Gaffel för mjuk.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Gaffel för mjuk.
Min sambo klagar på att hennes gaffel plötsligt känns för hård och stötig. Jag har samtidigt reagerad på att hennes o-ring verkar krypa upp mot övre läget aldeles för lätt.
Lyfttryck är fjädern är där det alltid varit, ungefär enligt tabell, och vi gjorde en underbenscervis, som inte tycktes förbättra något.

Nu testade jag att öka trycket till min vikt och labba lite, och ja, första delen av slaglängden går ner aldeles för lätt. tillåmed med tryck passande 90kg åkare (jag väger runt 75) så upplevdes den som att det var för lite luft.

Spontan reaktion är att det är nånting med luftfjädern som spökar.

Men, kan det även vara dämparen som spelar in? Jag vet inte hur mycket den ska hjälpa till med att "bromsa" slaget då den är öppen.

Stänger man dämparen till läget under lockout så låter den rätt skumt, lite som om man klämmer olja ur en tub med för smal öppning. Betydligt högre än alla oljeljud på min gaffel.
Låser man den helt verkar den funka ok, om man däremot sedan öppnar ett steg så beter den sig fortfarande låst.

Det är en RS Sektor Gold, med Motion Control dämpare. Årsmodell 15 eller 16, har dock bara vart i bruk ett drygt år.

Gaffel för mjuk.
Nu började jag riva ner gaffeln igen.

Dubbelkollade hur mycket olja som fanns i dämparen sedan innan.
Finns både oljevolym och oljehöjd specat.

Enligt höjden så fanns det för lite olja, men när jag mätte upp det jag hällde ut så fanns det för mycket.

Vad brukar ni gå efter när ni fyller på, specad volym eller specad höjd?

Gaffel för mjuk.
Kan ju vara nåt knas i tryckutjämningen mellan positiva och negativa kammaren.

Om du lyfter framhjulet och tömmer gaffeln på luft, suger gaffeln då ihop sig?

Prova att pumpa riktigt högt tryck, typ 150 psi och töm ut igen. Det kan hjälpa ifall det fastnat luft på fel ställe.

Gaffel för mjuk.
H. sa:

Prova att pumpa riktigt högt tryck, typ 150 psi och töm ut igen. Det kan hjälpa ifall det fastnat luft på fel ställe.

Hm, nu när jag skulle demontera och tömde den på luft så noterade jag att den inte drog ihop sig.
Ska den göra det normalt sett?

Gaffel för mjuk.
Har haft problem både på en Reba och en Pike (med luftkappe) att tryckutjämningen mellan positiva och negativa kammaren sätter igen sig med fett. Det första som märks är att gaffeln känns, som du beskriver, hård o och stötig, och väldigt mjuk initialt. Sätter man sig på cykeln ligger man väldigt långt ned i slaget och obelastad ser man inte hela slaglängden.

Tömmer man positiva kammaren på luft drar den ihop sig precis som H. beskriver.

Reban har en smidig schraderventil om man lossar skruven i botten på benet med luftfjädern. Där kan man släppa på trycket i negativa kammaren med en liten insexnyckel. Piken är lite osmidigare, enklaste lösningen jag hittat där är att pumpa i lite extra luft i positiva kammaren och dra isär den för kung och fosterland. Hur det fungerar på en RS Sektor, vet jag inte.

Gaffel för mjuk.
N_sandstrom sa:
H. sa:

Hm, nu när jag skulle demontera och tömde den på luft så noterade jag att den inte drog ihop sig.
Ska den göra det normalt sett?

Nornalt sett ska den inte dra ihop sig så då låter det ju som att din är som den ska.

Men det kan ju vara värt att undersöka ändå.

Gaffel för mjuk.
Noterar samma sak som tidigare nu när jag fyller olja.

Specen anger 130 ml, vilket jag nu mätt upp i mätglas och hällt i.

Specen anger även en oljehöjd på 85mm från kanten, men jag får det till 93, vilket är samma som när jag öppnade dämparen.

Varför i helsike har dom två olika saker specade som inte stämmer med varann?

Edit:
Hela MoCo-enhetern har 117mm instick. Hur mycket av den skall bada i olja?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp