Gamla "värsting"-mtbs som fortfarande hänger med?

Denna ägde jag en gång i tiden, saknar faktiskt endel.
Hade nästan som på Bilden men en SLR XC på slutet.
Den ramen var ju riktigt lätt med.
Är ju inte min längre, så jag hoppas att inte den nya ägaren/ägarna blir för sura att jag visar den.
Jag tyckte den var grym värre.

Bilagor

• bild 4.JPG
    bild 4.JPG
    108.2 KB · Besök: 85
Min gamla Kona AA från 94 är visserligen ingen värsting men den hänger med fortfarande. Har byggts om lite då och då men var nästan orginal väldigt länge.

gammelkonan.jpg ht=402

orginal sånär som på bromsar och framgaffel, den MZ som följde med var ingen höjdare så den byttes efter något år till den fantastiska RS Judy. Tyvärr hade jag gett upp de matchande lilaeloxerade barendsen vid denna tidpunkt...

AASS.jpg ht=450

Såhär ser den ut idag ungefär men används inte speciellt mycket just nu, risk för ombyggnad till pendelcykel igen... Förutom ramen är sadelstolpe och vevparti fortfarande orginal och väl fungerande.

Är det någon som någonsin pajjat en gammal LX bakväxel?

Jag har fortfarande kvar en från första serien med 8delat, kommer inte ihåg när den kom. Den har fått tjänstgöra när xtr växlarna gått åt skogen. Nu sitter den återigen på en cykel, oförstörbar verkar det som...

Lite 08 projekt.

Tidigare nämnda Orange P7a, notera den fula men bekväma Selle Royal sadeln, var helt enkelt en kanonare, som tjänstgjorde hos mig i 11år! den är nog minst sagt oförstörbar, och snabb!

p7.jpg ht=450

GT avalanche Le, var granit/ mörkgrå men fick först en vit skrud som blev riktigt bra, men klarlacken fick inte riktigt fäste. 100mm's Gaffel var att ta i med, sitter en 80mm's idag och det funger betydligt bättre.

gtn.jpg ht=480

Tröttna på den slitna vita lacken och polera upp den, lite trist mobilbild men

DSC04368.JPG ht=544

Påbörjade ett bygge på en Giant CFM-3a med, (carbon/alu) ramen är väldigt lätt, och lila. tanken är att slipa ner den, hitta tidsenlig utrustning och bygga upp den helst med mag 21sl Ti. Geometrin klara överhuvudtaget inte ens en Judy SL 96a. DVS ett mycket vilande projekt...

retro2.jpg ht=300

Kommer bilder på en 93a stumpjumper ikväll med, när jag fått ihop den, saknar dock bromsar.

Senast redigerad av en moderator:
Har redan sett flera Kona. Lägger till några bilder på min patinerade Expolsif. Inköpt lätt begagnad 28/3 1990 (hittade faktiskt kvittot).

Vad jag minns är avstegen mot original inte så stora.
Däcken: Panaracer Smoke är nog kanske svåra att hitta i dag.
Barends: Onza. Dom är kanske i och för sig klassas som original, i alla fall tidstypiska. Även färgen. Cerisa och hala maskerades dom snabbt med hockeytape...
Stora klingan: Har nog bytt denna någon gång.
Mellanklingan: Onza här också. Vill minnas att jag bytte till en större för att få bättre växellägen mellan stor- och mellanklingan. Eller va det till en mindre...
Sadel: Originalet, Avochet finns dock kvar. Sitter nu på frugans Lava Dome.
Flaskhållarna: Stulna från en gammal treväxlad Crecentracer.
Pedalerna: När man just fått in i ryggmärgen hur man hanterade clipspedaler bytte jag till SPD...
Bromshandtag. Bytte till "tvåfingers". Fick fila lite för att få dom att passa.

