :-)

G-Boxx 2 och remdrift
Keramiska lager är rundare, har lägre friktion och om jag inte missminner mig så har de högre E-modul än stål vilket betyder att de deformeras mindre. Det bör ge hållbarare lager, rätta mig gärna om jag har fel.

G-Boxx 2 och remdrift
Någon dyr planetväxel med dyra kugghjul kan jag inte se att det är frågan om. Bara växelförare och permanentmagnetarmar som styr remskivornas ingrepp. Förlusterna är väl ett frågetecken men det känns inte helt orimligt att den borde gå att göra hyfsat billig. Tycker iden känns tilltalande såvida man inte gillar att rota fram växelsystemet ur en massa leraochgräsgukka. Som jag alldeles nyss sysselsatte mig med.

G-Boxx 2 och remdrift
Tror också att G-Boxx:en borde bli billigare med tiden. Jag gillar verkligen ide'n, skulle verkligen vara kul om man kunde utv. cykeln och flytta fram den till nutid från en 100 årigt växelide'. Själv är jag klyvd, skulle verkligen vilja prova en G-Boxx hojj, ser både för- och nackdelar med G-Boxx:en.

Vad beträffar så är det fler som exprimeterar med ide'n som t ex. Orange om jag förstod det rätt.

Helhets bild:
OrangeBeltDrivePrototypefull-bike.jpg ht=413

Bild på BB:n:
OrangeBeltDrivePrototypefront-pivot-around-bb.jpg ht=413

Bild på baknavet, verkar vara byggd kring ett Shimano-nav:
OrangeBeltDrivePrototyperear-internal-and-belt-drive-2.jpg ht=413

G-Boxx 2 och remdrift
Vilken ful fågel den där "strange" var. Men iden är kul!

Ang planetväxlar tror jag att det dröjer länge innan högprestandaväxlar med tillräcklig effektivitet kommer finnas på marknaden för oss dödliga, om nånsin. För många delar med för hög precision känns det som. Men visst vore det kul. Borde räcka med ca 5 växlar? Iaf för mej.

G-Boxx 2 och remdrift
Problem med Strange/Orange är att Alfine är varken godkänd eller lämplig för teknisk stigcykling. Man kan också ha åsikter om lämpligheten av concentrisk BB /faux bar system. Ja, de kan funka OK, men kräver en hel del platform-effekt för att minimera bob.

G-Boxx 2 och remdrift
> Fredrik Larsson skrev:
>
> Rem, fram- och bakdrev ska tydligen väga 180g tillsammans.
> Rätt imponerande med tanke på att en kedja väger ca 300g, ett framdrev 100g,
> kassett 300-400g...

Jo, för det blir ju så enkelt att laga en punka bak med en rem som skall spännas svinhårt.
Och så måste man dela på svingen / ramen för att kunna byta rem.

> Daner skrev:
>
> Jag skulle behöva provcykla den på mer utmanande terräng för mer än 5 minuter
> innan jag bestämmer om jag tycker om det eller inte.

Varför då? Vem vill ha en tung effektslukande planetväxel i skogen?
Dessutom väger väl den där hojjen cirka 20-21kg totalt?

När det inte ens slagit inom downhill lär det dröja innan det blir något för den som
harvar runt i "utmanande terräng för mer än 5 minuter".

Det behövs en bild på en vettig gearbox.

G-Boxx 2 och remdrift
Jag är övertygad om att nuvarande "lvg" system på växlarna kommer att ersättas av en växellåda, om typ 6-7år borde de flesta dh-ramar ha det

G-Boxx 2 och remdrift
Broken Robot skrev:
> Har ni sett NuVinci´s gearbox? Steglös växling
> och inga kugg. Elsworth har skrivit kontrakt med
> dom för sina hybridcyklar. Kan vara framtiden?
>
> http://www.fallbrooktech.com/NuVinci.asp
> http://interbike.bikehugger.com/interbike/2006/09/
> ellsworthnuvinc.html

Fiffigt!

Hoppas att dom kan göra något åt verkningsgraden bara. Som det nu heter "From bench and road testing by potential consumers and industry experts, the NuVinci CVP compares favorably with the internally geared hubs on the market today and has the same or better ratio range." Sämre än kedja m.a.o. Men det kanske det är värt att få en steglös drivlina som på papperet verkar ha potential att bli problemfri. En vikt på närmare 4 kg (!) går förhoppningsvis att komma runt med lite titan och kålfiber.

G-Boxx 2 och remdrift
Det ska i ett äldre nummer (från 2007) av Singletrack tidningen finnas ett test där dom provkör den där Orange SS:en. Kommer inte riktigt ihåg vad dom skrev bara...

//Anders

G-Boxx 2 och remdrift
scrat skrev:
> Alfine?

Kolla modellbeteckningen på navet. Jag har en sådan. Shimano rekommenderar inte den till MTB men jag har provat ändå. De har rätt.

> BB?

Bottom Bracket. Också känd som vevlager. Engelska är lättare för mig än svenska, och rätt många som hänger här känner till sådana forkortningar från engelska MTB tidningar

> /faux? bar system?

Det ser ut som en så-kallade "Four-bar system", men är i verklighet en single-pivot med en linkage-driven dämpare.

> platformeffekt?

Dämparens inbyggd motstånd till...

bob?

Gungningen till följd av trampeffekter.

G-Boxx 2 och remdrift
Broken Robot skrev:
> Har ni sett NuVinci´s gearbox? Steglös växling
> och inga kugg. Elsworth har skrivit kontrakt med
> dom för sina hybridcyklar. Kan vara framtiden?
>
> http://www.fallbrooktech.com/NuVinci.asp
> http://interbike.bikehugger.com/interbike/2006/09/
> ellsworthnuvinc.html
>
NuVinci´s gearbox tycker jag är väldigt intressant, bygger på teknik som tydligen används i bl a. stridsvagnar mm. Tyvärr så är vikten på tok för hög men precis som nämns ovan så kan kanske titan och kolfiber vara medicinen mot vikten. I så fall blir dock biverkningarna en hög kostnad på navet. Men konceptet är helt klart intressant!

G-Boxx 2 och remdrift
Kan ju inget om det här men fackverkskonstruktionen skickade "shivers down my spine" :-D

H. skrev:
> Gearboxhojen med remdrift döljer mer än bara en
> gearbox... det är bland annat ett trådlöst
> växlingssystem i den. Less is more i all ära,
> men vem tycker inte det är kul med lite high-tech
> ibland?
>
> Fast jag skulle nog hellre vilja ha
> millyard-dh-hojen. Det är äkta vara.
>
> http://photos.nsmb.com/files/2/7/2/8/1/millyard2.j
> pg
> http://www.pinkbike.com/news/Millyard-racing-bike-
> 2007.html

G-Boxx 2 och remdrift
Problemet med hårt spänd rem och däcksbyten/punkareparationer går att lösa om man kombinerar det hela med ytterligare en innovation: En-bent sving. På ligg- och specialcykelsidan (som är det jag känner till bäst) finns flera tillverkare som erbjuder en-bens svingar, och naven finns redan till trikar.

Dessutom håller flera tillverkare på med konstruktioner som tillåter att hjulet avlägsnas, men att nav, drev och broms sitter kvar, typ bilfälg. Om någon är intresserad så kan jag leta bilder...

G-Boxx 2 och remdrift
Äntligen en Gearbox som torde kunna bli riktigt billig att tillverka och samtidigt effektiv. En bra rem är både stummare och effektivare än en kjedja så att man har två under ingrepp borde inte göra nått alls. största problemet med rem till bakhjulet har vad jag förstått varit att en ram flexar rätt mkt och får du inte helt rak linje för remen så glider den snabbt av, detta kan avhjälpas med flänsar på remhjulen som vissa av de som visats här verkar ha men dessa minskar dock effektiviteten radikalt. Ett annat alternativ är att använda "trappstegsremmar" som dock är rätt ovanliga.
Henke, En rem går ypperligt att spänna med rulle och behöver inte mer späning än en kjedja tvärtom.

G-Boxx 2 och remdrift
Den där remmen som används är en variant av Gates Polychain. Motsvarande rem från GoodYear är deras Falcon och snäppet värre är deras Eagle som är en rem med förskjuten pilkugg för jämnare och tystare gång. Tror det var den typen av rem som Egil menar?
Denna rem är självcentrerande och kräver inga sidoflänsar. Dock kräver den noga centrering så att skivorna står i linje med varandra.
Den som vill ha lite nördinfo kan kolla på denna pdf:
http://www.jens-s.se/kataloger/1006.pdf

Visst går det bra att spänna rem med spännare, precis som med kedja. Det bästa är dock om man slipper detta men att få perfekt spänning på en rem kan vara lurigt. Finns enkla verktyg för sånt men det är lätt att göra bort sej med antingen remdöd eller lagerdöd som följd.

