[Gaffelbytet] Nu klart!

glitch

Aktiv medlem
[Gaffelbytet] Nu klart!
Precis demonterat min gamla gaffel och ska installera min nya Reba Team. Upptäcker då att den nedre ringen som stänger nedre delen av styrlagret är större än gaffeln är nere.
Se bild:
glapp.jpg

På den gamla gaffeln satt det liksom en metallgrej längst ner på gaffelröret som smalnade av så att styrlagerringen sedan låg på bra där.
Se bild2:
glapp2.jpg

Är det tanken att man ska lyckas banka loss den biten och flytta till den nya gaffeln eller hu f-n ska jag få ihop den nya gaffeln? Och om man ska banka loss den, några tips? Har bankat på den en hel del men inget tycks hända.

Akut hjälp behövs eftersom tanken är att sikkläään ska ta mig till jobbet i morgon bitti. Dessutom är jag inne på mitt andra glas malt whiskey och om inte detta går ihop snart kommer jag få toksläpp och supa ner mig........

NOTERA jag är mekrookie och detta är första gången jag byter gaffel själv. (Innan någon börja idotförklara mig ;) )

/C

Senast redigerad av en moderator:
[Gaffelbytet] Nu klart!
Det finns alltså inget verktyg för detta? Jag våldade med kniv o hammare sist men det kändes inte bra för gaffelröret, för att uttrycka det milt..

[Gaffelbytet] Nu klart!
Som =David nämner ta en morakniv och en hammare och knacka hela varvet runt tills det börjar släppa och fortsätt så en knapp centimeter upp på styrröret, där borde ringen vara helt lös. Sedan är det bara att knacka dit den på den nya gaffeln. Men passa dig så att du inte förstör lagerbanan när du knackar dit ringen på nya gaffeln.

[Gaffelbytet] Nu klart!
testa att bända/knacka med en skruvmejsel i de två hålrummen som finns under lagerkonan. brukar gå ganska lätt. knacka jämnt så att inte ringen hamnar snett.

[Gaffelbytet] Nu klart!
Okej, våldandet gick bra till slut, nu sitter gaffeln och styrlagret mår fortfarande bra. Fick tom. in starnuten rakt efter lite om och men :)

Snart klar men den här poplock-spaken ger mig huvudvärk?

Dels är vajerhöljet typ 7m långt känns det som? Är det bara att cutta det? Då missar man ju den fina metallpluppen på vajerhöljets slut på ena ändan (om man cuttar av dvs?).

Sen så är ju poplock-spaken helt annorlunda i manualen. Dvs. det går inte att montera den som på bilden i manualen eftersom spaken i verkligheten ser tvärtom ut (svårt att förklara). I manualen står det ju att den ska monteras på vänster sida av styret (sett från åkaren) men spaken ser ut att vara utformad som skulle den sitta på höger?
Satte den på det sättet som kändes minst fel men någon av er som har poplock kanske kan titta på hur den sitter nu. Det känns lite muppigt att den hamnar så långt ifrån resten av kontrollerna men växelindikatorn (eller vad den nu kallas) sitter ju i vägen så man inte kan montera den precis invid växeln.

Okej, nu är slutet nära, häller upp en till wirre och väntar på att Happy ska lösa världsproblem :)

Bilder:
poplock.jpg

poplock2.jpg

/C

Senast redigerad av en moderator:
[Gaffelbytet] Nu klart!
Det är bara att ta bort den lilla ändhylsan och sätta dit den på din nycuttade wire. Poplock finns för både höger och vänster sida, du har antagligen fått med den för höger sida.

[Gaffelbytet] Nu klart!
Åhhh äntligen klar....Reba Team 05 monterad med Pop-lock samt nya Race Face Good 'n' Evil grepp.

Stort tack för all hjälp. Tack vare Happy slutar ännu en riktig nagelbitare lyckligt och författaren kan lägga sig med gott samvete och sova av sig whiskyruset.

Några bilder avslutningsvis. Blev riktigt fin den där. Kostade för övrigt 3300:- inkl frakt på ebay.
Sprillans ny 05':a med pump, remote pop-lock, manualer osv. i originalkartong. 06':orna brukar sluta lite högre i pris av vad jag sett men är ack så snugga i sin mattsvarta finish.

klar1.jpg

goodnevil.jpg

klar2.jpg

klar4.jpg

Föresten någon som vet vad detta är? Låg i en av plastpåsarna:
klar3.jpg

[Gaffelbytet] Nu klart!
ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Du bör ha en wire cutter till vajerhöljet, annars
> klämmer du ihop det. metallhylsan går normalt att
> flytta...

Jag körde med Dremel och kapskiva :) Det funkade lysande!

/C

[Gaffelbytet] Nu klart!
glitch skrev:

>
>
>
>
> Föresten någon som vet vad detta är? Låg i en av
> plastpåsarna:
>

kan det inte vara de bitar man ska ha om man vill sänka gaffelns slaglängd till 85 mm?

[Gaffelbytet] Nu klart!
har du poploc-spaken pekande framåt i färdrikningen?

ser ut så på bilden

file=5300

jag har min på vänster sida, med spakens led under styret, våldar man lite går det att trycka in den under växelindikatorn ett par milimeter, då kan jag trycka in poploc-spaken utan att behöva flytta handen

[Gaffelbytet] Nu klart!
Race Face Good 'n' Evil är riktigt sköna, problemet är att de vriders sig. I alla fall så krampaktigt som jag håller ;)

[Gaffelbytet] Nu klart!
Everwake skrev:
> har du poploc-spaken pekande framåt i
> färdrikningen?
>
> ser ut så på bilden
>
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=5300
>
> jag har min på vänster sida, med spakens led under
> styret, våldar man lite går det att trycka in den
> under växelindikatorn ett par milimeter, då kan
> jag trycka in poploc-spaken utan att behöva flytta
> handen

Verkar ha varit högerversionen på poplock-spaken som någon påpekade. Den sitter numera på högra sidan av styret och då blir det rätt. Märkte också att man kan vålda in den under så nu sitter reglagen smutti smuttigt så man slipper flytta några händer.

/C

Tillbaka
Topp