Gammal cykel, ny kedja

JBAndersson

Ny medlem
Gammal cykel, ny kedja
TL;DR Gammal REX Lyx med Torpedonav har fått en ny Shimanokassett, kedjan passar inte framdrevet. Vad göra?

Hej Happyride!

Detta är mitt första inlägg här, och jag hoppas kunna få ta del av lite av er kollektiva expertis.

Till att börja med, jag är en man i trettioårsåldern som kan praktiskt taget ingenting om cyklar. För cirka fem år sedan lyckades jag dock konvertera en pilen till framhjulsdriven elektrisk, som fungerat bra att pendla med. Nu i våras blev jag permitterad och fick suget att göra en bakhjulskonvertering på en gammal REX Lyx som jag fick efter att föreningen rensat förråden.

Ett kit med motor beställdes från Tyskland - trodde jag - men det skickades i själva verket från Kina, och p.g.a. Coronan tog det över två månader att anlända. Nu har jag äntligen fått hem grejerna och börjat bygga, men har stött på problem efter problem; att sätta moderna grejer på gammal cykel visade sig vara svårare än förväntat, och nu har det tagit stopp igen.

Jag har fått fast bakhjulet, med en Shimano HG41 7-delad kassett, till den har jag en matchande 6,7,8 kedja från Shimano:

IMG_20200719_101940.jpg

Problemet är att framtill går inte kedjan på drevet ordentligt:

IMG_20200719_101950.jpg

Så vad jag har förstått med mina begränsade kunskaper och en hård google-session kan det antingen vara att jag:

1. behöver en kedja som är 1/2" x 3/16", men oklart om det kommer passa bakdrevet?
2. behöver ett nytt framdrev, men vad är kompatibelt?
3. behöver nytt vevparti och framdrev och någon form av fauberadapter, vilket kommer kosta mer än en ny gammal cykel?

Kan som sagt inget om cyklar, så anpassa gärna svaren därefter! Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

anders_

Aktiv medlem
Gammal cykel, ny kedja
Din analys är korrekt. Den nya kedjan är för smal (för liten innerbredd) för att passa klingan på din cykel. Cyklar med navväxel (och oväxlade) har en bredare kedja, vanligtvis 1/8". Detta är alltså förmodligen vad du har.

Även 3/16" förekommer, men det är främst på väldigt gamla cyklar. Första halvan av 1900-talet enligt Sheldon Brown.

Cyklar med utanpåliggande växlar har smalare kedjor som dessutom är mer flexibla i sidled för att kunna byta drev. Kedjor för navväxlade cyklar är ofta ganska stela i sidled, så du kan få problem med detta om du provar med 1/8" kedja tillsammans med den utanpåliggande växeln bak. Alltså att kedjan är för oflexibel för att tillåta drevbyte bak på kassetten. Du kan också få problem med att kedjans ytterbredd blir för bred och tar i de närliggande dreven. Har du kvar den gamla kedjan så kan du prova. Själv har jag aldrig försökt detta, så ingen erfarenhet där..

Ska du byta klingan fram till en modernare och smalare så kommer du förmodligen få byta hela vevpartiet och vevlagret också eftersom klinga och vevparti förmodligen sitter ihop i en enhet på din cykel. Detta kan vara ett större projekt beroende på vad det är för standard på vevlagerhylsan i din ram. Både mått på hylsan och själva gängan kan skilja. Dessutom sitter förmodligen det gamla vevlagret ordentligt fast.

I ditt läge hade jag antingen
1. Plockat fram vinkelslipen och slipat ner klingan till lagom bredd för att passa kedjan. Slipa på baksidan så syns det inte.

2. Plockat av kassetten och bytt till enkelt drev bak och kört på 1/8” kedja. Det är ju ändå en elcykel du bygger, så man kanske klarar sig utan växlar.

Alternativet att byta vevparti blir dyrare, krångligare och du kommer få lägga lite tid på att leta delar för att behålla stilen på cykeln.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer