Gaffelbyte, Scott Spark 960 2022: TwinLock-kompatibilitet?

guranno

Aktiv medlem
Eftersom gaffeln på min Spark har fått en del stryk så funderar jag på att byta. Det sitter en Judy Silver på som orginal, nu funderar jag på att gå upp något snäpp. Finns just nu Fox 34 Float i varianter för hyfsat pris hos tysken. De är dock inte förberedda för fjärr, så för att få det optimalt blir frågan "kommer det att lira med Scotts TwinLock-reglage?".

Efter att ha letat en del på nätet så har jag inte fått något riktigt svar på frågan, men en del antyder att det bör gå med Foxs fjärrkontrolls-top cap Push to Lock för FIT4, art. 820‑05‑456‑KIT. Är det någon som har gjort det här och har erfarenhet? Funkar det också med en treläges gaffel? Och för all del, behövs det något mer? Är det tokigt att ens försöka? Det känns inte så, men ibland är problemen större än vad man först ser...

Hur standardiserad är draglängden för låsning av gafflar?

Andra förslag på drop-in-ersättare? Jag vill inte ändra slag, men gaffeln får gärna vara lite styvare/biffigare/bättre än Judyn. Budget? Inte vet jag, säg 5-6 som utgångsläge.

Läste för ett tag sedan att det bästa är ombygge av kompressionsdelen:

Jag kör utan twinlockvajern till min 34. Tyckte det mest var irriterande vid service att montera vajer + remote. Slipper även de hårdare stötarna fram över stök i tractionläge. Lider inte av gunget vid stående cykling, men andra kanske gör det.

Läste för ett tag sedan att det bästa är ombygge av kompressionsdelen:

Jag kör utan twinlockvajern till min 34. Tyckte det mest var irriterande vid service att montera vajer + remote. Slipper även de hårdare stötarna fram över stök i tractionläge. Lider inte av gunget vid stående cykling, men andra kanske gör det.
Den tråden hade jag missat. Kanske för att jag sökt på gaffel...

Vilken 34 kör du?

Med Judyn så brukar jag köra öppet jämt i skogen, men vid transportcykling på mer vägartade delar så låser jag nästan jämt. Kanhända att Foxen beter sig något bättre i öppet läge?

Den tråden hade jag missat. Kanske för att jag sökt på gaffel...

Vilken 34 kör du?

Med Judyn så brukar jag köra öppet jämt i skogen, men vid transportcykling på mer vägartade delar så låser jag nästan jämt. Kanhända att Foxen beter sig något bättre i öppet läge?

Det är den 34 GRIP Performance som följde med en Spark 940 från 2018. Har bytt till 130 mm air shaft bara. Fungerar OK i öppet på stig, men jag har bara en air spacer kvar i den och kör med ca 70-75 psi för 75 kg kroppsvikt utan utrustning, så kör den rätt mjukt för att få den mjukare över rötter och sten. Den blir stötig redan med två spacers. Behövs inga jättehopp för att använda nästan hela slaget med mina settings, så kanske inget för bike parks.

Vet inte om det är skillnad mot din eller om jag bara är mindre känslig för gung.

Gungar dock mycket vid stående på väg uppför och antagligen på stig stående också. På stig är det viktigare med mjukhet tycker jag, så tänker inte på gung där. Jag cyklar ofta ganska stökig stig och inte några större berg, så blir oftast ganska låg fart.

Edit: Jag kör låga däcktryck, ca 1 bar fram och kanske max 1,4 bar bak, så fox 34 är väl inget under av mjukhet. Kanske gör att den gungar mindre?

Senast ändrad:
Det är den 34 GRIP Performance som följde med en Spark 940 från 2018. Har bytt till 130 mm air shaft bara. Fungerar OK i öppet på stig, men jag har bara en air spacer kvar i den och kör med ca 70-75 psi för 75 kg kroppsvikt utan utrustning, så kör den rätt mjukt för att få den mjukare över rötter och sten. Den blir stötig redan med två spacers. Behövs inga jättehopp för att använda nästan hela slaget med mina settings, så kanske inget för bike parks.

Vet inte om det är skillnad mot din eller om jag bara är mindre känslig för gung.

Gungar dock mycket vid stående på väg uppför och antagligen på stig stående också. På stig är det viktigare med mjukhet tycker jag, så tänker inte på gung där. Jag cyklar ofta ganska stökig stig och inte några större berg, så blir oftast ganska låg fart.

Edit: Jag kör låga däcktryck, ca 1 bar fram och kanske max 1,4 bar bak, så fox 34 är väl inget under av mjukhet. Kanske gör att den gungar mindre?
Tackar för svaret!

Tillbaka
Topp