Gallergrind i källaren?

IngvarW

Aktiv medlem
Gallergrind i källaren?
Hej, vad tror ni om att installera en riktig gallergrind bakom den vanliga hönsnätsliknande dörren i källarförrådet så att mina 4 cyklar inte behöver tillbringa sin lediga tid på balkongen? Någon som gjort den typen av förstärkning för att hålla tjyvarna borta?

Även med upphottad försäkring lär jag inte kunna köpa nya cyklar till inköpspris och en grind kan kosta 5 TSEK begagnad och 11 TSEK ny, installerad och klar.

Bor i brf så det borde ju vara OK att montera prylar i sitt eget förråd....

Några erfarenheter..?

Gallergrind i källaren?
Men med en gallergrind så lär de inte komma förbi med hjälp av en hovtång och skruvmejsel som de annars gör. Dock tror jag att det kräver styrelsens godkännande att sätta upp grinden då jag har för mig att du inte på något sätt "äger" ditt förråd utan att det är föreningens och att du bara disponerar det. Om förrådsrummet sedan ska kunna iordningsställas som skyddsrum så blir det nog extra svårt.

(jag ser framför mig någon som installerar gallergrind, men som har kvar hönsnätet i sidoväggarna till grannens förråd som bara har hönsnätsdörr :-) )

Tillägg: Det var väl någon här som en gång postade en bild på sitt förråd som hade en rejäl gallergrind som hade fått inbrott. Grinden hade ett kraftigt hänglås som förrövarna inte hade fått upp, utan de hade böjt ned grindens övre hörn(!) så de kunde krypa in och sno cykeln.

Senast ändrad:
Gallergrind i källaren?
Jag hinner nog plocka ner grinden innan kriget kommer. Folk sätter upp hyllor och annat på väggarna så en liten extra grind innanför vanliga dörren kan inte skada. Sedan finns det ju alltid folk som retar sig på driftiga personer...

Nu har jag iof ett värstingshänglås men nuvarande karm för befintlig dörr sitter fast med små skruvar och har mycket greppvänliga springor för kofötter. Bryter man till lossnar både dörr och karm på ett kick.

Gallergrind i källaren?
Det är riktigt uselt med dessa hönsnät eller Troax gallerväggar. Insyn är inte av godo på något sätt i ett förråd. Det som inte syns finns inte. Och om alla andra förråd är av samma typ ser det ju misstänkt ut om man börjar sätta upp något eget insynsskydd.

Vad är det för slags galler du syftar på? Troax"väggarna" i min källare är lätta att forcera så de är inget vidare skydd.

Som allternativ finns ju Abus låsöglor som fästs i golvet. Är det ett stadigt betonggolv kanske det kan funka. Jag har haft den enklare WA50.

För den grövre WBA100 kan man läsa följande:
"Godkänd i klass 3 för låsning av cykeln, mopeden, motorcykeln, släpvagnen, husvagnen båtvagnen med mera
Testat av SFF enligt SS-EN 12320 och intygat av SBSC Cert. nr. 3-564."

http://www.abus.com/eng/Mobile-Security/Quad-ATV-Snowmobil/Wall-floor-anchors

Gallergrind i källaren?
Har du funderat över möjligheten att hyra ett annat förråd i närheten som håller lite högre säkerhet? Det finns kanske något gammalt källarrum som inte används till något som du kan få hyra av förreningen?

I min förening kan man hyra extra förråd (allt från klassiska galler-förråd till gamla skyddsrum med tjock ståldörr och betongväggar).

Gallergrind i källaren?
Bor i Hammarby Sjöstad. Här finns inga gamla kåkar tyvärr.

Slår inte gangsterna bara av kättingar?

Vad gäller installera extra gallergrind tänker jag på rejäla doningar med tjocka stänger. Verkar finnas i olika skyddsklasser och behöver förmodligen vinkelkap för att komma igenom. Ju mer jobb desto bättre. Lås kan vara helt infällt.

Larm är en annan variant men eftersom det inte finns ström i mitt förråd blir det knepigare.

Gallergrind i källaren?
IngvarW skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad va den svaga länken den gången? Lås,
> gångjärn, gallret i sig?

Det var nog att låset inte höll för kapmaskinen. Men det gjorde inte låsen på cyklarna heller.

Gallergrind i källaren?
Virusko skrev:
> IngvarW skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad va den svaga länken den gången? Lås,
> > gångjärn, gallret i sig?
>
>
> Det var nog att låset inte höll för
> kapmaskinen. Men det gjorde inte låsen på
> cyklarna heller.

Hmmm. Skall nog bjuda in en leverantör av grindar och snacka lite om bästa alternativ. Känns som det är värt 10 TSEK att försvåra för busarna och få behålla cyklarna ett tag till. På jobbet har vi integrerade lås i själva grinden. Med kap borde det ta längre tid att öppna upp.

Gallergrind i källaren?
Vad har du för typ av förråd? Det låter som att du har ett "eget" med egen dörr som sitter fast i en bra omslutning, betong eller liknande? Vad är det för väggar, finns det fönster?

Gallergrind i källaren?
Ett vanligt förråd där flera grannar delar på samma större rum och där de flesta innerväggar och dörrarna till respektive förråd är klätt med en typ av gallerburar. Till mitt förråd är det betongvägg ut mot gången jag har en "egen" dörr konstruerad av samma galler som väggarna är till de flesta av burarna men den sitter fast i betongväggar på sidorna. Det är också den typen av galler mellan mitt förråd och andras förråd på sidoväggarna. Gallret är kanske 2-3 mm tjockt vilket man förmodligen ganska enkelt klipper av med en bra stor vajerklippare.

