Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?

johan44

Aktiv medlem
Igår monterade jag senaste fyndet från köp&sälj, ett par Crossmaxhjul från 2001. Sen vägde cykeln, en Trek 9.9 från 1996 tror jag, in på 9,8 kg med pedaler och flaskhållare.
När jag kollar på Scott:s hemsida så är Scale Ltd och Scale 10 lättare men redan Scale 15 är tyngre och kostar närmare 40' på Ewalds.
Jag antar att det hänger ihop med stabilare framgaffel och finesser som lock out, skivbromsar och UST men ändå, jag vart lite glad över att trotjänaren hänger med i viktligan, och den funkar bra i skogen.
Finns det andra gamla "värstingar" här på Happy som fortfarande är i tjänst? Scott Octane (tror jag den hette) som hade en bakgaffel bestående av två aningen flexande armar istället för en triangel tyckte jag var cool en gång i tiden t.ex./J :)

Bilagor

• Trek hela.JPG
    Trek hela.JPG
    133.9 KB · Besök: 129
Senast redigerad av en moderator:

iMats

Aktiv medlem
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------

> ett par Crossmaxhjul från 20001.

Tänkte bara citera lite så det inte försvinner... ;-) Inte gammalt, snarare futuristiskt.

[/mats] - ordmärkare

marran

Aktiv medlem
Om man kollar på komponentviker på mtbfronten tycker jag inte det verkar som utvecklingen går så mkt framåt faktiskt.
Min RS mag21 från stenåldern väger ungefär som en SID eller motsvarande lättaste gaffeln idag, mellan 1200 och 1400g
Sen att den flexar järnet, inte har skivbromsfäste och knappt några inställningsmöjligheter är ju en annan historia :)

Likadant med hjul, de lättaste från förr är ungefär lika lätta som de lättaste idag, fast de nya tål skivbromsar och är därför mycket styvare, iaf i rotationsriktningen, men antagligen även lateralt.

Där utvecklingen verkligen har gått framåt viktmässigt är väl ramar (scott scale t.ex.), sadlar (förr körde väl de flesta på flite, den är ju ett bojsänke idag), och allt som man gör av carbon, typ styren, sadelstolpar, vevpartier osv.

Snygg cykel förresten, blått är flott! Ser ut som en carbonram, är det så?

johan44

Aktiv medlem
Kolfiber, visst och lackad i två färger så sedd från andra sidan så är den vit (årets mode!)
Visst, moderna saker är säkert styvare, en fördel med att vara flugviktare är ju att det inte gör så mycket./J :)

Per

Ny medlem
johan44 skrev:
>
> Finns det andra gamla "värstingar" här på Happy
> som fortfarande är i tjänst?

Hojar med förkärlek på min Fischer Supercaliber anno 1999. Underbar ram. Är inne på tredje gaffeln.

Dakotaridge2.jpg

Här på Dakotaridge, ovanför Golden. Hojade senaste på den hela sommaren 2004 http://www.lowdin.nu/MTB/California/MTB_in_California.htm men tar fram den då och då när jag känner för att köra HT eller när jag inte orkat underhålla min FS.

johan44

Aktiv medlem
Supercaliber, absolut! Trevlig stig... Jag gav 9000 men det var länge sedan dvs cykeln var inte särskilt gammal då, tror det var runt 2000.../J :)

mytomspunnen

Aktiv medlem
file=43890

Ramen är från 98-99 nån gång, en cyclepro scandium. Ramen är riktigt lätt (dryga kilot). Resten är nyare och ett saligt ihopplock. Inklusive skivbromsar, halvtunga komponenter och en tokigt tung skivbromsadapter väger den in på nästan precis 10kg. Skall sommarkittas med v-broms bak är det tänkt och då kommer den väga ca 9.5kg tror jag...

rekrej

Aktiv medlem
johan44 skrev:

Scott Octane (tror
> jag den hette) som hade en bakgaffel bestående av
> två aningen flexande armar istället för en
> triangel tyckte jag var cool en gång i tiden
> t.ex./J :)

Endorphine hetten den väl!

/Jerka

johan44

Aktiv medlem
Jag har funderat lite på vad scandium är och sökte nu på wiki, där finns infon man behöver...

"The original use of scandium-aluminium alloys was in the nose cones of some USSR submarine-launched ballistic missiles (SLBMs). The strength of the resulting nose cone was enough to enable it to pierce the ice-cap without damage, and so, enabling a missile launch while still submerged under the Arctic ice cap."

