Gaffeluppgradering Rockshox recon RL till FOX 34 float performance Elite

jonteald

Medlem
Går och funderar på om jag skall uppgradera min recon gaffel som jag nu haft i 1 år. Jag cyklar på en HT men har börjat köra mer och mer stigcykling och min recon börjar kännas lite sladdrig för denna typ av cykling.
Funderade på om det är värt att byta till en FOX 34, jag såg att chainreactioncycles/wiggle säljer ut 2017 FOX 34 performance elite för typ halva priset.

http://www.chainreactioncycles.com/...formance-elite-forks-boost-2017/rp-prod173934
Är detta värt en uppgradering?

nuvarande gaffel sitter på min Rock machine blizz för tillfället, planen är att sälja vidare denna inom något år och flytta med delar till en finare ram. (Drömmen hade varit en Yeti SB100)
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizz-crb-30-29-mattsvart-orange-morkgra

tack för svar,
Jonathan

Hej Jonathan,
Andra har säkert annan åsikt, men jag anser att man antingen köper och säljer cyklar enl spec, eller så köper och säljer man lösa delar allt eftersom.

Med andra ord: om du vill ge dig in på att nästa cykelköp blir att köpa lös ram, hjul, drivlina etc så är det absolut värt att köpa ny gaffel till din nuvarande cykel nu, som du sen flyttar med till framtida cykel.
Detta är dock dyrare än att köpa färdig cykel, och främst att rekomendera för de med specifika krav/önskemål om komponenter och/eller de som älskar byggdelen i det hela.

Hur vida den fox-gaffeln är värd pengarna eller inte vet jag tyvärr inte, men överlag kan man säga att den är inte nedsatt till halva priset, utan snarare 25% då riktpriset de jämför med i princip alltidär 25% högre än vad man faktiskt hittar dem för. Bra rabbatt fortfarande dock (:

Hoppas inte detta förvirrade mer än vad de hjälpte.
/Från en som nyss tagit steget fullt ut att köra lösa delar.

Hej,
Tack så mycket för svaret. Ja, det är ju absolut dyrare att köpa delar separat än att köpa en hel cykel. Min tanke är att när jag köper delar under tiden så höjer jag även körglädje av min nuvarande cykel. Plus att jag tycker det är kul att pilla med cykeln :)

Var även nyfiken på om folk tycker att gaffeln är prisvärd med den rabatten, och om det är ett vettigt steg upp från rs recon gaffeln
/Jonathan

Hej igen,
Läste lite snabbt någon review av foxen, lät inte som någon toppengaffel för pengen (nypris), kan nog vara värt att lägga några kronor ytterligare för att hitta en bättre gaffel.

Ps. Ser att den hojjen inte kommer med dropperpost, har du inte det så kan jag vaaaaarmt rekomendera att skaffa en sådan. Dropper gör otrolig skillnad när det bär nerför. 150mm dropp om det får plats i ram och med det utstick du behöver för benlängd.

Länk till bikeradars test av foxen: https://www.bikeradar.com/mtb/gear/...fox-34-float-29-performance-140-review-51266/

Den Fox-gaffeln är ganska bra, klart jämförbar med en Piké, men lite mer service-beroende. Känns som ett fynd för drygt 4 papp.

Jag köpte brand-x modellen från wiggle. 125 cm drop, jag kör storlek large och är 186 cm. Du bör mäta din innerbenslängd så får du se hur mycket dropp du kan ha beroende på sadelrörets längd.

/jonathan

jonteald sa:
Jag köpte brand-x modellen från wiggle. 125 cm drop, jag kör storlek large och är 186 cm. Du bör mäta din innerbenslängd så får du se hur mycket dropp du kan ha beroende på sadelrörets längd.

/jonathan

Hur drog du vajern?

Jag uppgraderade min gaffel från en Rockshox Reba RLT till just den gaffeln.

Är mycket nöjd, gillar hur följsam gaffeln är i början av slaget, där man ju tillbringar mest tid.
Bottnar man den så är det ju ingen större skillnad

Köp! :)

//Anders

Tillbaka
Topp