Gaffelvinkel justerare.

Tomcat1

Aktiv medlem
Gaffelvinkel justerare.
Dök upp på tapetern för ett par år sedan och nu ska jag ha ett sånt men det som jag hörde då så fick mig att rygga tillbaka vara att det kunde bli ett jobbigt knakande för en del. Blev det besvärligt knakande för vissa? Och är det inte bäst att satsa på 2 graders skillnad istället för 1 som knappt kan bli märk o se-bar?

-Respect the send

Gaffelvinkel justerare.
IMHO så undvik alla med rundade lagerlösningar.

Works Components fräser in vinklade ytor istället och dessa har jag upplevt mindre problem med.

Mängden lutning? Kör två grader, no RAGRETS. ;)

Senast ändrad:
Gaffelvinkel justerare.
2012 köpte jag works 2 grader till min giant glory. Minns att jag fick släppa på övre kronan och efterdra starnut väldigt ofta. Men det lär ju ha blivit bättre på snart 7 år.

Gaffelvinkel justerare.
Jag har kört cane creek -1,5 *, inget knak.

Angelsetet är till salu för övrigt.
Tror det kostade 1500kr nytt.
Ditt för en femhundring.
Ramen gav upp i baksvingen ganska raskt så lagret är typ i nyskick.

PM:a vid intresse.

Det är ett cane creek EC56-ZS44 för tapered headtube 1 1/2 - 1 1/8.
Alltså extern kopp nedtill som lyfter fronten lite. Intern kopp upptill. +/- 0,5 / 1 eller 1,5grader
https://www.canecreek.com/products/headsets/angleset
3459854C-63AE-48DB-B0D0-A12D206FEF58.png

Gaffelvinkel justerare.
Jag har 67 grader så jag tycker att det måste slackas. Urfadern som jag jämför Pole 140 hade 64,5 men den är nästan lite sjukt slack.
Jag tror att 1 grads skillnad gör lite, 1,5 kan vara lagom och svenskt medan 2 grader kan bli mera överdrivet amerikanskt tänk.
Risken kan vara stor att jag inte längre kan slå runt henne lika lätt och den förmågan vill jag inte förlora.

Gaffelvinkel justerare.
Tomcaten sa:
Jag har 67 grader så jag tycker att det måste slackas. Urfadern som jag jämför Pole 140 hade 64,5 men den är nästan lite sjukt slack.
Jag tror att 1 grads skillnad gör lite, 1,5 kan vara lagom och svenskt medan 2 grader kan bli mera överdrivet amerikanskt tänk.
Risken kan vara stor att jag inte längre kan slå runt henne lika lätt och den förmågan vill jag inte förlora.
Du utgår i från orginal 67 grader och skall få ut 68.5 grader hur blir försprånget på cykeln.
Kanske något att tänka på då du får en mera trögstyrd cykel i kurvor men stabilare rakt fram.

Tillbaka
Topp