/j :)

ps: helt klart, Endorphine var det! :ds

mytomspunnen

Aktiv medlem
johan44 skrev:
> "The original use of scandium-aluminium alloys was
> in the nose cones of some USSR submarine-launched
> ballistic missiles (SLBMs). The strength of the
> resulting nose cone was enough to enable it to
> pierce the ice-cap without damage, and so,
> enabling a missile launch while still submerged
> under the Arctic ice cap."
>
> /j :)
Bra skit det dära!

Per

Ny medlem
johan44 skrev:
> Supercaliber, absolut! Trevlig stig... Jag gav
> 9000 men det var länge sedan dvs cykeln var inte
> särskilt gammal då, tror det var runt 2000.../J
> :)

Betalade ca 2K$ i SF på höstrea o var ytterst välspeccad. CK nav, Manitou SXR ti, etc.

Jensen

Aktiv medlem
vikt är ju inte allt, vikterna har inte krupit ner så mycket pga. att man istället lagt till massa funktioner osv. men sen om man snackar värstingar är det ju inte SÅ svårt att bygga HT mtb hoj ner mot 8 kg, men då kostar det ju oxå därefter.

som någon nämnde så vägde ju finaste mag21:an ner mot 1200-1300 gram om ja inte minns fel, men sen var det ju heller inte så mycket till dämpning i den, men bättre än inget :D

R

Medlem
De där Crossmaxhjulen i första inlägget måste ju vara ännu äldre än från 2001? Hade inte alla sådana hjul aluekrar då? Köpte ett par själv år 2000, och de hade aluekrar.

Apropå gamla värstingar: Jag pendlar på en Gary Fisher-ram från 1991. Det är ett slitstarkt och reptåligt material i den så den kommer nog räcka till 2090, hoppas jag.

Westman

Aktiv medlem
Grejen med gamla värsting-mtb är att viktmässigt är dom lika som idag, men dämpning och bromsar är ju klart mindre förtroendeingivande. Men per krona är dom ju oslagbara!

johan44

Aktiv medlem
Säljarens uppgifter och åren går ju så fort... bifogar några bilder till, finns säkert nån som kan berätta verklig ålder. Bromsytan är "ceramic"/J :)

R skrev:
> De där Crossmaxhjulen i första inlägget måste
> ju vara ännu äldre än från 2001? Hade inte
> alla sådana hjul aluekrar då? Köpte ett par
> själv år 2000, och de hade aluekrar.

Bilagor

• Trek fram.JPG
    Trek fram.JPG
    124.5 KB · Besök: 41
  • Trek Bak.JPG
    Trek Bak.JPG
    124.2 KB · Besök: 37

R

Medlem
Jag körde FMT 1997 på en Klein Mantra med sådana där hjul på så då fanns de i alla fall... Skulle tippa på att de kom vintern 1996.

Noxter

Ny medlem
Dom bytte ut dem till 2001 om jag inte mi nns helt fel. Den nyare modellen kom då, men de fortsatte att sälja de gamla parallellt. Har för mig att det kom en modell crossmax som såg ut som den första för UST men utan UST 2000/2001

Robert

Aktiv medlem
Här har ni en värsting från 1991, Miyata Ridge Runner. Den har nu för tiden gått i pension som pendlarcykel.

DSC00546.JPG ht=480

Observera de tidstypiska Onza barends med "Skinns", för att inte frysa om händerna.
Cykeln är också utrustad med orginal Blackburn pakethållare från 1985, en riktig klenod. Alla yngre pakethållare är bara kopior.
En sk Rockring på det tredelade vevpartiet, går också att se.

Jag har övervägt att får den kulturmärkt.

Orv

Ny medlem
Gammal men ingen värsting. När jag började ta upp hojningen 2004 såg min gamla stålexplosif från ca -92 ut så här och hade inte sett en skogsstig på 10 år. Nu har jag satt på en framdämpare och bytt utslitna grejer till andra allt eftersom.

Untitled.png ht=505

Beeblebronx

Aktiv medlem
Orv skrev:
> Gammal men ingen värsting. När jag började ta
> upp hojningen 2004 såg min gamla stålexplosif
> från ca -92 ut så här och hade inte sett en
> skogsstig på 10 år. Nu har jag satt på en
> framdämpare och bytt utslitna grejer till andra
> allt eftersom.
>
>

Stilren och snygg cykel det där.
Det borde nog fått behålla gaffeln. Men du har nog den kvar.

