Gammal Mtb, värt att få i ordning?

huroh

Medlem
Jag grävde fram min gamla 26 tums Corratec the opiate från 2013 som har sett bättre dagar. Kördes mycket runt 2014-18 men blev mindre cykling en period och sen dess har den inte fått särkilt mycket användning och har stått i förvaring ett antal år. Är nu sugen på att ge mig ut i skogen igen, så funderar på att lämna in den på service och kanske uppdatera drivlinan till något modernare, men eftersom den är så gammal så kanske det inte är värt att lägga ner för mycket pengar på att få den i skick? Är det mer värt att använda de komponenter som är i bra skick och försöka hitta en moderna ram att bygga upp istället?

7D796970-315A-40D2-A118-85FFC06AF738_1_102_o.webp
7317D598-7860-42C8-97AA-1E7E09626085_1_102_o.webp
ACB3C088-3D52-4278-BCBA-ECC651EA20A5_1_102_o.webp

Det är väl dämparna som är problemet oavsett vilket. Hjulen passar inte en modern ram. Vevpartiet kan ev passa men osäkert. 10s non boost?

Gaffeln är straight 1 1/8 non boost?

Risken är att det blir väldigt begränsande vilket ram man kan använda. Tex nån häftig stålram.

Vad är det för fel på den?
Hade inte lagt några pengar på den men skulle någon enstaka del som kedja / vajrar eller dylikt behöva bytas går det att hitta slitdelar billigt, fixa det värsta (som att pumpa däcken) och cykla på den först och se om du faktiskt tycker det är kul igen.

Om du sen blir biten på nytt så överväg en ny cykel, men att lägga pengar på den för "uppgraderingar" är bortkastat och det finns inget på denna som är ens värt att fundera på att flytta vidare då typ ändå inget kommer passa.

Kollade upp specen och den ser ju ändå helt okej ut. För att vara från 2013 så är geometrin ganska bra och komponenterna tycker jag också ser fina ut. Jag skulle pumpat upp hjul och ställt in dämparna med rätt tryck.Tagit en tur för att se hur den mår. Om du vänder cykeln upp och ner en stund så rinner det ner olja så att gaffel och dämpare inte går helt torra. Troligen behöver du göra ett oljebyte i dämparna och för att få dem att bli följsamma och byta olja eller åtminstone motionera kolvarna i bromsarna så att de rör sig som de ska. Om du vill så är det en enkel (och prisvärd) match att byta kassett till lite större utväxling och ta bort framväxeln för att slippa modernisera lite.

Fördelen med lite äldre hojar är att de ofta är ganska lätta och kvicka att trampa omkring på. Jag har en liknande YT som jag körde med några år innan jag köpte en modern enduro-cykel. Visst är det stor skillnad men det fungerar fortfarande bra att köra med dessa hojar och du har ju inget att förlora :-)

Min gissning är att butikerna kommer rekommendera dig att byta ut alla komponenter eller köpa en ny cykel så antingen försöker du själv eller hittar en kompis som kan hjälpa dig. Rockhox har bra guider och en lower leg service fixar man enkelt själv på ca 30 min. Kolla även youtube. Gaffeln är troligen den viktigaste att serva. Fokusera på att göra rent och byta olja, inte byta alla packningar i första skedet.

Lycka till och dela gärna hur det går!

Håller med övriga, jag skulle gjort en ordentlig "vinter service" på den, det är inte värt att lägga mer än någon tusenlapp på slitdelar på den. Reparationskostnaden överstiger snabbt värdet på cykeln, speciellt om man inte kan göra det själv.
Jag skulle:
Byta däck, de är antagligen förstörda då de ser ut att ha stått utan luft en längre tid.
Lower legg och Air can service på dämparna
Gå igengom, och smörja upp, alt byta, alla lager som inte snurrar bra längre, Styrlager, vevlager och länkaget.
Byta växelhöljen och vajrar, gör mer än man tror om de är dåliga!
Byta olja och lufta bromsarna ev byta klossar om de är slut.
Se över drivlinan, den ser helt ok ut på bilderna så angagligen klarar du dig med att rengöra och olja kedjan.

Sen borde cykeln gå lika bra som när den var ny :)

Tack för bra input!

Har inspekterat lite närmare och det mesta verkar i bra skick med tanke på att den har stått stilla så länge. Bromsarna behöver fixas och ska definitivt försöka göra en service på dämpare och gaffel, aldrig gjort själv förut kan vara ett bra tillfälle att lära mig nåt nytt.
Nya däck behövs definitivt också, sen märkte jag att två ekrar är lösa på bakdäcket, men borde inte vara så svårt att tajta åt? Utöver det så knakar det lite generellt från olika platser, men inget som känns löst som inte borde vara det.

Bra tänkt 👍
Att göra lilla servicen på dämpare och gaffel gör under och är fullt rimligt att fixa hemma utan specialverktyg.

Ekrarna spänner du, helst med ekernyckel men en liten skiftnyckel funkar också. Försök få till ungefär samma spänning som i de andra. Går att känna med fingrarna och/eller lyssna på ”klangen” om man slår försiktigt på dem med något verktyg.

Känns som rimliga och bra grejer att öva på. Kör hårt 🙂

Det blir ju lite pengar på verktyg och material men det har man igen på att man lärt sig till nästa cykel. Lämna in på 50h service är helt ohållbart.
Ipa, några olika oljor och en biltema oljefilter grepp grej kan man behöva handla. Jag vill gärna ha nya skumringar också eftersom det är meck m gamla
Och sram Butter behöver man också

Mjo, blir en del grejor

En liten mejsel eller böjd ståltråd funkar funkar bra att plocka ut dem med även om man vill spara in på verktygen ;-) Oljefilter-grejen är däremot ovärdelig för bakdämparen!

Skumringarna håller jag med om är trevligt att byta. De kan man få billigt på närmaste vettiga cykelbutik med verkstad (ska inte kost mer än typ 50kr) man kan också lyxa till det med nya sk crush washers som sitter längst ned i gaffeln, fråga efter det på cykelbutiken också. Det brukar funka att köra med samma men ibland är de verkligen mosade av någon stark person.

Det kan vara värt att kolla upp oljor och materialet ovan från någon tysk sida, brukar vara otroligt mkt billigare men jag har fått hjälp av de lokala verkstäderna som har pyttsat upp lite olja i en flaska så man inte behöver köpa större volymer.

Denna sidan har både manual och video för din gaffel.

Tillbaka
Topp