gaffel förlängare

crf450

Ny medlem
gaffel förlängare
Hej

Har problem med nacken när jag cyklar landsväg efter någon timme på cykeln. Cyklar mycket så nacken borde ha vant sig men icke. Har även varit hos en kiropraktor, och gör övningarna som vi kommit överens om. Har även ställt in det mesta fram och tillbaka på cykeln.

Tänkte nu att jag skulle höja styret, men kan inte höja styret mer för alla spacers är redan under stammen.

Nu såg jag en förlängnings expander, kan man knacka i en sådan i gaffeln så man kan lägga under mer spacers så man får upp styret?

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...f=&artgrp=18401&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Hittade även någon annan variant med toppbricka så man kan få under mer spacers, se bild, var kan man köpa en sådan?

Bilagor

• 1246440557801-v5eoxsws1k6i-670-70.jpg
    1246440557801-v5eoxsws1k6i-670-70.jpg
    51.6 KB · Besök: 67
Senast ändrad:
gaffel förlängare
Jag ser inte att den toppbrickan skulle göra någon skillnad. Du vill ju ändå inte att styrstammen skall klämma om rörbiten i toppbrickan, utan diametern på den måste ju vara mindre än diametern på styrröret för att vi inte ska tappa klämkraft om själva styrröret. Och lite luft går det att ha med en vanlig toppbricka också.

Hur har vi det med styrstammar då? Du kanske kan ha en sådan med ganska kraftig vinkel uppåt.

gaffel förlängare
Vet inte riktigt, kanske räcker med 1 cm. Är så trött på att få ont i nacken så jag bryr mig inte så mycket hur det ser ut egentligen. Men det finns inte något liknande som på bilden jag skickade med, så att man byter toppbricka till en med någon styrning i så att man kan lägga dit motsvarande distans under stammen?

gaffel förlängare
Den toppbrickan borde göra så att man kan höja stammen lika mycket som längden på toppbrickestyrningen om man lägger dit motsvarande distans under stammen, eller tänker jag fel?

gaffel förlängare
Anders, Nu tänkte jag fel, hur mycket luft kan man ha med en vanlig toppbricka? kan man prova lägga dit en halv cm spacer under stammen?

gaffel förlängare
Köp en billig ställbar styrstam och prova olika vinklar/höjder. Blir det bra så byter du till en fast styrstam med motsvarande mått.

gaffel förlängare
Det beror väl på hur mycket framåt du sitter nu och hur tung hjälm du har. Från en riktigt tung hjälm till en mycket lätt sparar man kanske 150 g. Om du nu sitter jättemycket framåt så att nacken maximalt belastat av hjälmen tror jag man skulle känna skillnad. Om ska ha en mycket upprätt ställningen misstänker jag att man inte skulle känna någon skillnad.

gaffel förlängare
crf450 skrev:
-------------------------------------------------------
> Anders, Nu tänkte jag fel, hur mycket luft kan
> man ha med en vanlig toppbricka? kan man prova
> lägga dit en halv cm spacer under stammen?

Det här är som vanligt ingen exakt vetenskap, men 5mm borde inte vara några problem.

gaffel förlängare
LarsM skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en billig ställbar styrstam och prova olika
> vinklar/höjder. Blir det bra så byter du till en
> fast styrstam med motsvarande mått.

+1
+1 på lättare hjälm också.

Edit: Anlabftet

Senast ändrad:
gaffel förlängare
6 grader är ju "ingenting" i sammahanget. Köp (eller låna) en justerbar styrstam, prova dig fram ett tag så du hittar var styret skall sitta så det passar dig bäst. Genom att använda spacers och vinkel kan du troligtvis flytta styret så att det mestadels är vertikal förflyttning du gör om du förstår vad jag menar.

http://www.rosebikes.se/produkter/cykeldelar/styrstammar/ahead-styrstammar/justerbar/

När du är nöjd köper du en fast styrstam med rätt mått, jag gissar att både vikt och flex är mer påtagliga i den justerbara varianten och kanske inte så kul som permanent lösning.

Tillbaka
Topp