gaffelolja

nizzze

Medlem
gaffelolja
tja ny här på happy och undrar vilken typ av olja det ska vara i min gaffel(har en marzocchi dirt jam pro -06)?
Jag vet ju att det finns de här med 7,5w o sånt men vad e bäst?(cyklar lite i skogen och lite street&dirt och väger runt 80-90kg)
sen undrar jag om det ska vara mineral eller syntet olja?
tror ni det funkar med biltemas?

svara gärna:)

gaffelolja
vet inte vad som är bäst, det finns nog många som kör biltemas utan problem. själv kör jag motorex som kostar dryga hundringen per liter.

Om du är glad amatör märker du ingen skillnad.

En olja på 5wt kan vara som en annan på 7.5wt så siffran är inte så noga. Men det går att jämföra inom samma märke.

Kör inget annat än gaffelolja bara, då sabbar du kanske oringar och sånt.

Se till att oljemängden är exakt rätt när du fyller på. Kolla gärna en servicemanual innab du böjar.

//K

gaffelolja
Du bör nog välja båda och mixa 50/50. Jag har prövat för tung och satan vad ont det gjorde i armarna när jag droppade och inte var beredd på att ha en helstel framgaffel.

gaffelolja
5, 7,5 eller 10. Beror väll lite på var du ligger idag på kompression och retur. Jag kör med 5 i min Fox, som normalt vill ha, typ, 7. Funkar finfint. Jag tycker att den blir följsamare vid snabb kompression plus att returjusteringen blir mer finupplöst i det område där jag vill ha det. D.v.s. snabb retur.

Tillbaka
Topp