Gaffel vinklar hit och offset dit??? Varför?

Det där var bra info om jag förstod det rätt? Jag har en gaffel med lång offset och tycker att framhjulet känns lite för lätt uppför. Kommer det bli bättre med kort offset då? Sen vill jag inte ha cykeln så mycket mer osmidig utför. Kommer jag bli lycklig med en gaffel med kortare offset då tror du/ni? ?
Jag tror det är billigare att skjuta fram sadeln så långt det går i railsen, så du får lite mer tyngd på framhjulet ;)

Noterar hur ofta den naturliga variationerna hos människan glöms bort i diskursen kring cykelgeometri. Det är stor spridning i biomekanik mellan individer. Vi har väldigt olika förutsättningar i våra kroppars geometri, muskulatur och rörelsemönster.
Verkar som vi i diskussioner ofta förhåller oss till cyklar som one-size-fits-all inom span i kroppshöjd. Tanken att en och samma cykelgeometri skulle uppföra sig likvärdigt bara för att personerna är lika långa är något osannolikt.

På mitt förra företag så utvecklade vi sensornät som integreras i kläder och som mäter hur folk rör på kroppen. Bärbar motion tracking typ. Huvudsakliga syftet var kontinuerlig analys av ergonomsika risker kopplat till arbetsskador.
Hade varit coolt att använda samma tech till att analysera hur man rör på sig när man cyklar i den terräng man typiskt oftast befinner sig i och sen titta på cykelgeometri utifrån den datan. Gärna kombinera med telemetri från cykeln för att analysera person + cykel som ett sammanhängande dynamiskt system :D
Jag hänger med fullständigt och jag håller med.

Jag har exempelvis väldigt långa ben så på min landsvägshoj så är droppet långt. Tyckte att det inte spelade så stor roll då jag är tok vig.
När jag sedan träffade en sjukgymnast så konstaterade han att jag var inte alls vig utan snarare lös i kotorna så jag blev som en fällkniv.
Och då rekommenderas det att minska på droppet.

Detta är garanterat en parameter som kommer ställa till det när man höjer styret på en cykel som är byggd för att nästan ligga ned för att kroppsvikten ska hamna rätt.

Sta Seat stay angle

Edit. Tur jag inte var mer dryg. Seat tube angle är det så klart

Senast ändrad:
Ja. Det är väl de viktigaste parametrar när det gäller karaktär på cykel. HA och STA.
Det är i alla fall det som är modernt.
CS och stack är nog underskattade.

Sen är min egen teori att sta blivit så brant att man behöver fokusera på effektiv TT för att kunna sitta och cykla

Tillbaka
Topp