Galen! Vad ska jag välja för cykel?! MTB

Janniche

Medlem
Hej
Nybörjare här som nu på andra året har börjat tycka det är riktigt kul med både stig och nedför. Vi har kört hårt på i sälen och kungsbygget, dock på blåa leder som mest vilket går finfint.
Men, börjar märka att jag gärna skulle vilja uppgradera. Vill kunna köra i skog men även blå/grön på downhill.
Har varit och kikat på Trek fuel ex 5 efter rekommendation som jag var inne på, men blev även rekommenderad att slippa köpa cykel på länge att investera
i Trek fuel ex 8, men tycker den var lite dyr för att ha som nybörjarhobby då jag inte vet vart detta leder.
Nu hittade jag dock på en kampanj trek fuel ex 8 gen 5 som inte kostar mer än 4000 mer än 5:an.
Någon som kan hjälpa en extremt trött och förvirrad som bara vill ut och cykla och som helst vill köpa cykeln snarast då mannen gått med på investeringen, just nu....

Ex 8 är en toppenhoj som kommer att räcka långt om du inte absolut måste ta de stora hoppen. Sätt in pengarna bara!

De 4000kr är värt väldigt mycket skulle jag säga. Att uppgradera en 5:a till 8:an kommer kosta långt mer än de 4000. Kör själv 8:an och är mycket nöjd. Grymt bra pris på den just nu som sagt. Bara att slå till och ut och köra.

Stämmer in i kören, 8:an är ett toppenköp till det priset och det sitter betydligt bättre komponenter på den.

O självklart så fanns inte M kvar ?
Han rekommenderade dock trek top fuel 8 istället för samma pris. Men är den mer prisvärd än fuel ex 5 gen 6?
Nu är jag som sagt nybörjare men kommer mkt troligen aldrig köra mer än blåa, enkla röda leder. Men vill ju kunna ha såpass bra cykel att den klarar både stig och downhill i dessa. Dock mest trail kommer det bli. O 25' är nog max vad karln går med på ?
Jättetack för input.

Top fuel är ju mer XC-trail. Skulle nog inte vara mitt förstahands val om du även vill köra bikepark men skulle nog välja den före en Fuel Ex 5 om det mest är trail och lite blå leder det handlar om. Förutsatt att du kan få den till samma pris som Fuel Ex 8, annars kan det nog vara värt att kolla runt och en beställa något på nätet, tex nya Orbea Occam.

Kak denna i S vara nåt för dig:
Brukar finnas rabattkoder på 5% här eller på nätet så det blir bara lite över budget?

Top Fuel funkar nog fint på flowiga utförsleder, men det är inte en cykel att köra i stök med. XC-influerad stigcykel som den är (även kallad "down country") så har den fokus på att vara rapp och trampeffektiv på platten, snarare än trygg och stabil utför.

Fuel EX gen 5 (dvs årsmodell 2020-2022) är en klassisk stigcykel som är lika bra uppför som nedför. Den funkar fint i bike park om man håller sig borta från allt för brötiga röda och svarta.

Fuel EX gen 6 (årsmodell 2023 och framåt) uppdaterades till att bli lite mer utförsorienterad, mer som en kortslagig enduro. Jag personligen tycker den är lite stor och klumpig i jämförelse med gen 5, men det är många andra som tycker den är perfekt och jag kan tänka mig att den kommer till sin rätt i utförsåkningen. Största problemet är priset, den lanserades i sluttampen av pandemins cykelbrist och jag tror inte du hittar någon inom din budget.

Men Orbea Occam som @ChJ tipsar om är ett bra alternativ att titta på. Där betyder dock lägre siffra bättre spec, i motsats till Treks modeller...

O självklart så fanns inte M kvar ?
Han rekommenderade dock trek top fuel 8 istället för samma pris. Men är den mer prisvärd än fuel ex 5 gen 6?
Nu är jag som sagt nybörjare men kommer mkt troligen aldrig köra mer än blåa, enkla röda leder. Men vill ju kunna ha såpass bra cykel att den klarar både stig och downhill i dessa. Dock mest trail kommer det bli. O 25' är nog max vad karln går med på ?
Jättetack för input.
Jag tror inte Fuel Ex 5 gen 6 är något att ha jämfört med de andra alternativen i tråden; Rock Shox Recon Silver gaffel och X-fusion bakdämpare (som jag tror förekommit i någon/några andra trådar som problembehäftad…)

Spectral 6 och Jeffsy Core 2 el 3 bör nämnas. Lagerstatusen på Spectralen i M gör att det fina priset riskerar att rinna ut i sanden tyvärr.
2.5 grader skillnad på gaffelvinkel där Jeffsyn är mer trampa stig fokuserad och Spectralen mer bomba utför.

Edit: i normala fall är jag sjukt petig med särskrivningar. Ikväll gör jag ett undantag.

Tillbaka
Topp