Gammal dämpare, gammal cykel...

Pierre81

Medlem
Hej,
Jag har nu fått ihop min gamla RockShox Mag 21 som jag fick en snilleidé om att montera på min gammla tonårscykel jag renoverade i somras.
Ja nu till saken. Min gamla gaffeln på cykeln har ett rakt rör som kläms fast med styrstammen.
Rockshox-dämparen har ett litet kort töntigt rör med gängor högst upp. Det är bara 14,4 cm.
Mätte på cykeln och bara själva delen man för igenom gaffeln genom är 17 cm.
Är det någon som har något tips på hur jag ska kunna använda dämparen på min gamle trotjänare?
Kan jag förlänga röret på något sätt? Jag har tyvärr inte tillgång till svets eller något som har eller kan svetsa..
Tacksam för all hjälp! 🙂

Bilagor

• 20260122_175935.webp
    20260122_175935.webp
    509.5 KB · Besök: 77
Gaffeln du köpt är till en äldre typ av styrlager med gänga. Styrstammen satt inne i gaffelröret med en expanderkil. Längden på gaffelns styrrör kapades för att passa cykeln, och din gaffel verkar ha suttit på en liten ram med kort styrrör.
I början av 90- talet kom den nya typen av lager (ahead-set) och styrstam, som du verkar ha på din cykel, och som vi fortfarande använder idag.

Det finns en adepter som löser båda dina problem, tex:

Gissar att det blir lite flexigt, så kanske inget man vill köra hårt i skogen med. :)

Gaffeln du köpt är till en äldre typ av styrlager med gänga. Styrstammen satt inne i gaffelröret med en expanderkil. Längden på gaffelns styrrör kapades för att passa cykeln, och din gaffel verkar ha suttit på en liten ram med kort styrrör.
I början av 90- talet kom den nya typen av lager (ahead-set) och styrstam, som du verkar ha på din cykel, och som vi fortfarande använder idag.

Det finns en adepter som löser båda dina problem, tex:

Gissar att det blir lite flexigt, så kanske inget man vill köra hårt i skogen med. :)
Tack åter igen för experthjälp Lingon!
Funkar denna?

Gaffelröret på Mag 21 är 1 1/8"
Vill gärna ha en i krom eller aluminium.

Tillbaka
Topp