SzMooD

Medlem
här kmr en gammal värsting på dh fronten, nämligen en Giant DH Team med 8.25 " slag bak. ramen är en 02/03 och utagen 04, vilket är ganska old för att vara en Downhillcykel. resten är nya grejjer från 07.
PICT0001.jpg ht=360

dålig bild, från 2007.
18660558.jpg ht=426

in action!

cykeln väger strax under 20 kg för tillfället, men ska köpa hem nya prylar innom kort. då kmr den väga ca 18 kg.

johan44

Aktiv medlem
Explosif, var inte det finaste stålramen? Jag har en Kilauea från samma tid som vinterhoj, funkar toppen./J :)

Orv skrev:
> Gammal men ingen värsting. När jag började ta
> upp hojningen 2004 såg min gamla stålexplosif
> från ca -92 ut så här och hade inte sett en
> skogsstig på 10 år. Nu har jag satt på en
> framdämpare och bytt utslitna grejer till andra
> allt eftersom.
>
>

Oskar

Aktiv medlem
Min gamla "värsting" hänger ju med, och jag tror att du (johan44) har sett den vid en fornstigentur förra sommaren. Det är en Bianchi X Replica Ti från 1997-1998, och jag har sett i ett gammalt nummer av FunSport Mountainbike att listpriset 1998 var ofattbara 49 000 SEK.

Cykelns historia då? Jo, den kördes av Fredrik Modin i JVM -98 (han tog brons). Jag köpte den, skitig och jävlig, av en sponsor till Fredrik två år senare. Hela cykeln plockades ner i molekyler och varenda liten del (ni som plockat isär en XTR-V-broms vet vad jag menar...) rengjordes med minutiös noggranhet. Under åren har jag bytt ut del för del, och när jag nu ikväll skruvar på de Avid Single Digit SL som just kommit från Tyskland är det BARA ramen som återstår av den ursprungliga cykeln.

Kanske är det lite löjligt att byta ut alla delar egentligen. De gamla XTR STI-reglagen (som numera sitter på min pendlarhoj) t.ex. känns egentligen överlägsna de XT dualcontrollreglage jag kör med idag. Jag funderar på att byta tillbaks.

Tja, så här ser den ut.

Bilagor

• Bianchi_02.jpg
    Bianchi_02.jpg
    35.8 KB · Besök: 90

Den Gamle

Ny medlem
2007 så fick min Specialized Stumpjumper -97 lämna över rollen som tävlings- och tränings MTB till en Giant Anthem 2007. Men i 10 år var den mig trogen och jag ska skruva ihop den i år igen. Jag har köpt ny delar till Gianten, så Stumjumpern får tillbaks sina. Jag har bara bytt framgaffel från Judy till Duke och lite småsaker. Det mesta är original faktiskt. Jag har tränat och tävlat på den i 10 år vilket är grymt bra tycker jag. Jag gillar den fortfarnde, men behöver bakdämpare för att klara ryggen när man cyklar långlopp.

cyclepro dragon anno Y2K
genomgående billigare komponenter, bakhjulet(mavic crossland) är väl det enda som kostat lite:D
en helt underbar hoj som räddat dagen många gånger

Bilagor

• IMG_0107.JPG
    IMG_0107.JPG
    132.9 KB · Besök: 48

jansson99

Moderator
Forumvärd
Brakastruten skrev:
> Jansson:
> Blir det äldre kultram med senaste utrustningen,
> eller en återronoverad tidsmaskin?

Jag ska försöka att hålla den tidstypisk. Om det inte går, så utseendemässigt så långt som möjligt.

Per

Ny medlem
Jensen skrev:
> vikt är ju inte allt, vikterna har inte krupit
> ner så mycket pga. att man istället lagt till
> massa funktioner osv. men sen om man snackar
> värstingar är det ju inte SÅ svårt att bygga
> HT mtb hoj ner mot 8 kg, men då kostar det ju
> oxå därefter.

Jo, så är det, en sak jag noterat är att utbudet blivit mycket smalare när det gäller hardtails.

I slutet av nittiotalet var de finaste hojarna med de bästa komponenterna hardtails. Drömhojen för många var en Litespeed Obed. Det byggs förvisso en och annan toppspecad hardtail fortfarande, ofta för tävling, och ofta helt custom, men bredden är borta. De dyraste hojarna med de bästa komponenterna tenderar att var fullgungare.

