Gaffelglid, underbart är kort?

VanGarg

Aktiv medlem
När jag precis bytt olja i nedre benen, oljat in skumringarna o fettat skrapringarna på min pike, då, då glider den som en dröm. Ja, friktionen är låg alltså.

Den fantastiska känslan är dock mycket kortvarig, säg 1-2 turer på 2h styck.

Är det så tragiskt det är, eller finns det icke-magiska sätt att förlänga glidet, kanske till o med göra det konstant gött?

Någon som testat att byta till lågfriktionsskrapringar?
Annat fett än litium till skrapringen?
Teflonspraya innerbenen?
Pilla ner olja via skrapringen inför varje runda?

Glidprestanda från timme 5 till timme 40 är det som det handlar om alltså.
Please help me out!

weldion

Aktiv medlem
Vad kör du för litiumfett till skrapringarna? På min Pike rekommenderas SRAM Butter som fett och jag misstänker att det inte är något litiumfett.

Rompa

Aktiv medlem
Jag trycker alltid ned nu olja i skumringen varannan tur, varannan ställer jag den upp o ned en timme innan.

Rompa

Aktiv medlem
Hur får du ner olja till skumringarna?
Jag är diabetiker med insulinpump och dem gamla sprutorna man drar upp insulin med suger jag upp olja med, sätter på nålen och sticker in den i packboxen snett vinklat nedåt så oljan hamnar i skumringen, inte där fettet ska va. Smart va? 😬

Bah

Medlem
Jag är diabetiker med insulinpump och dem gamla sprutorna man drar upp insulin med suger jag upp olja med, sätter på nålen och sticker in den i packboxen snett vinklat nedåt så oljan hamnar i skumringen, inte där fettet ska va. Smart va? 😬
Mycket listigt! Jag har försökt skapa en glipa med buntband och sedan trycka ner olja med spruta utan nål men det blev bara ett djävla kladd.

solgule

Aktiv medlem
Cykel upp-o-ned verkar enklare än att hålla på med skrapringskirurgi. Båda metoder resulterar väl i oljade skumringar, men kirurgin riskerar töja skrapringarna, repa innerbenen och dra ned sandkorn?

Jag brukar även torka av innerbenen med oljat papper, trycka ned några gånger och torka bort joxet som kommer upp.

Märker ingen skillnad mot nyservad. Har dock en fox 34 grip med väl inkörda skrapringar (varför byta om de håller oljan ren).

Rompa

Aktiv medlem
Cykel upp-o-ned verkar enklare än att hålla på med skrapringskirurgi. Båda metoder resulterar väl i oljade skumringar, men kirurgin riskerar töja skrapringarna, repa innerbenen och dra ned sandkorn?

Jag brukar även torka av innerbenen med oljat papper, trycka ned några gånger och torka bort joxet som kommer upp.

Märker ingen skillnad mot nyservad. Har dock en fox 34 grip med väl inkörda skrapringar (varför byta om de håller oljan ren).
En Fox känns alltid som nyservad 👌

Makten

Aktiv medlem
Om friktionen blir högre efter bara nån enstaka tur så lär det vara nåt knas. Antingen kör du en olja som inte är lämplig, eller så skulle det kunna vara friktion i luftfjädern snarare än i underbenen. Eller så byggs det upp övertryck i underbenen som gör den effektiva fjädern hårdare; det är inte helt ovanligt. Avhjälpes medelst litet buntband som man trycker ner mellan innerben och skrapring. Men du måste förbi båda läpparna, alltså en centimeter ner eller så.

VanGarg

Aktiv medlem
Wow, här har det dundrat in tips, tack för det
Vända på hojjen har jag provat imellanåt, men tycker bromsarna blir så tråkiga då. Serva lower legs var 10e cykeltimme e jag inte så sugen på.
Forkboosten låter ju lovande, kanske sånn i kombination med low friction seals kan vara något.

Någon som testat om byte av wiperseals gör skillnad?

VanGarg

Aktiv medlem
Om friktionen blir högre efter bara nån enstaka tur så lär det vara nåt knas. Antingen kör du en olja som inte är lämplig, eller så skulle det kunna vara friktion i luftfjädern snarare än i underbenen. Eller så byggs det upp övertryck i underbenen som gör den effektiva fjädern hårdare; det är inte helt ovanligt. Avhjälpes medelst litet buntband som man trycker ner mellan innerben och skrapring. Men du måste förbi båda läpparna, alltså en centimeter ner eller så.
Så illa är det verkligen inte. Det hsndlar bara om att gaffeln är fullständigt underbar första turen efter service, o jag vill ha mer av den känslan utan att serva oftare (:

sdx

Aktiv medlem
Så illa är det verkligen inte. Det hsndlar bara om att gaffeln är fullständigt underbar första turen efter service, o jag vill ha mer av den känslan utan att serva oftare (:
1. lågfriktions packboxar skf är överreklamerade det finns bättre.Lycan
2 rsp fett
skumringarna i gafflen har inget med att det bildas någon större friktion utan där är det p-boxarna som bildar den största friktionen.Skum ringen skall förhindra att det kommer smuts ner i gafflen
Att vända på hojen och få ner olja till skumring/p-box är en liten myt utan där är det för att smörja den övre bussningen som annars går torr innan gaffeln har bottnat några gånger och då slits den övre bussningen fortare än den nedre.
Då är det bättre att fetta in p-box och skumring med rsp fett som sitter kvar .
Sen skall man använda en olja som har högt viskositet index till underbenen.

