PiPPiW skrev:
-------------------------------------------------------
/.../
> principen i vad som påverkar försprång/trail
> är densamma för en chopper och MTB och lvg-racer
> etc. Som vanligt finns det inget som är korrekt
> för alla och envar, det är bara empirisk
> testning som gäller.
>
> T.ex. är min 20" Crescent minicykel precis lika
> orolig som min 28" gamla retro stål-Peugeot
> lvg-racer. Damcykeln däremot är hur stabil som
> helst på landsväg, just p.g.a. ett längre
> försprång/trail.
/.../
Här lider språkförbistring. Engelskan har "rake" och "trail" vilka båda kallas försprång på cykelsvenska. Men mer försprång på gaffeln ger mindre försprång för hjulet. "Rake" inom motorcykelvärlden brukar betyda styrhuvudets vinkel, och "fork offset" det man inom trampcykling kallar rake på engelska. Pneumatisk trail pratar man om också, att kontaktytans storlek och form påverkar mycket - bredare och lösare pumpade däck stabiliserar framhjulet och styregenskaperna.
Ta gärna och kolla hur mycket trail det faktiskt är på din gamla damcykel, många äldre cyklar har så pass mycket rake på framgaffeln att det inte blir så mycket trail faktiskt.
Din 20-tumscykel är nog mest orolig just för att det är så små hjul, inga gyrokrafter som stabiliserar. Moulton experimenterade med lösa viktskivor i framhjulet för att få bukt med problemet, men valde att leva med den inbyggda oroligheten i slutändan. Vet inte hur mycket trail din Peugeot har, men det kan vara att det både är viktfördelningen, med betydligt mer vikt på framhjulet, och den lägre totala vikten på cykeln som gör att du tycker den känns "orolig" jämfört med damcykeln.
Med ökad trail blir cykeln känsligare för hur man lutar kroppen. En del kallar det att cykeln är responsiv, andra att den är vinglig... Den blir också markant känsligare för sidvind ju mer trail det är. Det här gäller mest landsväg. Min egen klara favoritcykel har geometri hämtad från de gamla franska långdistanscyklarna med väldigt lite trail, 29 mm på min. Är extremt stabil som jag menar det - man kan i princip styra med två fingrar på styret i full fart nedför en krokig cykelbana med asfaltskanter och brunnslock, framhjulet går exakt dit du vill, påverkas inte av slag och stötar ifrån underlaget, är nästan helt okänslig för byig sidvind, och man kan vända sig och titta åt olika håll utan att cykeln fladdrar till i sidled. Den är okänslig för påverkan utifrån, men den är alltså istället väldigt lättstyrd, alltså att det krävs lite kraft för att vrida styret och svänga vilket kan kännas ovant och konstigt om man är van vid cyklar med "vanlig" geometri. Vanlig geometri för lvg skulle jag säga är trail på 55-75 mm.
Ökad trail ger mer "wheel drop" också, alltså att cykelns framdel sänker sig vid styrutslag, och det är det som jag själv tror är största problemet med flacka vinklar och långsammare teknisk mtb-cykling. Alltså att en cykel med flack vinkel skulle kännas markant bättre i sådana lägen om det bara var mer rake på gaffeln, så att man fick samma trail som med en brantare gaffelvinkel. Det borde finnas stort utrymme för test och utveckling gällande detta tycker jag.
Rippa skrev:
> PiPPiW skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det är riktigt enkelt att mäta och hålla
> koll
> > på verksamheten,
> >
>
http://www.tolle-engineering.se/sv-SE/produktinfo-
>
> >
> tekniska-tips/tekniska-tips/m%C3%A4ta-f%C3%B6rspr%
>
> > C3%A5ng-20434425
> >
> > Skit i måtten där, dom är generella för
> helt
> > andra 2-hjulingar än vad TS var inne på, men
> > principen i vad som påverkar försprång/trail
> > är densamma för en chopper och MTB och
> lvg-racer
> > etc. Som vanligt finns det inget som är
> korrekt
> > för alla och envar, det är bara empirisk
> > testning som gäller.
>
> Problemet är bara att empirisk testning inte går
> att genomföra. Ety det tillverkas inga rakebara
> kronor (el. liknande system för att justera
> försprång) för cykelgafflar. För mtb-gafflar
> är offset/rake var det är. Ej justerbart
Moots 1989:
Finns många andra tillverkare som hade liknade lösningar också. Och styrlager med justerbar gaffelvinkel har väl funnits i många år?
Mashimaro skrev:
>
>
> Flackare ska det vara!
Tycker tillverkarna helt verkar missa att att öka gaffelns rake (svensk cykelterminologi "försprång") när det blir flackare vinklar. Framhjulets trail (svensk cykelterminologi "försprång" här också???) ökar snabbt med minskad framgaffelvinkel, men jag tror inte det är någon som egentligen vill ha det så, utan det är bara för dyrt att göra framgafflar med en massa olika rake. Ser framför mig lösningar liknande den på bilden ovan, fast i modern tappning med justerbara eller utbytbara axelfästen.