Gaffel med rätt axle to crown

Babbar

Aktiv medlem
Köpte nedan ram till min tjej tidigare idag, storlek 54 blev det.

http://www.bike-discount.de/shop/k304/a106099/kathmandu-lady-frame.html

Tänkte att det kunde vara charmigt att bygga ihop något från grunden till henne. Nu är jag på jakt efter en lämplig stel gaffel med rätt höjd. Så vad säger happy? 700c hjul och enligt spec byggd för 63mm dämpad gaffel, vad är lämplig axle to crown för en stel?

För stunden är jag relativt säker på 415mm AC men det är lite uppe i luften eftersom jag på flera ställen sett 26" gafflar med det AC måttet... så det kan väl inte stämma?

Om ni har tips bör gaffeln ha:
- Rätt AC mått (okänt)
- Skivbroms fäste
- Alu helst

Väl mött!

Tja...

Rekommenderad sag brukar ju ligga runt 30%, så för en hoj tänkt för en 63 mm gaffel borde du alltså ha en stel gaffel som är runt 40 mm längre än en gaffel för en helstel hoj - om du vill sikta på den förväntade geometrin och åkegenskaperna för den ramen.
Hur man sen översätter det till ATC vet jag inte riktigt, eftersom det varierar med förväntad däcksstorlek, utrymme för skärmar osv.
Kan du inte smyga ut till ett cykelställ nånstans med tumstocken i näven och mäta lite på några representativa hojar?

415 mm på 26":
26" helstel brukar ha sådär 395 mm ATC, men då är de ganska rymliga upptill. Plats för både rejäla däck och skärmar.
Eller ett par 700C-hjul om man håller man sig till smala däck.
415 mm låter inte helt tokigt om man vill ersätta en kortslagig gaffel. Men jag har sett 430 och därikring också.

Mosso har/hade en alugaffel som fanns både i 413 och 430-nånting, med skivbromsfäste.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp