Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Köp en starnut (eller knacka ur den gammla hela vägen och återanvänd den).
1 (eller 2?). Skruva i bulten lite gran i den lösa starnuten.
2. Gå lös med en mjuk hammare/klubba och knacka ner stjärnan lite försiktigt i gaffelröret.
3. När du kommit ner en bit kan en skruvmejsel eller dyligt vara bra för att rikta knacken dit den behövs.
4. Sluta knacka ner stjärnan när det är ca. 0.5cm från kanten på röret till stjärnan.
Så gjorde jag iaf. Finns speciella verktyg för proceduren annars...
Det går ju annars att skita i stjärnan och bara köra med stammen... Lite knepigt att justera lagerspänningen bara men det går nog. För när lagret är justerat och stammen fastskruvad ska inte stjärnan och topplocket behövas längre rent konstruktionsmässigt. Utseendemässigt och hälsomässigt är det väl kanske en fördel att ha topplocket på plats och då behövs ju stjärnan...
RooX Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja ska montera en ny starnut i mitt gaffelrör då
> min andre va sne o dryg.. hur gör man?
Starnut även kallad stjärnan är den lilla prylen som sitter i gaffelröret som topplocket skruvas fast mot och med vars hjälp man justerar lagerspänningen. Den kallas starnut därför att den ser ut som en stjärna. Det finns även lösningar med expandermoj också, tror FSA gör dessa. Finns även en pryl som heter Headdoctor eller något sånt. Den eliminerar behovet av stjärna...
Någon som har en mindre flummig förklaring?
Muerto skrev:
----------------------------------------
>On a not very serious note:
>Det går ju annars att skita i stjärnan och bara köra med stammen... Lite knepigt att justera
>lagerspänningen bara men det går nog. För när lagret är justerat och stammen fastskruvad ska inte >stjärnan och topplocket behövas längre rent konstruktionsmässigt. Utseendemässigt och hälsomässigt är >det väl kanske en fördel att ha topplocket på plats och då behövs ju stjärnan...
Haha njaa ja testar nog med att knancka i den endå :P
Max.K skrev
----------------------------------------
>Vad är det för en pryl ?
De e den grejen i styrröret som ser ut som en stjärna som man fäster styrstamcapen i med en skruv för att klämma åt styrlagret... (:
Vi får kanske börja lägga till en disclaimer i varje mektips att det är min högst personliga syn på saken och att jag inte tar några konsekvenser i händelse av att det utförs av icke utbildad fackman etc. Eller inte, tänk vad hemskt, undrar hur dom gör i landet till väster?