Bilagor

• IMG_4229.jpg
    IMG_4229.jpg
    67.2 KB · Besök: 89
  • IMG_4230.jpg
    IMG_4230.jpg
    67.9 KB · Besök: 90
  • IMG_4231.jpg
    IMG_4231.jpg
    70.3 KB · Besök: 91
  • IMG_4235.jpg
    IMG_4235.jpg
    36.2 KB · Besök: 88
  • IMG_4236.jpg
    IMG_4236.jpg
    52.8 KB · Besök: 88
  • IMG_4237.jpg
    IMG_4237.jpg
    44.4 KB · Besök: 90
  • IMG_4238.jpg
    IMG_4238.jpg
    27.7 KB · Besök: 86
  • IMG_4240.jpg
    IMG_4240.jpg
    51.1 KB · Besök: 82
  • IMG_4242.jpg
    IMG_4242.jpg
    48.6 KB · Besök: 87
  • IMG_4243.jpg
    IMG_4243.jpg
    45.7 KB · Besök: 87
  • IMG_4232.jpg
    IMG_4232.jpg
    68.4 KB · Besök: 80
Lasse K, Du vann... Grüm hoj!
Biopace !! :-D

Senast redigerad av en moderator:
Åhh, Biopacedrev. PD M737 pedaler använder jag fortfarande på min Kula från 94, funkar klockrent och tål nästan vad som helst.

Deore XT U-broms.... Ah the memories! Hours spent in dark workshops expounding the virtues of this brake, with equally many hours adjusting them and massaging the cramp out of forearms.

U-bromsar är balla! Minns att min Haro med uppdragna kedjestag hade en sådan. Enda möjligheten att byta ut dom idag, är att köpa magura och vända dom upp o ner på nån vänster!

Den var riktigt grym! ser till o med ut som att du inte tagit bort skyddsplasten på xt reglagen!

Johan får snart byta namn på tråden till, "Officiella Vintage MTB tråden" eller nått!

Sa jag förresten att den där GT'n rullar med en nästintill perfekt drivlina från 93, med oslitna svarta LX vevar? jo då så att...

Hade en Miyata (en av flera påföljande..) med u-bromsen baktill, placerad UNDER kedjestagen! Inte alls roligt..
Men Bio-pace gillade jag av ngn. nerdig anledning! :-) Måste ha varit psykiskt?
Visades förresten på en hel massa kultiga reglage och växlar hos LBS:en i veckan.. För eventuella vintage-projekt. :-)

captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> U-bromsar är balla! Minns att min Haro med
> uppdragna kedjestag hade en sådan.

Ooohhh! Har du bild på den klenoden? vad hette modellen? årgång? blir visst till mig i trasorna här,
hade också en Haro med uppdragna kedjestag (Extreme Comp -93) och u-broms (Interloc med titanfjädrar). Det var ett vansinnigt bett i de bromsarna, armarna var bra mycket längre än på V-bromsar t.o.m. :)

Beofred skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > U-bromsar är balla! Minns att min Haro med
> > uppdragna kedjestag hade en sådan.
>
> Ooohhh! Har du bild på den klenoden? vad hette
> modellen? årgång? blir visst till mig i trasorna
> här,
> hade också en Haro med uppdragna kedjestag
> (Extreme Comp -93) och u-broms (Interloc med
> titanfjädrar). Det var ett vansinnigt bett i de
> bromsarna, armarna var bra mycket längre än på
> V-bromsar t.o.m. :)

Jag har letat bilder på retrobike en del för att hitta den jag hade, min måste varit en 91a eller på sin höjd 92a med full DX, oversize styre och neon färger. Utan den påbultade baktriangeln

lite som den på bilden fast modellen under i rosa, vit och grön tror jag.

extreme2.jpg ht=544

Hur gammal dena är vet jag inte, köpte ram m däpare o gaffel på Ekeberg marknaden i Oslo för ca 5 år senn gaffeln är en manitou från ca -97 tror jag
mtbkopia.jpg ht=544

Nu snackar vi!

Jag hade gröna DH versionen med DHO till Dual Slalom ett tag, funka skitbra tills den blev sned.

Gaffeln är nog lite nyare 97 tror jag, då vi fulmeckade våra manitous för att få mer slag där omkring, kan inte minnas att det var skivfästen på dom.

captain8track skrev:
-----------------------------------------------------
>
> Gaffeln är nog lite nyare 97 tror jag, då vi
> fulmeckade våra manitous för att få mer slag
> där omkring, kan inte minnas att det var
> skivfästen på dom.

det kann nog stämma det finns en jut stämppel eller vad det heter o på den står det -98 på, såg jag när jag titta lite mer noga

captain8track skrev:
> lite som den på bilden fast modellen under i
> rosa, vit och grön tror jag.
>
>

Hu, overkligt ful. Uppochnervänd ram.

Fan att jag inte hittar bilderna på min gamla Marine Team Issue... Måste leda efter korten i gömmorna...

-Skogling

Jag fick något konstigt Exage-utrustat lik från en jobbarkompis för några år sedan. Den var lite kul men jag visste inte vad jag skulle ha den till så jag slaktade den på delar och slängde ramen. Något år senare insåg jag att det var en TGB.

Skogling skrev:
> Fan att jag inte hittar bilderna på min gamla
> Marine Team Issue... Måste leda efter korten i
> gömmorna...
>
> -Skogling

Jamen om den inte hänger med längre har du inte i den här tråden att göra. Håll dig till Cervélo-tråden eller nåt.

Inga egna bilder, men bilder ifrån tidigt 90-tal då bockstyre var en självklarhet även på MTB.

/P

Bilagor

• John_Tomac_1990.jpg
    John_Tomac_1990.jpg
    18.2 KB · Besök: 73
  • tomac.jpg
    tomac.jpg
    27.1 KB · Besök: 78
Va, bockstyre på mtb, var det så förr i tiden eller var det bara ngn knasboll som fick för sig att montera bockstyre istället för att köra med cross?

Det var väl mest en engångsföreteelse. John Tomac vann (?) Mammoth Mountain DH med bockstyre. Anledningen har jag för mig var att han experimenterade med det när han körde XC, och inte ville byta. Mammoth var ju snabbt och väldigt otekniskt, mest grusvägar utför, så det passade nog mindre dåligt där än någon annanstans.

Jag hade för övrigt en Team Marin i höstas, som jag fick slipa bort all nickelfinnish från osv. Verkade kunna bli en riktig killer om geometrin hade varit lite roligare bara. Men nej den hänger helt enkelt inte med idag!

Ingen som sitter o ruvar på en Scott Endorphin? uppdragna kedjestag och kolfiber! Hittade ett barends reglage hos LBS till XTR 952 igår!

captain8track skrev:
> Jag hade för övrigt en Team Marin i höstas, som
> jag fick slipa bort all nickelfinnish från osv.
> Verkade kunna bli en riktig killer om geometrin
> hade varit lite roligare bara. Men nej den hänger
> helt enkelt inte med idag!
>
>
>
> Ingen som sitter o ruvar på en Scott Endorphin?
> uppdragna kedjestag och kolfiber! Hittade ett
> barends reglage hos LBS till XTR 952 igår!

http://www.blocket.se/vi/20421748.htm?ca=1_9_s&last=1

bara att handla

frågan är om gaffeln var orginal på den där, tror det satt nån svart historia på den där orginal.

fint pris och sadelinställning med, fräsiga är dom. Men det ska vara full xtr och crossmax!

va?, nä dyrt med den utrustningen, konstigt låg nivå på grejjorna, var inte det en "värstingram" på sin tid?/J :)

Dom släppte dom med lite "enklare" grejer när värsting effekten avtagit lite, men först var det väll bara xtr eller ramkit tror jag.

Jag körde runt på en 97a (tror jag) Scott med XT och alu ram, judy sl?, låna den av en kompis som tävla DH, för att min s-works var paj har jag för mig, riktigt bra. lite stor med sina 19" men den var go, han sålde dock den sen och tror att den fortfarande tävlas. Istället fick han en Spygrön GT Avalanche för att åka till träningsläger med av sin sponsor. GT är feta även i spygrönt.

captain8track skrev:
>
> Påbörjade ett bygge på en Giant CFM-3a med,
> (carbon/alu) ramen är väldigt lätt, och lila.
> tanken är att slipa ner den, hitta tidsenlig
> utrustning och bygga upp den helst med mag 21sl
> Ti. Geometrin klara överhuvudtaget inte ens en
> Judy SL 96a. DVS ett mycket vilande projekt...
>

Ohh, tänkte att jag var ensam om att trampa runt på en gammal Cadex men nu vet jag att det finns minst en till, härligt. Min är dock mörkare lila och om jag inte mins fel så är det vit text (det var länge sedan jag cyklade nu...). Den har bytt form många gånger och användningsområdet har varierat genom åren men nu är den åter vinterhoj samt med sikte på pendling en dag/vecka eller så när värsta vintern släppt. Får nog försöka masa mig ut i boden och ta en bild imorgon...

//Martin

front.jpg ht=709

hb.jpg ht=485

shock.jpg ht=614

wheel.jpg ht=709

Blandar lite Kona med GT med lite nya grejor.
Ingen aning hur allt slutar.

Någon som ser vilka modeller av Kona och GT?
Konan kan jag nog bygga om som den såg ut. Har till och med originaldäck i källare.

PeaceDog skrev:
>...
> Någon som ser vilka modeller av Kona och GT?
> Konan kan jag nog bygga om som den såg ut. Har
> till och med originaldäck i källare.

Av grafiken att döma så skulle jag gissa att Konan är från 97, en Kilauea kanske.

//j

Kona hade verkligen coolast grafik. Jag kommer lite att tänka på Fanatics surfbrädor som också var klart fräckast en gång i världen, nu har jag ingen aning. Körde på en "ultra rat" en gång i världen dekorerad med massor av råttor i solglasögon...

Men, förr kunde man maila kona och fråga tekniska frågor eller typ årsmodell och få svar snabbt och bra, kanske funkar än, ett tips för datering./J :)

jesperC skrev:
> PeaceDog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >...
> > Någon som ser vilka modeller av Kona och GT?
> > Konan kan jag nog bygga om som den såg ut. Har
> > till och med originaldäck i källare.
>
>
> Av grafiken att döma så skulle jag gissa att
> Konan är från 97, en Kilauea kanske.
>
> //j

Mycket riktigt. XT och LX bestyckad och med en grafittgrå P2 gaffel.
Styret är i titan och från Curve(hört att det ska vara titan och det ser ut som det, men helt säker är jag inte).
Detta är 97 års modell och Kona hade gått över till Shimano vevparti och v-bromsar som 96 var från Curve.

jesster73 skrev:
> Det var väl mest en engångsföreteelse. John Tomac vann (?) Mammoth Mountain DH med bockstyre.
> Anledningen har jag för mig var att han experimenterade med det när han körde XC, och
> inte ville byta. Mammoth var ju snabbt och väldigt otekniskt, mest grusvägar utför, så
> det passade nog mindre dåligt där än någon annanstans.

Inte xc, han körde väl lvg för Seven Eleven? och ville ha samma körposition på mtbn som på lvg-cykeln.
Rolig tråd förresten.

PeaceDog skrev:
> ...
>
> Mycket riktigt. XT och LX bestyckad och med en
> grafittgrå P2 gaffel.
> Styret är i titan och från Curve(hört att det
> ska vara titan och det ser ut som det, men helt
> säker är jag inte).
> Detta är 97 års modell och Kona hade gått över
> till Shimano vevparti och v-bromsar som 96 var
> från Curve.

Vad kör du med för styrstam? Moderna alu-stammar passar sällan bra på spinkiga stålrörsramar, de brukar se för klumpiga och överdimensionerade ut och stammarna från den eran är ju sjukligt långa.

//j

steam.jpg ht=471

Ganska mörkgrå även om det inte syns så tydligt.
Passar bra till XTR. Tyvärr så är den nästan lika lång som snygg.
120 mm och kunde varit lite kortare.

Du har inte berättat om GT'n än!

En stam som är snygg till stål är Salsa eller en Control Tech enhet. Eftersom man hade lite kortare topprör var stammarna längre, vilket o andra sidan gjorde styrningen skönare och så ser det fräckare ut!

Tycker du ska behålla titan styret!

Jag vet inte så mycket om GT:n. Trodde att det kom från en Idrive Marathon.
Men blev osäker på om den färgen fanns ute i handeln löst.
Salsa styrstam har jag nog i källaren. Hitta den är en annan sak.
Men den kan nog vara 100-110 mm.
Styret ska jag behålla.

Tillbaka
Topp