Galna pulsvärden med Garmin

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Har en garmin 520 som jag connectat mitt pulsbälte till. Får emellanåt tokhöga värden. Oavsett om jag är varm i kläderna eller ej så kan den sticka upp mot 220 för att sedan plötsligt börja visa rimliga värden igen. Har även en 235 Garmin klocka som visar likadant. Så felet ligger i sensorerna i strapen eller i själva mottagardelen som man klämmer fast på strapen....nån med samma erfarenhet som kan säga vart felet mest troligt ligger?

Jag har haft samma problem om pulsbandet suttit dåligt mot kroppen. Har då hjälp att använda Blågel eller likn. produkt.

De gånger batteriet har varit dåligt upplever jag det som att sändaren skickar ut för låg puls istället eller att den tappar kontakten till och från. Samma med gammalt pulsband

De gånger jag haft för hög puls, så har själva bandet börjat bli slitet. Inget fel på själva sändaren.

Tack för svar! Jo, det är bytta batterier och det är rengjort. Testar att köpa nytt band! Det har nog varit med 6-7 år och använts flitigt.

Hade samma problem i somras om jag cyklade landsväg i en tunn tröja. Så fort jag kom upp upp i lite fart började pulsvärdet gå upp mot orimliga värden. Googlade lite o provade Bluegel. Mycket liten förbättring. Sedan läste jag på dcrainmaker att lösningen är att vrida runt bandet så att sensorn inte sitter mitt fram. Vred runt bandet så att sensorn hamnade under armhålan. Problemet löst!
Misstänker att detta hjälper mest när det är syntetiska kläder som fladdrar över sensorn.

C-dale sa:
Hade samma problem i somras om jag cyklade landsväg i en tunn tröja. Så fort jag kom upp upp i lite fart började pulsvärdet gå upp mot orimliga värden. Googlade lite o provade Bluegel. Mycket liten förbättring. Sedan läste jag på dcrainmaker att lösningen är att vrida runt bandet så att sensorn inte sitter mitt fram. Vred runt bandet så att sensorn hamnade under armhålan. Problemet löst!
Misstänker att detta hjälper mest när det är syntetiska kläder som fladdrar över sensorn.

Om dina kläder fladdrar när du cyklar landsväg så är det ju klart att nåt är fel. :)

Jag får också väldigt höga pulsvärden nu, ser extremt ut på strava, grymma sufferscores på 8km kvällscykling med sonen :)!

Gammalt band så skall fixa ett nytt.

/A

Tillbaka
Topp