Gaffel Olja 5W 10W vafan :S:S:S

kovacs

Ny medlem
Hejsan jag ska köpa ny gaffelolja, men när jag stod i affären så fick jag förmånga val åh dåligt service. vad e skilnaden på W samt WT och vad ska man ha för nr för freerideåkning asså ska det vara 5W/WT eller 10W/WT vad e skilnaden på all denna olja?? aha hjälp:(

Det beror på vad du har för gaffel. Siffran visar hur trögflytande oljan är, dvs viskositeten. Gaffeltillverkarna rekommenderar olika oljeviskositeter.

http://www.peterverdonedesigns.com/bikesuspension.htm
Läs och begrunda, den ena tillverkarens benämning på tjocklek (tex w5) är inte samma som den andres....

Edit: alltså antingen köper man samma olja som tillverkaren rekomenderar/använder eller letar upp en med likvärdig tjocklek. Spana in denna bilden http://www.peterverdonedesigns.com/images/content/motorcycle/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Den som säger något annat yrar i nattmössan...

Edit igen: och med samma menar jag samma märke som tillverkaren rekommenderar :)

Senast redigerad av en moderator:
Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.peterverdonedesigns.com/bikesuspension.
> htm
> Läs och begrunda, den ena tillverkarens
> benämning på tjocklek (tex w5) är inte samma
> som den andres....
>
> Edit: alltså antingen köper man samma olja som
> tillverkaren rekomenderar/använder eller letar
> upp en med likvärdig tjocklek. Spana in denna
> bilden
> http://www.peterverdonedesigns.com/images/content/
> motorcycle/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif
>
> Den som säger något annat yrar i nattmössan...

Stort +1 på den.. Olja SKA mätas i CST. End of story.

Att mäta i w är som att säga att mina vinterdäck är på 150bhp bara för att motorn i bilen är de.

Och ja.. Jag vet vad jag snackar om när det gäller olja.

Ja.. beroende på vilken gaffel du har... har du både kompression OCH retur i samma ben så blir bägge segare. Har du de i olika ben så kan du få returen segare men behålla kompressionen likadan som idag.
Observera att känslan i en gaffel (beroende på modell såklart) också styrs av hur mycket olja du har i gaffeln.

kovacs skrev:
> Hejsan jag ska köpa ny gaffelolja, men när jag
> stod i affären så fick jag förmånga val åh
> dåligt service. vad e skilnaden på W samt WT och
> vad ska man ha för nr för freerideåkning asså
> ska det vara 5W/WT eller 10W/WT vad e skilnaden
> på all denna olja?? aha hjälp:(

Step away from the fork please...

vadå step away, jag kan mekka på "hög nivå" bara för jag inte vet vilken olja jag ska ha, någon gång måste oljebyte av gaffel va förstagången för mig med juh så hjälp mig isl för att komma men den typen av komentarer, ber om ursäkt om jag verkar sur.

jag har returen och komp i olika ben.

kovacs skrev:
> vadå step away, jag kan mekka på "hög nivå"
> bara för jag inte vet vilken olja jag ska ha,
> någon gång måste oljebyte av gaffel va
> förstagången för mig med juh så hjälp mig isl
> för att komma men den typen av komentarer, ber om
> ursäkt om jag verkar sur.
>
> jag har returen och komp i olika ben.

Meka på hög nivå och du kan inte läsa dig till vilken olja som ska va i din gaffel?

O Rly?

Är det Dirt Mechanic som har bytt nick?

Ledsen om jag tvivlar på dig, men när man inte ens kan läsa en manual eller leta reda på en manual där det står angivet vilken olja din gaffel är anpassad för tvivlar jag på mekkunskaperna...

jag har läst mig till vilken olja det ska vara men jag undrar vad som är skilnaden förfan motorex 7,5wt

för att jag undrade va skillnaden va mellan all olja jag bryr mig inte om vad dem säger att det ska vara för olja i jag vill veta skillnaden är mellan oljan

kovacs skrev:
> för att jag undrade va skillnaden va mellan all
> olja jag bryr mig inte om vad dem säger att det
> ska vara för olja i jag vill veta skillnaden är
> mellan oljan

Inte bryr dig om vilken olja som tillverkaren vill ska vara i?

Backa bandet lite nu... Vilken olja spelar i allra högsta grad roll, det har att göra med vissa kemiska tillsatser i oljan t ex.. Har du i "fel" olja kan du göra så att gaffeln börjar läcka t ex... Det vore inte så kul, eller hur?

lung nu jag har beställt motorex 7,5, som är "orginalet" jag bara undrar rent allmänt vad som är skillnaden, ren nyfickenhet bara

Mårten och Örgel : Tagga ner lite nu för fan.

kovacs skrev:
> lung nu jag har beställt motorex 7,5, som är
> "orginalet" jag bara undrar rent allmänt vad som
> är skillnaden, ren nyfickenhet bara

Gissar att du har en Marzocchi då? Om du stoppar i Motorex 5wt får du mindre dämpning i det benet. Så gör du det i returbenet får du snabbare retur t ex.

Som Fässberg säger så är det dock skillnad mellan Motorex 7.5wt och andra märkens 7.5wt. Så kanske är bra att börja med det rekommenderade ja. Jag körde 7.5 i min gamla MZ 66RC och var nöjd med det.

Westman: Vafanken, jag har ju inte ens kommit till "din mamma"-vitsarna och jag gav ju svar på frågan.

Edit: Sugen på att cykla i helgen? Måste blåsa bort spindelnäten på hojen...

Jorå, jag är cykelsugen! Har åkt på nån sjukdom nu (ej könsburen) men hoppas att den studsat av till helgen. Är det lerig pushbiking på g?

Westie: Lerig pushbiking jawohl! Ingen aning om hur och när dock. Men det löser sig... Lär väl dyka upp mer på ett annat forum nära dig...

kan juh berätta att gaffeln är helt och fin nu:) plus att jag inte är samma person som DirtMechanic, Petri. bara så ni vet;)

Det kallas att göra en Dirtmechanic. ;)

Ska vi rösta fram mig som ett uttryck i svenska akademin.

För att strida för min knappa stolthet så vet ja vart man hittar viskositetsförteckningen till min gaffel. =)

Tillbaka
Topp