Idag finns det t ex ingen Klein som kommer med XTR rakt igenom drivlinana.

Beeblebronx

Aktiv medlem
Har någon ett förslag på en äldre lätt kvalitetsram avsedd för stel gaffel (400mm axel to crown)?

jag fick ner min lågbudget brukscykel till 10,55kg med ytterst enkla medel, det var i princip gratis. Men en kvalitetsram skulle smaka mumma :-)

Några förslag?

Edit: head to axle shocklart..

johan44

Aktiv medlem
Hei hei, helt klart klassiker.

Oskar, visst minns Bianchin mycket väl, otroligt snygg! Har själv bytt ut gamla xtr-V till Avid, ett lyft från skrammel och vibrationer./J :)

jesster73

Aktiv medlem
jansson99 skrev:
> Tänk när den här bli klar.
>
> http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/134600
> 00-13469999/640x480/13462367.jpg
> CyclePro Alien AL från 1990

En sån har jag också haft! Jag saknar den!
7005-alu med fyrkantiga rör och elevated chainstays måste varit det tuffaste (men i ärlighetens namn kanske inte bästa) man kunde ha då. Jag hade varianten med stel gaffel istället för Mag 21 (var det t.o.m. SL ti??). Första generationens XTR rakt igenom, skogens åttonde underverk på den tiden. Lite flexig på ett småtrevligt sätt runt vevlagret. Tror att Richard Cunningham, då Mantis, nu chefredaktör på MBA, designade den.

Har för mig att den kostade 19000 ny, en obscen mängd pengar för en cykel då.
Använde den till allt under 10 års tid, i skogen, till skolan och på en 130-mils tur i Europa.
Mitt på blanka dagen, utanför huvudingången på sjukhuset i Linköping sågade någon jävel av ramen på den (bra bygellås från ram till grov stolpe) för att komma åt de vid det laget synnerligen välanvända komponenterna. Jag blir fan fortfarande arg så jag kokar när jag tänker på det.
/Endrant
Hursomhelst, bygg nåt fint av den, det förtjänar den!

Atlas

Aktiv medlem
Denna hänger med, nu som helstel ss/fix. Fast i ombyggnad till sh105 18vxl cxhybrid.

RockyMountain Equipe -93

Bilagor

• equipe.jpg
    equipe.jpg
    37.7 KB · Besök: 39

Plush

Moderator
Forumvärd
Per skrev:
> I slutet av nittiotalet var de finaste hojarna med
> de bästa komponenterna hardtails. Drömhojen för
> många var en Litespeed Obed. Det byggs förvisso
> en och annan toppspecad hardtail fortfarande, ofta
> för tävling, och ofta helt custom, men bredden
> är borta. De dyraste hojarna med de bästa
> komponenterna tenderar att var fullgungare.
>
> Idag finns det t ex ingen Klein som kommer med XTR
> rakt igenom drivlinana.

Jag hade 2st Obed... en HT och en med Horst/AMP bakdelen.... Underbara hojar som jag kommer att ångra mig för resten av livet att dom försvann...

MB ZIP

Ny medlem
tjena!

mina gamla hojar,har tänkt sälja dem ett par gånger men ångrar mig alltid...mb0:an håller på att bli ss...och manitoun är bara helt underbar i skogen fortfarande efter 10år!

Bilagor

• IMG_2655.jpg
    IMG_2655.jpg
    98.3 KB · Besök: 49

Plush

Moderator
Forumvärd
MB ZIP skrev:
> tjena!
>
> mina gamla hojar,har tänkt sälja dem ett par
> gånger men ångrar mig alltid...mb0:an håller
> på att bli ss...och manitoun är bara helt
> underbar i skogen fortfarande efter 10år!

oooohhh en MB0...damn... du är ingen krallig kille då.... de där hade ju en dekal som sa att åkaren fick max väga 60 eller 70kg tror jag det var....

Brakastruten

Aktiv medlem
Hmm, sälja en cykel! Kan man det?
Den var ju fantastisk när man köpte den, och ingen uppskattar den till sitt fulla pris, som man själv.
Cyklar mognar och förfinas bara med åren, såvida de inte förbrukas!

Trident

Medlem
Här är grundstenen till mitt projekt, kommer kanske inte satsa på att utrusta den fullt ut med tidstypiska delar men en hel del i alla fall. Det får ta sin tid och räknar med att ha den klar tillsommaren 2009.
IMG_0070.jpg ht=544

//Markus

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer