Gaffla upp Trek Fuel EX 2019

radarminnet

Aktiv medlem
Jag har en Trek Fuel EX 8 2019 som jag är lite sugen på att gaffla upp en aning. Cykeln är i storlek M och jag har den i "low"-läget. Då är den på gränsen till att vara kort för mig (171 cm lång, 426 mm reach). I original sitter det ett spacertorn under styrstammen, och jag tycker det har funkat. Är det helt orimligt att köra 150 mm gaffel? Om jag gör det och tar bort 20 mm spacers och skjuter fram sadeln absolut maximalt så ändras geometrin enligt den här figuren:

130-150-fuel-ex.png

Hela cykeln blir ungefär 1 grad flackare och hjulbasen blir 8 mm längre. Vevpartiet kommer nästan 10 mm högre upp, men det känner jag inte är något jätteproblem, med min dåliga teknik slår jag i stenar med jämna mellanrum som det är nu. Reachmåttet från vevparti till toppen av styrrören blir förstås kortare, men det som spelar roll måste ju egentligen vara måttet från vevpartiet till skärningen mellan styrrör och styrstam, eller? Det måttet är i stort sett oförändrat om jag tar bort två spacers. Vad säger happy-expertisen?

PSJ

Medlem
Jag har en 2018 års 21" som har en RXF 150mm. Tänkte att det skulle vara lite överdrivet och tänkte sänka den till 140 i planeringsstadiet men efter montering så va jag nöjd och behöll 150 slag.

Generellt tycker jag att cykeln gav mer självförtroende i utför men tycker inte man tappar allt för mycket på platten ändå, där är det andra saker som spelar roll på den cykeln.

Berk

Aktiv medlem
Finn med en precis bild! Problem jag ser är att vertikala distansens från sadeln till styren blir större om du ta är bort 20 mm spacer. Om du tar bort 10 mm blir den närmare men tappar du lite effektiva reach.

radarminnet

Aktiv medlem
Finn med en precis bild! Problem jag ser är att vertikala distansens från sadeln till styren blir större om du ta är bort 20 mm spacer. Om du tar bort 10 mm blir den närmare men tappar du lite effektiva reach.
Jag tänker att det inte är ett jätteproblem. Jag tycker idag att jag möjligen sitter lite väl upprätt på cykeln, och tänkte precis testa att ta bort en spacer oavsett.

radarminnet

Aktiv medlem
Jag har en 2018 års 21" som har en RXF 150mm. Tänkte att det skulle vara lite överdrivet och tänkte sänka den till 140 i planeringsstadiet men efter montering så va jag nöjd och behöll 150 slag.

Generellt tycker jag att cykeln gav mer självförtroende i utför men tycker inte man tappar allt för mycket på platten ändå, där är det andra saker som spelar roll på den cykeln.
Ah, jag har inte sett nån som kör Öhlins med det här styrlagret, men det funkar alltså? För visst är det någon slags special integrerad crown race på deras gafflar?

PSJ

Medlem
Ah, jag har inte sett nån som kör Öhlins med det här styrlagret, men det funkar alltså? För visst är det någon slags special integrerad crown race på deras gafflar?
Nä det va bara att flytta över rakt av. Just det momentet är såklart lite struligt när man inte har rätt verktyg men det gick förhållandevis bra ändå.
Är inne på min andra säsong med den gaffeln nu, väldigt nöjd.

radarminnet

Aktiv medlem
Nä det va bara att flytta över rakt av. Just det momentet är såklart lite struligt när man inte har rätt verktyg men det gick förhållandevis bra ändå.
Är inne på min andra säsong med den gaffeln nu, väldigt nöjd.
Är det en RXF36 m.2? Alla andra har väl crown race inbyggt i kronan?

PSJ

Medlem
Är det en RXF36 m.2? Alla andra har väl crown race inbyggt i kronan?
Nej det är den tidigare modellen som är uppgraderad till evo.

Jag har aldrig funderat på om de har någon annan typ av crown rice. Det satt en fox innan som jag plockade av crown rice från och monterade den på RXF som inte hade något förmonterat.

radarminnet

Aktiv medlem
Nej det är den tidigare modellen som är uppgraderad till evo.

Jag har aldrig funderat på om de har någon annan typ av crown rice. Det satt en fox innan som jag plockade av crown rice från och monterade den på RXF som inte hade något förmonterat.
OK, förut hade de ju någon special med crown race integrerat i kronan, men det kanske var längesen de slutade med det?

D6CA4741-8313-401C-BFE9-FB02A4794E42.jpeg

Berk

Aktiv medlem
Ser nu att 2019 Fuel EX har mycket brantare gaffelrörsvinkel och lite lägre vevlagervän 2020 modellen. Då blir det mycket bättre med 2 cm längre gaffel. Det är bara reach, som är redan kort på 2019 modellen, som blir ännu kortare.

Berk

Aktiv medlem
Obs: om man vill jämföra geometri noggrant, ska man inte tillägga 20 mm till gaffellängd, men drar av sagen. Så 15 mm om man kör 25% sag.

Berk

Aktiv medlem
Fast ”kataloggeometrin” är ju utan sag den också, så det blir ju lite hejsan svejsan oavsett...
Nej, effekten av "resten" av sag fram och bak på geometrien är samma med gamla och ny gaffel, så skillnader blir samma när man beräknar allt med sag (som mest relevanta jämförelse). Men 5 mm gör inte mycket.

radarminnet

Aktiv medlem
Nej, effekten av "resten" av sag fram och bak på geometrien är samma med gamla och ny gaffel, så skillnader blir samma när man beräknar allt med sag (som mest relevanta jämförelse). Men 5 mm gör inte mycket.
Ja, OK, det stämmer förstås. Men som du säger, 5 mm där gör verkligen väldigt liten skillnad.

radarminnet

Aktiv medlem
Ser nu att 2019 Fuel EX har mycket brantare gaffelrörsvinkel och lite lägre vevlagervän 2020 modellen. Då blir det mycket bättre med 2 cm längre gaffel. Det är bara reach, som är redan kort på 2019 modellen, som blir ännu kortare.
Mycket flackare är väl att ta i? 2019 har 67° HTA i läge ”low”, medan 2020 har 66°? Med effektiv reach i stort sett oförändrad om jag droppar en eller två spacers så känns det som att geometrin blir ganska lik 2020 med en 150 mm-gaffel på 2019, bortsett från lite kortare reach (10-15 mm) och flackare STA? Sen har väl 2020 kortare styrstam och 44 mm offset på gaffeln också, och det påverkar väl en del.

Berk

Aktiv medlem
Mycket flackare är väl att ta i? 2019 har 67° HTA i läge ”low”, medan 2020 har 66°? Med effektiv reach i stort sett oförändrad om jag droppar en eller två spacers så känns det som att geometrin blir ganska lik 2020 med en 150 mm-gaffel på 2019, bortsett från lite kortare reach (10-15 mm) och flackare STA? Sen har väl 2020 kortare styrstam och 44 mm offset på gaffeln också, och det påverkar väl en del.
För många siffror och har bara provkört en Fuel EX. 1 grad är kanske inte så mycket men klart märkbart. Allt blir bättre, om du kan flytta sadeln tillräckligt fram för att kompensera flackare STA.

Hälsingland

Aktiv medlem
Den gamla FEX tål väl en förlängning av slaglängden bak också 52,5->55mm om man vill. Tänkte göra det på min 2018 men det blev cykelbyte, så det blev aldrig av.

simont

Medlem
Bytt till en 150mm Pike på min fuel ex -18 (samma geo som -19) och jag tycker allt blev bättre än original 130mm. Betydligt stabilare och styvare (roligare) nedför och märker inga direkta försämringar uppför eller på platten heller.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jaså? Det hade jag ingen aning om. Men det är väl nån specialvariant för Trek, som de kallar ”Re:aktiv”?
Ja originaldämparen har en ventil eller vad exakt det är som trek kallar Re:active den påverkar ju inte möjligheten att byta dämpare eller modifiera befintlig. Jag skulle dock tro att slaglängden begränsas av en gummibussning från 55->52,5mm och den går nog att plocka bort vid service om man känner för det. (Men det är inget som jag kan svära på att det går på originaldämparen) Då blir slaglängden bak 136 ish mm istället för 130mm. Jag hade en cane creek dämpare som var kortad på det sättet till min Fuel ex, den var ju tillverkad 210x55 och man gör ju inte en till variant 210x52,5 om det räcker med att sätta dit en bussning, det är ju billigare.

