Gaffelhjälp, hur lättast få ut kompressiondämparen ur gaffelbenet.

Cantacx

Aktiv medlem
Fråga mig inte hur och varför, mixtra lite med gaffeln idag. Så släppte den nedre delen av kompressiondämparen i gaffelbenet, den delen som styr om lockouten ska vara på eller inte.
O-ringen som sitter på har ju lagt sig såklart på sniskan och den sitter väldigt djupt och tight.

Behöver jag riva ner gaffeln för att trycka upp den igen eller hur lättast ska man gå tillväga?
Har begränsade kunskaper om gafflar, så enkla tips uppskattas ?

tabbe.jpg

Ta ur komp enheten rätta till oringen eller byt den om den är skadad smörj oringen med ett tunt lager med fett skruva ner den i gaffel röret.

Ta ur komp enheten rätta till oringen eller byt den om den är skadad smörj oringen med ett tunt lager med fett skruva ner den i gaffel röret.
Kompenheten är ute, men den nedre delen som pilen pekar på, är delbar från den övre, de sitter ihop med hjälp av 2 kilar.
Verkar nästan vara att man få ta isär den.

Tack för svar

Kompenheten är ute, men den nedre delen som pilen pekar på, är delbar från den övre, de sitter ihop med hjälp av 2 kilar.
Verkar nästan vara att man få ta isär den.

Tack för svar
Häll ur oljan, det som går. Sedan så gör du en liten snara av tandtråd och lägger runt axeln som styr ventilen för kompressionen. Dra sedan rakt upp, så skall ventilen följa med.
Troligen så har returen för ventilen, som skall släppa tillbaka all olja, hakat upp sig.

Det är inte så svårt att plocka isär, men kladdigt. Antagligen behöver du inga nya delar, men du kommer att behöva fylla på med ny olja i dämparen för att ersätta det som hamnar på trasor och annat. Olja med rätt viskositet. Dessutom behöver du ny olja till underbenen men det är inte riktigt lika noga, där kan du till nöds ha i vanlig motorolja.
Om gaffeln gått ett tag kommer du antagligen att märka skillnad efter att ha gjort rent och fyllt på olja i underbenen.

Det är inte så svårt att plocka isär, men kladdigt. Antagligen behöver du inga nya delar, men du kommer att behöva fylla på med ny olja i dämparen för att ersätta det som hamnar på trasor och annat. Olja med rätt viskositet. Dessutom behöver du ny olja till underbenen men det är inte riktigt lika noga, där kan du till nöds ha i vanlig motorolja.
Om gaffeln gått ett tag kommer du antagligen att märka skillnad efter att ha gjort rent och fyllt på olja i underbenen.
Fast det går att plocka ur dämparventilen utan att plocka isär underbenen. Fast det är lika bra att passa på att göra den servicen också.

Den nedre delen kan sitta rätt hårt. Jag har fått plocka av ytterbenen och peta underifrån. Jag tog vad jag hade närmast och det var en rundstav i trä.

Edit. Det är när den nedre delen lossnat första gången man lär sig att lirka upp moco-enheten väldigt försiktigt. På de flesta enheter är det inget problem, men vissa är väldigt tighta.

Senast ändrad:
Fast det går att plocka ur dämparventilen utan att plocka isär underbenen. Fast det är lika bra att passa på att göra den servicen också.
Ja, det är riktigt. Om man lyckas fiska upp det hela behöver man dessutom inte byta all dämparolja, jag har för mig att vissa av Rockshox gafflar med MoCo dämpare har en angiven nivå som man ska fylla upp till (i instruktionsboken), då är det ju bara att mäta efter att man har fiskat klart och eventuellt toppa upp om behovet finns. Nån ml hit eller dit med fel sorts olja gör ingen jätteskillnad. Att ha för lite olja däremot brukar kunna ge konstig gaffel, bland annat brukar lockout sluta fungera.

Du kan ju testa att hälla ur dämparoljan i en ren och torr glasburk så kanske det går lättare att fiska. Lite olja kommer att stanna kvar i burken, så du måste i så fall toppa upp efteråt.

Jo, försökte fiska upp den först, vilket resulterade i att den trycktes längre ner. Så det blir nog som ni säger, ta den från andra hållet och byta olja.

Tack för alla svar.

Tillbaka
Topp