[gaffel och minusgrader]: t.ex Rock Shox Judy Silver TK 130mm?

plumse

Aktiv medlem
Dottern har en Suntour-gaffel på sin Orbea som funkar helt ok på sommaren. Nu när det är kallare blir det nästan helt stel. Hade först funderingar på att byta olja i dämp-kretsen men det verkar inte finnas så mycket info om hur det skall göras utan att jag förstör något.
Tittar därför på alternativ...
Är det någon här som har erfarenhet av Rockshox Judy Silver TK i temperaturer under nollan?
Jag har aldrig nånsin haft problem med stelnande gafflar. Jag kör en gammal Mz All Mountain 1, en gammal Fox 36 Float och en ganska ny Manitou Mattoc Pro. Även om det skiljer typ +10år mellan dem så uppför de sig likadant oavsett temperatur så jag blev lite besviken på Suntour-gaffeln. Den är trots allt bara ett år gammal och spara pengar på fel olja trodde jag inte ens Suntour gjorde. Det är trots allt en luftgaffel i lägre medelklass-segmentet, inte deras billigaste elastomer-smäck.
Just Rockshox-gaffeln ligger i helt rätt prisklass, därav frågan om den funkar på vintern

Jag har en judy silver jag kör på vintern på min HT, den funkar som den ska.

Lite så jag tänkte också, och det kan ju vara ok om den väger ett hekto extra. Men om den är tunad mot tunga åbäken och funkar kass på kött-drivna cyklar så kanske det är fel att köpa en sån till dottern.
Men å andra sidan funkar ju gafflar i regel väldigt bra oavsett om det är ett magert svetto eller en väl utfodrad tempo-mage som trampar.... Så hur mycket kan det egentligen spela roll?

Jag upplevde samma problem med en Suntour XCR jag hade för ett par år sedan. Om jag minns rätt fanns det ingen olja att tala om i den. Den var alltså ny och helt i sin ordning, inte defekt på något vis.

Vad 17 innebär e-bike ready framgaffel?
det står ebike ready på en massa komponenter idag, det betyder inte värst mycket egentligen. skall väl vara betryggande för e-cyklister att grejerna är "godkända", ungefär som otejpade hjul som det står tubeless ready på

senaste gaffeln jag hade som blev stum i minusgrader var en rockshox dart 3, ca 2009. med tanke på att det är samma 5wt rockshox olja i den som i dagens judy silver är väl risken att den drabbas av ungefär samma beteende (blir nog värre med lättare åkare).

Jag upplevde samma problem med en Suntour XCR jag hade för ett par år sedan. Om jag minns rätt fanns det ingen olja att tala om i den. Den var alltså ny och helt i sin ordning, inte defekt på något vis.
Har sett service-videos som visar att gaffeln endast är lite lätt fuktad av olja innuti och jag har fått veta nu att dämpkretsen inte är service-bar. Har funderingar på om jag skulle slänga i ett par skumringar och vettig smörjolja, men om problemet sitter i dämp-kretsen så är det kört ändå.

Tillbaka
Topp