gamla däckdimensioner

mango

Ny medlem
gamla däckdimensioner
Tänkte höra om det är någon som har koll på gamla (jag tror det är franska)
däckdimensioner?? Jag har en lastgammal racer och på däcket står det 700x20c
Vad står det för, 700 borde väl kanske vara innerdiameter och 20 bredden (ytter eller inner..)
men vad står c:et för??

Kan man ersätta det här med någon modern variant (har absolut ingen koll på sådana däck)

tack för hjälpen

/Magnus

gamla däckdimensioner
700c är väl en standardstorlek för alla "28tum" hjul, standard för racercyklar och bigfoot mtb..
Dimensionen jag gissar på är mm och yttermått!
För dom är väl för 622 fälg.. fast nu gissar jag bara..

Dvs, det borde passa med vilka racerdäck som helst..
fast "normalbredden" är 23mm.. 25 om man vill vara fjompig men ha mer komfort!

gamla däckdimensioner
Storlekar på däck är ett relativt obegripligt kapitel i cykelhistorien. Jag har dock förstått att 700*23 är samma sak som 622*23, åtminsone om man ska tolka Cykel city-katalogen och Cyklotekel-katalogen. Båda marknadsför nämligen samma däck som 622*23 och 700*23. Jag måste plugg på detta mer, varje gång jag har försökt förstå logiken i däcksstorlekssystem så slutar det med att jag kliar mig i huvudet och sätter på en kanna kaffe...

gamla däckdimensioner
Har nyss forskat i ämnet då jag behövde däck till min gamla återuppstående racer. Gamla beteckningen 23-622, som till viss del används än, är samma som 700C-23 (aka 700x23C). Bokstaven står för typ av däck, A=smalare D=bredare.

Jag har för mig jag läste att man tidigare använde innerdiametern på däcket som mått dvs 622mm, numera anges ytterdiametern 700mm.
Siffran 20, 23 eller 25 etc. är således bredden i mm.

Som vanligt finns mer info hos Sheldon: http://sheldonbrown.com/harris/tires/index.html
Förklaras även här: http://www.biketiresdirect.com/information.asp?inf=tiresize

/Jonas

gamla däckdimensioner
Vet du om det är tubdäck eller kanttrådsdäck?
Om den har tubdäck så måste du köpa sådana p.g.a. att fälgarna är gjorda för det. Dock inget problem att få tag på tubdäck...

gamla däckdimensioner
Jonez skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har för mig jag läste att man tidigare använde
> innerdiametern på däcket som mått dvs 622mm,
> numera anges ytterdiametern 700mm.
> Siffran 20, 23 eller 25 etc. är således bredden i
> mm.

Ungefär rätt fast tvärtom. Tidigare var det ytterdiametern på däcket som angavs, idag innerdiameter. Problemet med att ange ytterdiameter är att den siffran ändras med däckets bredd och höjd. Fördelen med innerdiameter är att man ser direkt vilken fälg det passar till.

Ett exempel är den gamla svenska beteckningen på 26-tumshjul som idag kallas 584-hjul och 26-tums MTB-hjul som idag kallas 559-hjul.

Tidigare hette det alltså 26 x 1/2 x 3/8", 26 x 1,75", 700C x 23 och idag uttrycker man det enligt ETRTO-standard 37-584, 47-559 och 23-622.

gamla däckdimensioner
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Ungefär rätt fast tvärtom. Tidigare var det
> ytterdiametern på däcket som angavs, idag
> innerdiameter.

Ok, antog att 23-622 var gamla beteckningen då mina +15 år gamla racerdäck benämndes med "nya" beteckningen samt att jag läste det nånstans. Men jag e ju ingen racernisse :-) När jag köper däck till mina MTBs så köper jag alltid enligt "26*2,1" standarden.

mango skrev:
--------------------------------------------------------
>Kanon!
>Då kanske jag kan få liv i den gamla racern ;-)
>Tack så mycket för hjälpen!
>/Magnus

Ja, det ska inte vara några problems! Ska du köpa billiga däck, som jag gjorde finns det "Vittoria" nånting för ca 100:- på Sportson, eller kanske vikbara kevlardäck av tveksam kvalité på Biltema för 129:-.
Själv skuvade jag 80-tals racer till långt in på morgonkvisten, haha. Blev så inspirerad av alla happyiter som fixar sina gamla hojar så jag gjort iordning både gamla racern och MTBn trots att jag precis köpt ny.

/Jonas

gamla däckdimensioner
En liten vidare gissning från min sida är att dom angav yttermåtten på racerdäck så exakt för att det är hårda regler ang hjulstorlek :)

Tillbaka
Topp