Gängpaj, bakväxeln

mange

Ny medlem
Gängpaj, bakväxeln
Var ute och cyklade idag och ramlade bland en massa rötter, sen när jag cyklade vidare märkte jag att bakväxeln växlade lite skumt men den fungerade iaf.

När jag kom hem så såg jag att skruven som man använder för att justera bakväxeln med hade lossnat från bakväxeln. Alltså den skruv som växelwiren går igenom innan den fäster i bakväxeln.

Nu kan jag inte skruva i den skruven igen, den verkar ha förstört gängorna när den böjdes ur för den gängar snett och sen är det stopp. Antar att den var lite för långt utskruvad och böjdes ur när jag föll åt höger. Växelwirehöljet är även rätt snävt draget sista biten till bakväxeln, vilket kanske påverkat infästningen under en tid?

Det är en xt bakväxel som är 1 månad gammal.

Nån som har förslag på lösning?

Senast redigerad av en moderator:
Gängpaj, bakväxeln
Gänga om hålet, brukar kunna lösa de flesta skadade gängor. Du kanske får handla en ny skruv men hålet borde inte vara något problem.

Gänga isåfall från den sidan där gängorna fortfarande är hela så att gängtappen hamnar rätt i gängorna.

Gängpaj, bakväxeln
tyisk shimano xt-xtr problem..

mina xt framväxlar är båda två omgängande... borra upp hålet och gå på med en m6x1,0 gänga o köp valfri insexbult.

Gängpaj, bakväxeln
Ta bort skruven helt och fila upp hålet så du får in ett bra virestop istället. Byt också ut sista biten virehölje mot nåt bra som är flexibelt och följer med växeln bra.

man måste vara lite mer noga när man monterar viren om man inte har nån ställskruv på växeln, men man klarar sig bra med den på handtaget.

Senast redigerad av en moderator:
Gängpaj, bakväxeln
Det går bara att gänga från ett håll, sitter nått ivägen i andra änden. Jag får väl ta i med lite våld och skruva dit skruven och hoppas gängorna blir bra. Blir det inte bra går jag loss med filen och skippar ställskruven.

Tillbaka
Topp