Gammal årsmodell bakdämpare?

Cyklisten-

Aktiv medlem
När jag läser av ID på bakdämparen får jag följande text:
”2019 Factory Series Float
Part number: 972-04-227
Description: 2022_19, FLOAT DPS, F-S, K, Remote Up, PTU, Evol SV, Rebound Reverse, Orbea, Oiz, 190, 40, 0.2 Spacer, DCL, DRM, CMF, No Logo”
Har jag fått en gammal bakdämpare? Åldras dem när de inte används (förutsätter att den är oanvänd)? Har jag blivit lurad? O-ringen var sprucken märkte jag idag när jag skulle sätta sag. Visa bilaga 554138

Senast ändrad:
Ja den O-ringen ser ju duktigt trött ut….
Finns det nåt nummer på den (som rockshox ) då kan man se vad det är för modell . Kollade på bilden igen verkar va sprickor i den andra tätningen oxå ?
Mange

Senast ändrad:
Inte expert på hur Fox numrerar men tänker hög lite:
2019 sträcker sig till 191231 en 2021 modell brukar gå att köpa under våren 2020 (oklart hur det var då dock...) då var dämparen ett halvår, nu två och ett halvt, eller tänker jag tokigt?
Kan den stått i sol el. dyl, o-ringen ger sig nog kvickt då.

bara för att cykelramen är en 2021 års modell betyder inte det att alla komponenter är tillverkade 2021 med tanke på dagslägets komponentbrist så har de flesta tillverkare dammsugit lager o fox float dps har funnits några år så kan nog stämma att dämparen är ny men dock tillverkad 2019

Inte expert på hur Fox numrerar men tänker hög lite:
2019 sträcker sig till 191231 en 2021 modell brukar gå att köpa under våren 2020 (oklart hur det var då dock...) då var dämparen ett halvår, nu två och ett halvt, eller tänker jag tokigt?
Kan den stått i sol el. dyl, o-ringen ger sig nog kvickt då.
Ja, det är sant!
Vet inte hur säljaren har förvarat cykeln, men hos mig står den i mörker och har bara haft den typ 2 månader

bara för att cykelramen är en 2021 års modell betyder inte det att alla komponenter är tillverkade 2021 med tanke på dagslägets komponentbrist så har de flesta tillverkare dammsugit lager o fox float dps har funnits några år så kan nog stämma att dämparen är ny men dock tillverkad 2019
Ja, så kan det vara

Jag har köpt en ny Orbea Oiz M10 TR 2021. När jag läser av ID på bakdämparen får jag följande text:
”2019 Factory Series Float
Part number: 972-04-227
Description: 2022_19, FLOAT DPS, F-S, K, Remote Up, PTU, Evol SV, Rebound Reverse, Orbea, Oiz, 190, 40, 0.2 Spacer, DCL, DRM, CMF, No Logo”
Har jag fått en gammal bakdämpare? Åldras dem när de inte används (förutsätter att den är oanvänd)? Har jag blivit lurad? O-ringen var sprucken märkte jag idag när jag skulle sätta sag. Visa bilaga 554138
Inte nog med att o-ringen är screwed, skrapringen ser taskig ut också. Den börjar spricka den med. Snart tar den in damm också och då blir det inte så kul.

Det kan ju mycket väl vara så att det är "old stock" som åkt på.

Men det finns ju också ett annat alternativ, att ramen reklamerats och är en 2021 men bakdämparen är äldre.

Det kan ju mycket väl vara så att det är "old stock" som åkt på.

Men det finns ju också ett annat alternativ, att ramen reklamerats och är en 2021 men bakdämparen är äldre.
Det var så att han hade en 2021, men med 100 dämpning så han bytte gaffeln till en 120 som satt på en annan cykel (Orbea) och sa att han byggt om bakdämparen, men verkar ha farit med osanning där. Bakdämparen är kanske t.o.m. använd. Inte troligt att o-ringen ska vara så sprucken på en dämpare som legat i en låda även om den är från 2019

Tillbaka
Topp