Gaffelbyte, ändring av lager.

MiniGordini

Aktiv medlem
Jag kan inte det korrekta termerna här, jag är ingen cykelmekaniker och det är inte min cykel som jag får äran att försöka få dit en bättre begagnad gaffel på.

Cykeln som ska få en annan gaffel är en gammal Scott Spark 2012, där sitter nu en Rockshox Recon Silver RL.
Googlade fram lite info:
---- semi integr. for tapered 1 1/8-1.5 (44.0/54.9mm inner diameter of frame) or with 1 1/8 straight (44.0mm) ---

Jag skruvade av gamla Recon gaffeln, tog ur gamla lagret, vad nu det heter. "rakt".. nånting kanske? Knackade därefter ur lagerskålen.
Röret upp i ramen från den gaffeln är rakt.

Diametern undertill i ramen mätte jag till 43,7mm. (förmodligen 44,0, men med halvtaskigt Kjell skjutmått)

"Nya" SID gaffeln har koniskt rör, bredare nedtill.
(Bifogar en bild på SID gaffeln, som jag förstått det är den en "tapered"?)
Mätt det röret till ca 40mm längst ned.

För att få dit den gaffeln... (här kommer frågan)..
Är tex "Cane Creek 40-Series EC44 Bottom Headset" rätt produkt?
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/cane-creek-40-series-ec44-40-bottom-assembly/rp-prod115641

Jag brukar ofta ha otur när jag tänker och beställa fel grejer, därav frågan.

Om jag nu tänkt rätt, är det en bra lösning?
Finns det bättre sätt att göra det på, bättre lager?
Är en SID gaffel från 2014 med 80mm slag att föredra framför en Recon Silver RL som har... 100-120?

Cykeln används av en 55+ och på enkla långlopp typ bockstensturen/cykelvasan osv. :-)
20180304_183558.jpg

Tack! Jag tror jag ska försöka plocka ihop lager från Hope. Lär duga gott.
Hoppas resten går ihop bara, lagret bygger på lite nedåt. Gaffelröret får ju inte bli för kort osv.

Tillbaka
Topp