VanGarg

Aktiv medlem
Sweet sdx, mycket informativt!
Har också upplevt att vända gaffeln mest hjälper en mycket kort stund, och misstänkt att det är nyfettade packboxar som ger det där fina glidet. Men har inte riktigt kunnat sätta fingret på det.

Nya packboxar o riktigt fett får det bli.
Tyskshoppar, here i come!

Teflona-spraya innerbenen, någon som testat det?
Saker ni testat som INTE funkat?
(Så slipper jag upptäcka samma dumheter som någon redan funnit inte funka)

Oggler

Aktiv medlem
Jag instämmer. Det är som att vissa gafflar (mestadels rockshox verkar det som) gör vint när de är nyservade men tappar prestanda mkt snabbt. Jag blir väldigt nyfiken på vad som skulle kunna göra detta bättre över tid.

Rompa

Aktiv medlem
Jag upplever det som att mina tidigare Rockshox gafflar gör som beskrivet ovan, medan mina Fox gafflar är smooth hur länge som helst. Per på Racing Bike Sweden sa att det beror på spelet i lagringarna/bussningarna, Rockshox har tajta spel och Fox större spel. Det märks lite då fox känns lite mer glapp , men smooth.

sdx

Aktiv medlem
Jag upplever det som att mina tidigare Rockshox gafflar gör som beskrivet ovan, medan mina Fox gafflar är smooth hur länge som helst. Per på Racing Bike Sweden sa att det beror på spelet i lagringarna/bussningarna, Rockshox har tajta spel och Fox större spel. Det märks lite då fox känns lite mer glapp , men smooth.
Bussningar med för tajt spel är bra når gafflen är kall .
Bussningar med för mycket spel blir som en gammal byrålåda fastnar i början av slaget.

RockyRider

Aktiv medlem
Applicera några droppar tunn gaffelolja på gaffelbenen, pumpa gaffeln några gånger, torka rent. Gör man så efter varje runda får man upp smuts och håller packningarna hala längre.

VanGarg

Aktiv medlem
Då var rsp gaffel fett och rsp gaffel service lub beställt. Hade r2 haft racingbros packboxar så hade det blivit sånna med, nu får det bli att börja med riktigt fett samt smörj mellan rundorna.
Återkommer med resultat om någon vecka eller två (:

mikaeljc

Aktiv medlem
Intressant, jag kan verkligen inte känna någon skillnad på gaffeln efter service. Dock rengör jag packningarna som RockyRider skrev efter minst varannan tur.

VanGarg

Aktiv medlem
Vad vilket fett och vilken olja blev det?
Slick kick-fett och hyper viper oil, från RSP då.

Inte känna skillnad före o efter service låter ju som en dröm (förutsatt att de ärlika bra,o inte lika dåligt).
Ska bli ibtressant att testa, men jag undrar ju samtidigt vad det ska vara för nytta med olja ner i en packning där det finns, eller ska finnas fett.
Tänk vad en liten smörjnipel skulle kunna åstadkomma i packboxen (:

Oggler

Aktiv medlem
+1 på smörjnippel som det var på gamla manitougafflar.

Eller varför har de inte ett litet stigarrör med backventil som pumpade upp olja till strax under packboxen när gaffeln komprimerar?

VanGarg

Aktiv medlem
+1 på smörjnippel som det var på gamla manitougafflar.

Eller varför har de inte ett litet stigarrör med backventil som pumpade upp olja till strax under packboxen när gaffeln komprimerar?
Jag tror inte det har så mycket med oljan att göra. Packboxen har väl två uppgifter tror jag, att skrapa av smuts o hålla den ute, samt att skrapa av olja o hålla den inne. Fettet i packboxen ser till att packboxen skapar så lite friktion som möjligt.
Oljans funktion är väl primärt att smörja de hårda glidytorna som håller gaffelbenen raka.
Där fick ni ett helt gäng gissningar från någon som inte har koll (:

RasmusOlofsson

Aktiv medlem
du kan också prova tricket med att tryckutjämna ytterbenen genom att ta ett buntband och sticka ner mellan innerben och dammtätning till det blir stopp, men var noga med att det inte följer med något litet sandkorn eller smuts som kan fastna.

annars är vell tricket att vända cykeln uppoch ner någon timme innan man ska ut så oljan smörjer allt där inne.

VanGarg

Aktiv medlem
Hmm, en liten kvällsfundering... skulle det kunna vara så att en tunn oljefilm på gaffelbenen gör att fettet i packboxen glider på oljefilmen, och att fettet därmed håller sig kvar där längre tid?
Får nog testa det där med 10min upponer per vecka, i kombination med nya avsedda fettet o gaffelbensoljan

sdx

Aktiv medlem
Hmm, en liten kvällsfundering... skulle det kunna vara så att en tunn oljefilm på gaffelbenen gör att fettet i packboxen glider på oljefilmen, och att fettet därmed håller sig kvar där längre tid?
Får nog testa det där med 10min upponer per vecka, i kombination med nya avsedda fettet o gaffelbensoljan
Titt på hur en p-box är konstruerad så får du svaret.

HåkanC

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer