Gammal slö dubb vs ny vass?

jonja

Aktiv medlem
Jag köpte nya dubbdäck av samma typ som jag redan hade och slogs av vilken stor taktil skillnad det var mellan de gamla avrundade och de nya som slet hål i huden på fingertopparna när man strök över slitbanan. Utsticket var lika stort på de 3 år gamla däcken som på de nya, men konturen var helt förändrad. I teorin borde väl då de nya vassa dubbarna vara märkbart bättre på rent isunderlag, men är det så i praktiken också? Nu har jag inte medvetet provocerat däcken att bekänna färg, men vid normal pendling till jobbet märker jag ingen skillnad i hur däcken beter sig.

När jag stående bredvid lutande cykel pressar den i sidled på ren blankis med Conti 240 dubb lyckas jag aldrig få dubben att hålla cykeln, utan de bara krafsar lite på ytan, som en katt som spänner ut klorna ungefär. Dels är det inte särskilt många dubb som samtidigt är i, dels är utsticket inte särskilt stort, och sen kanske det är det låga axeltrycket som inte förmår driva ner dubben i isen. Eller att slitbanan under dubben fjädrar onödigt mkt? Och när man cyklar får man ännu lägre framaxeltryck än när man står bredvid och pressar den i sidled. En gravel eller en mtb har dock vanligen lite bättre framaxeltryck än en damtralla och borde därför ge bättre grepp med framhjulet?

rundade kanter på efterhand slitna dubbar är förstås negativt för greppet, och de enda conti dubbdäck jag haft claw 240 hade större diameter på själva hårdmetalldelen än andra cykeldubbdäck.

vilket innebär att de hade svårare tränga ner i isen. var därmed inte särdeles imponerad av isgreppet. alltså det fnns ju där, men det gick inte bara att köra på, som med en del andra.

de där contidäcken uppfattade jag som styva i stommen, och rullet som fostrande. och gummit allt styvare med åren.

för pendling kör jag sedan förra vintern med extra feta marathon winter, slanglöst på bred fälg. de rullar och greppar hittillls riktigt bra.

frugan har suomi w106 vilka med sina få dubbar har vissa begränsningar, åas möter de ett drygt tiotal års användning med sisu, både vad gäller dubbar vilka är smala och genomträngande; och bibehållet mjukt gummi.

på mtb har jag ice spiker pro så gamla som 2016 men med fortfarande plastiskt och greppigt gummi. lite imponerad där. iaf har de spetsiga dubbar, och greppet är ju helt enastående. inför förra säsongen slipade jag om spetsarna:)

jonja, det kan ju du göra även med dina contidäck. skulle göra som en skåra uppifrån i toppen. diamantklinga på vinkelslipen...❄️

Tillbaka
Topp