Hålet till dörren är 90cm så troligen kan jag hitta någon begagnad gallerdörr. Kluriga är att även den skall öppnas utåt för enkelhets skull och då få plats i den andra dörrens dörrhål. Om jag byter ut den gamla helt och hållet tror jag föreningen har fler synpunkter än om jag bara skruvar fast en innanför i mitt så att säga revir.

Mvh Ingvar

Gallergrind i källaren?
Du verkar ju ha det rätt så bra redan, skulle nog dra fast en plyfaskiva bakom dörren så insyn försvinner & använda tidigare nämnda abus lås fäste.

Gallergrind i källaren?
Ok, komplettera i så fall grinden med en bultad öggla och en klass 3 kätting och hänglås. Kolla också att skruven som håller Troaxgallret mot grannen sitter på din sida annars är det inte lönt att sätta dit grinden enligt min åsikt. Täcka för skulle jag aldrig göra, det finns inget så nyfiket som pundare och skitungar, då kan jag sätta en peng på att du får inbrott även om det är tomt.

Gallergrind i källaren?
Något slags tillägg för dyrare prylar. Jo hemförsäkringen gäller även för källaren. Tror jag har lagt till något om cyklar men minns inte exakt just nu. Vanlig försäkring hos Folksam.

Fast som sagt, min Bianchi Infinito Ultegra i nyskick kostar 40+ med mina Fulcrum Zero och tänkte lägga på Ultegra Di2 som årets update så jag vill verkligen ha den kvar och inte behöva köpa en ny. Sen har vi två MTB och frun har en Scott Contessa Racer också för den delen...

Gallergrind i källaren?
Så dyra hojjar i källarförrådet är bara att be om problem, du kommer att få dem snodda, vad du än gör. Vad du än installerar tar de sig igenom med en vinkelslip.

Fina hojjar bor i lägenheten. Köp en med ett rum till om du inte ska flytta till hus.

Gallergrind i källaren?
Sätt upp rökdäckare som kopplas till varann. Om en larmar så gör alla det. Finns på ICA tex.
Kör man med vinkelslip så bildas det en hel del rök och gnistor som dessutom kan tända eld i källaren. Det skiter svinen i. De tar hojarna och drar.

Gallergrind i källaren?
Planen blir då följande;

Gallergrind innanför den vanliga lättforcerade Troaxgrinden. Värstingkedjor runt cyklarna med fast förankring i golvet. Allt klass 3,4 eller 5 om det nu även gäller kedjor. Brandvarnare med inbyggd kamera för att skicka SMS. Går på batteri och håller relativt länge med kontantkort.

Scenariot är att busarna bryter bort första grinden och börjar såga i tjocka gallergrinden. Röken gör att brandvarnaren går igång och börjar skicka bilder till mobilen varvid jag kutar ner eller ringer polisen. Det skall ta så lång tid att härja runt med gallergrinden och även kedjan runt cyklarna så att man hinner dit.

Brandvarnaren måste också sättas en bit från dörren så att inte buset når dit för att slå ner den på något sätt.

I väggarna mot grannarna som är Troaxgaller behöver även förstärkas men just nu har de så enormt mycket bråte så inbrytning där kräver en hel del tid.

Så, whats the verdict för en sån lösning?

Gallergrind i källaren?
Verkar ju lite avigt med en brandvarnare som ska avgöra om det pågår inbrott eller ej. Tänk om dom har med sig en kniptång modell värre istället för slip.
Något rörelselarm man kan slå av och på borde väl vara bättre...

Gallergrind i källaren?
IngvarW skrev:
> Planen blir då följande;
>
> Gallergrind innanför den vanliga lättforcerade
> Troaxgrinden. Värstingkedjor runt cyklarna med
> fast förankring i golvet. Allt klass 3,4 eller 5
> om det nu även gäller kedjor. Brandvarnare med
> inbyggd kamera för att skicka SMS. Går på
> batteri och håller relativt länge med
> kontantkort.
>
> Scenariot är att busarna bryter bort första
> grinden och börjar såga i tjocka gallergrinden.
> Röken gör att brandvarnaren går igång och
> börjar skicka bilder till mobilen varvid jag
> kutar ner eller ringer polisen. Det skall ta så
> lång tid att härja runt med gallergrinden och
> även kedjan runt cyklarna så att man hinner dit.
>
>
> Brandvarnaren måste också sättas en bit från
> dörren så att inte buset når dit för att slå
> ner den på något sätt.
>
> I väggarna mot grannarna som är Troaxgaller
> behöver även förstärkas men just nu har de så
> enormt mycket bråte så inbrytning där kräver
> en hel del tid.
>
> Så, whats the verdict för en sån lösning?

Låter bra, komplettera rökdeckaren med en rörelsevakt till kameran (Eller en magnetkontakt) så täcker du in mekaniska verktyg som ej är skärande..

Gallergrind i källaren?
Jag gillar byggen, spikade ihop en egen villa häromåret. Att med kniptång gå igenom de värstinglås och den gallergrind jag tänkte installera går nog inte riktigt, då får man heta Bamse i första namn och ha en supertång. Gallergrinden skall fästas i betongen, dvs väggarna på sidorna.

Brandvarnare med kamera verkar man kunna köpa styckvis utan en massa larmabonnemang, eller finns rörelsevakt med samma funktion, fast så fort det går förbi någon utanför gallret får jag kanske en bild då, haha...

Tillbaka
Topp