radarminnet

Aktiv medlem
Ja originaldämparen har en ventil eller vad exakt det är som trek kallar Re:active den påverkar ju inte möjligheten att byta dämpare eller modifiera befintlig. Jag skulle dock tro att slaglängden begränsas av en gummibussning från 55->52,5mm och den går nog att plocka bort vid service om man känner för det. (Men det är inget som jag kan svära på att det går på originaldämparen) Då blir slaglängden bak 136 ish mm istället för 130mm. Jag hade en cane creek dämpare som var kortad på det sättet till min Fuel ex, den var ju tillverkad 210x55 och man gör ju inte en till variant 210x52,5 om det räcker med att sätta dit en bussning, det är ju billigare.
Jag tänkte mest att länkaget rimligen är designat kring just den där typen av dämpare, som väl är något som är Treks egna påhitt. Så det finns förmodligen någon slags (liten?) poäng med att hålla sig till den. Men om det är så att det går att modda enkelt till längre slaglängd så kan det ju vara värt att testa.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag tänkte mest att länkaget rimligen är designat kring just den där typen av dämpare, som väl är något som är Treks egna påhitt. Så det finns förmodligen någon slags (liten?) poäng med att hålla sig till den. Men om det är så att det går att modda enkelt till längre slaglängd så kan det ju vara värt att testa.
Det är ju inga problem att byta dämpare till en utan re:active. Snarare en fördel då har man en dämpare som går att serva hos alla ställen istället för att behöva skicka till Danmark. Och ska man byta kan man ju isf köpa en 210x55 på en gång typ Dpx2.

Läser du på amerikanska forum har många gjort det bytet och är väldigt nöjda.

GBGmackan

Medlem
Vad är det för egenskaper du vill ändra på cykeln? Jag hade en Ex 8 -19 förra året. Ville förbättra utförsegenskaperna på den och förlängde Foxgaffeln till 140mm (går väl inte att förlänga mer?). Satte också på ett bredare styre med 30mm rise. Blev en märkbart tryggare cykel utför utan att tappa mycket av klättringsegenskaperna. Mycket mindre otb-känsla i brant stök! Förlänger du gaffeln 20mm och sänker styret lika mycket tror jag inte utförsegenskaperna påverkas så jättemycket. Tänk också på att om du byter gaffelmärke så kan det påverka. Har en Yari på min Slash nu som jag kör med mycket mer sag än vad jag körde på Rythmgaffeln på Fuelen.

radarminnet

Aktiv medlem
Vad är det för egenskaper du vill ändra på cykeln? Jag hade en Ex 8 -19 förra året. Ville förbättra utförsegenskaperna på den och förlängde Foxgaffeln till 140mm (går väl inte att förlänga mer?). Satte också på ett bredare styre med 30mm rise. Blev en märkbart tryggare cykel utför utan att tappa mycket av klättringsegenskaperna. Mycket mindre otb-känsla i brant stök! Förlänger du gaffeln 20mm och sänker styret lika mycket tror jag inte utförsegenskaperna påverkas så jättemycket. Tänk också på att om du byter gaffelmärke så kan det påverka. Har en Yari på min Slash nu som jag kör med mycket mer sag än vad jag körde på Rythmgaffeln på Fuelen.
Nu är jag 171 cm kort med låg tyngdpunkt och har dessutom som referensgeometri klassisk helstel 71/73 från tidigt 90-tal, så cykeln går redan som ett lok utför i jämförelse.
Men otb-känslan går såklart ändå alltid att förbättra. Jag tänkte mest att 66° HTA och längre slag skulle ge mig mer av det jag redan gillar med cykeln, plus att jag skulle få upp vevpartiet några mm, utan att egentligen påverka sittpositionen. Skulle det visa sig att otb är ett problem så kan jag säkert leva med att klämma dit en spacer under stammen och tappa några mm reach. Geometrin är ju inte happykorrekt hur som helst 🥳

Det råder full förvirring här kring om det går att förlänga rhythmgaffeln ens till 140 mm. Fox hemsida är ju helt hopplös. Tillgängliga air shaft till Rhythm ser ut såhär där:
E0E714C8-6CD2-414A-AE75-1DB2E528AE5D.jpeg

GBGmackan

Medlem
Ok, då förstår jag lite mer. Det är kul att laborera lite med detaljer och se hur stora skillnader det blir i upplevelsen. En del små saker gör ju jätteskillnader, tex att ändra cockpiten med spacers.
Airshafts är en djungel....😂 Jag gav upp och gick in på Trekstores verkstad i Göteborg. De hade hemma på lager för i stort sett samma pris som på nätet. Körde en gaffelservice så ingick bytet av airshaft👍. Dock ganska säker på att de sade att 140mm är max på Rythmgaffeln.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer