Gaffelolja

danky_xv

Aktiv medlem
Gaffelolja
Var och skulle köpa gaffelolja till min Mx pro eta idag.
Men vet inte om jag vågar slå i oljan som jag kom hem med!

Problemet var att de inte hade den olja jag ville ha (och till ett rimligt pris).

De hade Shell advance fork oil 5W och 10W. Men den var inte helsyntetisk.

Utan han sa att denna olja som jag köpte gick lika bra.
Shell Donax TA (sök nedan i länken om ni vill på båda oljorna.)
Detta är en syntetirk ATF olja med 7,5W i viskositet. Han sa bl.a att Honda använder denna i sina motorcykelgafflar.

http://www.shell.com/home/Framework...er/produkter/produktblad/produktblad_a_o.html

På Marzocchis hemsida så står det att min gaffel skall ha en syntetisk 7,5W olja som inte är packningssvällande!

På shells hemsida får jag fram att Advance forkoil har en kontrollerad packningspåverkan, vad de nu menar med det.

Vågar jag byta olja med denna olja som jag köpte (Donax TA) eller blir det att uppsöka en annan MC. handlare?

Kan tilläggas att jag kunde köpa Öhlins svindyra stötdämparolja i rätt viskositet. Men priset var ej motiverat när det säkert finns likabra oljor förmånligare för en hobbycyklist!
(Pris 30euro per liter)

Gaffelolja
Ang. Öhlins olja,
känner en som var sponsrad av Öhlins som körde vm i enduro (var världsmästare), han körde på shell hydralolja i sina gafflar

Gaffelolja
Lämna tillbaks och köp Motorex helsyntetisk 7.5W eller 5W eller 10W istället.

Lägre viskositet ger snabbare kompression och retur men sämre bottningsbeständighet. Högre viskositet tvärtom.

Det går även att blanda 5W med 10W av samma oljetyp för att uppnå 7.5W om du vill det.

Gaffelolja
De hade inte Motorex olja i den affär jag besökte.

De hade endast Öhlins svindyra olja eller Shell Advance forkoil.
Och så denna Atf olja såklart.

Angående viskositeten så är jag rätt nöjd med egenskaperna på denna olja som fanns i från början (borde ha vara 7,5W).

Vad kan hända då?
Frågade vad skillnaden var och den största skillnaden var att gaffeloljan innehöll grafit.
Och enligt han så var denna ATF olja den ända som funkat ordentligt i gafflar (av atf oljor).

Rejser. Det där förklarar mycket. Att de vågar erkänna sånt.

Gaffelolja
Läste på MTBR.s forum att det var några som kört på ATF olja i sina dämpare och det gått bra.

Ända nackdelen är som jag förstod var att oljan kunde kännas lite tjockare.
En kille hade kört i fyra år med ATF olja med byte varje halvår och inte en packning gått sönder. (om man skall tro på allt man läser men det vill man ju eller?)

Så jag tror jag slår i ATF oljan jag köpte och ser hur gaffeln beter sig. Nya packningar görs ju varje dag så!! Men blir inte gaffeln lika behaglig igen så får jag byta till någon gaffelolja.

Någons skall väl vara den första här också!! :) (friskt vågat, hälften vunnet!)

Tillbaka
Topp