gänga om ekrar o nipplar?

Guaruska

Aktiv medlem
Som titeln lyder: går det och vilken gängtapp o gängsnitt ere som gäller? Mäter jag ekerns tjocklek så är den 1,8mm, mäter jag tjocklek vid gängor så är den 2 mm.
Bytte ett nav o nu tycker hjulet att jag inte ska få ihop allt för att bli glad o nöjd. Jag tror märket på hjulet, ekrar, fälg, nipplar o nav är Murphy, såklart.

man brukar rulla, inte skära gängorna; med en speciell grunka som ser ut som en moddad skruvtving.

gängningsrullarna köps i 14g eller 15g beroende på om det är tjocka delen standard 2mm som skall gängas, eller den tunnare 1,8 (kräver andra nipplar)

man brukar rulla, inte skära gängorna; med en speciell grunka som ser ut som en moddad skruvtving.

gängningsrullarna köps i 14g eller 15g beroende på om det är tjocka delen standard 2mm som skall gängas, eller den tunnare 1,8 (kräver andra nipplar)
Vad heter den, var kan jag köpa eller finns nån i gbg me omnejd som kan fixa?

Det där stämmer inte, det är ett försök till anpassning till amerikanska (brittiska?) wire gauge-måttet.
Alla(?) ekrar som används i Europa, eller åtminstone de jag känner till (främst DT och Sapim) tillverkas i mm (millimeter) och vare sig 14g eller 15g är exakt 2 eller 1,8mm.
Läs vad salig Sheldon skrev om wire gauge
"The gauge system is basically obsolete"
Det är bra de som är metriskförnekare som fortfarande använder wire gauge.

Det där stämmer inte, det är ett försök till anpassning till amerikanska (brittiska?) wire gauge-måttet.
Alla(?) ekrar som används i Europa, eller åtminstone de jag känner till (främst DT och Sapim) tillverkas i mm (millimeter) och vare sig 14g eller 15g är exakt 2 eller 1,8mm.
Läs vad salig Sheldon skrev om wire gauge
"The gauge system is basically obsolete"
Det är bra de som är metriskförnekare som fortfarande använder wire gauge.
AWG används fortfarande på massor av ställen när det gäller ledare. Känner man inte till systemet kan man inte jobba som konstruktör....

Tror inte det går så enkelt att bara gänga om ekrar med förstörda gängor om inte annat så blir dimensionen mindre med sämre hållfasthet. Det jag däremot hört talas om är ogängade ekrar som kapas till rätt längd och gängas för att inte behöva lagerhålla alla längder.

Tror inte det går så enkelt att bara gänga om ekrar med förstörda gängor om inte annat så blir dimensionen mindre med sämre hållfasthet. Det jag däremot hört talas om är ogängade ekrar som kapas till rätt längd och gängas för att inte behöva lagerhålla alla längder.
Fast gängsnitt gängar oftast inte om på befintliga gängor utan den "viker" gängorna rätt - iaf d jag sett den göra

Det är väl ändå ovanligt med gängpaj på ekrar? Att nipplarna ger sig händer ju, men ekrarna brukar klara sig för mig iaf.
Det verkar vara nipplarna.
Nån som vet var jag kan köpa Stans nipplar? Eller nån som har i lådorna? Behöver 7 st röd-eloxerade. Det kan va så att de inte e Stans märke - liknar dt swiss torx-nipplar, men o-torx då (fyrkantiga huven).

Nån som vet var jag kan köpa Stans nipplar? Eller nån som har i lådorna? Behöver 7 st röd-eloxerade. Det kan va så att de inte e Stans märke - liknar dt swiss torx-nipplar, men o-torx då (fyrkantiga huven).
Jag har bara svarta och kanske blanka nipplar. Är inte så poppig av mig...

På den beskrivningen låter det som det skulle kunna vara
Sapim Polyax Aluminum
200473-00-c-377475.jpg

Sådana här bör man akta sig för
red-cycling-products-spokewrench-nippelspanner-universal-1.jpg

De jag har nu är tacx 4-sidiga och de är hyfsade men tror inte de tillverkas längre och det finns nog ännu bättre.

En fråga till: Det sitter inga brickor på nipplarna. Ska det va d? Måste d va d? Eller e d så att vissa nipplar inte behöver brickor?

En fråga till: Det sitter inga brickor på nipplarna. Ska det va d? Måste d va d? Eller e d så att vissa nipplar inte behöver brickor?
Helt riktigt. Det går både och. Det är inte fel med brickor, men finns ju fälgar med öljetter och även nipplar/fälgar som går utan helt. Det finns mer än ett rätt svar. Dock finns det också många med väldigt rigida uppfattningar som hävdar att vissa saker inte fungerar vilket motbevisats av mångårig problemfri användning.

Så lyssna, men tro inte på allt som sägs.

Btw:

Finns mycket matnyttigt där! (Och en del tjafs)

Senast ändrad:
Helt riktigt. Det går både och. Det är inte fel med brickor, men finns ju fälgar med öljetter och även nipplar/fälgar som går utan helt. Det finns mer än ett rätt svar. Dock finns det också många med väldigt rigida uppfattningar som hävdar att vissa saker inte fungerar vilket motbevisats av mångårig problemfri användning.

Så lyssna, men tro inte på allt som sägs.

Btw:

Finns mycket matnyttigt där! (Och en del tjafs)
Jepp, o den e rätt lång oxå (tråden)

Parktool-verktyget är mycket bra men tycker Spokekey är klart smidigare att jobba med. Lättare och större yta för fingertopparna. För kontorsfingrar gör det stor skillnad när man skall justera 2x32 nipplar 10 ggr st.

Kan kanske vara bra att ha när gamla och välanvända hjul med alunipplar skall riktas
SW-40_004.jpg

Park Tool SW-40

Kostar 82,64 SEK här.
Men, men, men jag har ju aeroekrar, behöver jag inte köpa dessa båda för typ 500:- (svaret finns väl hjulbyggartråden, men den är ju massiv)?

Bilagor

• 3A886056-5D83-48A2-AA1D-D9917B29CA04.jpeg
    3A886056-5D83-48A2-AA1D-D9917B29CA04.jpeg
    29.6 KB · Besök: 105
  • C61CE828-0D60-465E-A880-1FEF3762D9E9.jpeg
    C61CE828-0D60-465E-A880-1FEF3762D9E9.jpeg
    24.1 KB · Besök: 104
En vanlig ekernyckel funkar utmärkt tillsammans med aeroekrar.
Är nipplarna bara smorda så behöver man inte hålla emot utan man vrider förbi en bit och vrider tillbaks. Åtminstone i min erfarenhet. Samma sak gäller ju i praktiken även runda ekrar. Har du en vridspänning kvar i ekern så risker den att gänga ur sig.

Nu har jag iaf hittat nipplar. Det borde göra "tricket". D har vart väldigt lärorikt då d e samma jobb att byta nav som att fläta upp ett hjul från scratch.

Tillbaka
Topp