Gaffeltips

magforce68

Ny medlem
Gaffeltips
Hej på er alla glada och aktiva happyskribenter!
Jag är på jakt efter en ny gaffel. Det jag vill ha är: V-bromsfästen, lockout, lättskött.
Vikt=oviktigt (?)
Behöver alltså absolut inte vara någon värsting; jag hojar för lite för att det skall behövas...
Några tips? Kanske t.o.m. någon som har något att sälja?

För att travestera klassificeringssystemet som används på happy: Jag är F1 +++ O1 +++ F2 ++++ O2 ++++...
(F1= fet, O1= otränad, F2= feg, O2= oteknisk...)

Gaffeltips
Fox F100 RLC känns ju lite overkill om man vill ha något som inte är värsting i pris, 6350 kr från Häggs som håller låga priser på Foxgafflar.

Kolla utförsäljningarna på -04 Marzocchi Marathon S. Kostar ungefär 3000 kr inkl frakt, moms och tull från USA. Om din ram kan ta 120 mm slaglängd vill säga för 85 och 105 mm är slutsålda överallt. Gaffeln har fästen för både skiva och fälgbromsar. Vikt = tung, ca 2 kg med okapat rör. ETA istället för låsfunktion. Gaffeln går ner till 30 mm och man får ytterst lite slaglängd. I praktiken känns det som en gaffel som har låsfunktion. Kanske bättre än vanlig låsfunktion, för det blir lite enklare uppför med lägre framparti.

Eller MX Comp som Skumroffe föreslår, under 1800 kr från CRC. Lägg till 500 kr så får du ETA på MX Comp och då är gaffeln som en Marathon utan den mer avancerade dämpkassetten, även om det i det fallet kan vara värt att ta steget ut och betala 3000 kr för en riktig Marathon S från USA.

Budget: MX Comp, MX Comp med ETA (1800-2500 kr från CRC)

Mellan: Marathon S (3050 kr inkl frakt på 60$, moms och tull från Speedgoat)

Lite dyrare: Fox Vanilla 130 R (4275 kr från Häggs). Den går att sänka till 90 mm med plastshims. På Marathonmodellerna måste man visst, enligt vad jag har fått meddelat från återförsäljare, byta kassett för att ändra slaglängden och det blir riktigt dyrt.

Gaffeltips
Ohoj - som vanligt får man snabb och kompetent hjälp här!
Tanken är att jag skall ha gaffeln till min KHS softtail (ljuvlig ram förresten) till XC/Freeride.(freeride förresten - är det inte XC för folk med dålig kondis... ;-))))

Gaffeltips
ETA förresten... För mig som vill kunna använda cykeln på vägarna oxå- får man inte en märklig sittställning med ETA om det inte är uppför?! Jag har haft mina ögon på Marzocchigafflarna men backat p.g.a. ETA jämfört med RockShox Pilot med remote.

Gaffeltips
Då bör du kika på andra gafflar än Marathon S med 120 mm för den kommer att höja frampartiet för mycket. Max 100 mm tror jag är lagom för din ram och det är snudd på gränsen med en Marzocchi som har lite längre avstånd navaxel till gaffelkrona än andra tillverkare. För 2300 kr från CRC finns MX Comp ETA som har 85 mm slaglängd och det tror jag passar bra till din ram.

Vad gäller ETA så blir det ungefär som att köra med en kortare stel gaffel. Ingen nackdel på vägen med andra ord. Jag har alltid ETA aktiverat på vägen/grusvägar, jag var också halvskeptisk till en början (en till sak som kan gå sönder) men när man använt det ett tag tycker man om funktionen.

Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
Gaffeltips
kör skareb, en gaffel som väger in under 1500 gram (med okapat styrrör) och är så styv att jag inte upplever något flex i den.

kostar under 3000 inkl frakt från tyskland.

Gaffeltips
magforce68:
japp, med v-bromsfästen, har det själv och använder dem.

den finns på både bikediscount, s-tec mfl.

jag handlade den på s-tec i samma veva som jag beställde hjul, tog 8 arbetsdagar att få hem den (var dock långhelg o så emellan).

frakten kostade någonstans mellan 10 och 15€.. är lite osäker på exakt summa och betalades per postförskott.

Tillbaka
Topp