Man kan konstruera bort nödvändigheten med enkelsving eller delbart kedjestag genom upphöjt kedjestag eller nedsänkt. Givetvis med de fördelar och nackdelar som detta ger...

Jag har planer på att bygga en enkel cruiser med denna remdrift bara för att prova hur det är med remdrift och speciellt den remmen. Om jag bara får tag på svetsaren snart... ;)

G-Boxx 2 och remdrift
Nicolai har redan en lösning för att ta bort hjulet men samtidigt ha kvar skivbromsen och kedjan:

nucleontfr_wheel_big.jpg

Hur det funkar med hög spänning på remmen vette tusan men med vettiga dropouts som man kan justera kedjestagslängden på genom någon skruv så borde det inte vara allt för stort problem.

G-Boxx 2 och remdrift
Problemet är inte att ta bort hjulet utan att lossa remmen, problemet är att få remmen genom baksvingen utan att dela den. En 4-bar (faux?) är det inga större problem på, man får lossa bakre länkarmen från svingen för att få bort remmen.
Värsta är hardtail där man normalt har en fast baktriangel. Det finns givetvis lösningar på det, det har vi sett tidigare hos pionjärerna som Daner (om inte minnet sviker, jag tror det var mr Daner) har länkat till tidigare förra året från nån cykelprovning i USA. Orkar inte trådarkeologa så här på nyårsdagen. :)

G-Boxx 2 och remdrift
Men hur ofta behöver man byta remmen då? 20000km som den sägs hålla är rätt långt...

Spot bikes ligger i framkant med remdrift har löst problemet med delbar dropout:

Belt1closeup-sm.png

Delbar sving eller liknande borde fungera på fullgung också

Nicolai Nucleon AMX:s sving:

Nucleon_AMX_2.jpg

G-Boxx 2 och remdrift
Nä Pilkugg tror jag inte alls på när det är så smutsigt som på en hojj.
Kommer tyvärr inte ihåg va remen jag syftar på heter men den serut som en stege.. alltså med genomgående hål och drivhjulen är inte helt olika vanliga hedliga kjedjedrev. De ska klara snedställning bättre än en kjedja men har lite kortare livslängd än en kuggrem.

G-Boxx 2 och remdrift
Och när remmen går av?

Fredrik Larsson skrev:
<->
> jämfört med en stump kedja, kedjebrytare och
> kedjelås vilket krävs för att fixa kedjebrott i
> skogen...

G-Boxx 2 och remdrift
Jerry skrev:
> Och när remmen går av?
så gör det exact lika ont som när en kjedja går av.

G-Boxx 2 och remdrift
Jerry skrev:
> Och när remmen går av?

Om det händer i en brant backe är det lätt hänt att man gör en tavla. En s.k. rem-brant...

G-Boxx 2 och remdrift
s skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och när remmen går av?
>
> Om det händer i en brant backe är det lätt
> hänt att man gör en tavla. En s.k. rem-brant...

Tjena!

Hej Glenn.. hur är det i göteborg?

G-Boxx 2 och remdrift
Daner skrev:
> scrat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alfine?
>
> Kolla modellbeteckningen på navet. Jag har en
> sådan. Shimano rekommenderar inte den till MTB
> men jag har provat ändå. De har rätt.
>

Vad var problemet med Alfine, håller den inte på MTB eller?

Ola

G-Boxx 2 och remdrift
Nu florerar även lite CAD bilder på nätet på Nicolais DH-ram Ion med G-Boxx:
G-Boxx_NICOLAI_Ion_GB.jpg ht=336

GBoxx20Ion20220611x458.jpg ht=458

GBoxx20Ion20611x458.jpg ht=458

Ion utan G-Boxx:
08-ion-st.jpg ht=483

08-ion-st2.jpg ht=317

I vilket fall så ser det ut som om ramen inte går av för några hackar iaf. Slag bak på 200/230 mm.

Tillbaka
Topp