Gängpaj vevparti

olaola

Aktiv medlem
Gängpaj vevparti
Vad gör man när gängorna på ena bulten till framdrevet gett upp? Finns det något att göra mer än att byta vevpartiet? De är alltså ingen mutter utan gängorna är i aluminium-veven.

Alla tips, inkl att svetsa / limma fast det till de finns ersättningsdelar att köpa, är välkomna :)

Gängpaj vevparti
Gängar man upp till en storlek större och byter bulten då? Eller hur funkar det? Har ni tips på cykelaffär som kan hjälpa mig? Gärna i närheten av Utby / Sävedalen / Munkebäck i GBG.

Gängpaj vevparti
De är ett sånthär jag har: https://bikeshop.se/fsa/3300329bj42600/fsa-omega-adventure-46-30t-vevparti-svart-46-30t-1725mm Har lite svårt att se hur muttern skulle kunna gå dit. Isf borra genom?

Nej, där går det tyvärr inte.
Är nöjd att alla lvgcyklar i min familj har gamaldags 5-bults infästning.

Vanligtvis lager jag allt och slänger inte i onödan. Men med FSA som gör egen "standard", har dålig kvalitet och är ful säger jag: slänga och köp något riktigt!

Gängpaj vevparti
Jag håller med - värdelöst :( Och trist att Specialized satte den kombon på AWOL evo :( men satan va svårt de är att hitta en ersättare :( Skulle tom gärna kunna köra Shimano fram och behålla sram bak så länge. Om de nu gått att köpa nått :( Alla tips tas emot :)

Gängpaj vevparti
Vad gör man när gängorna på ena bulten till framdrevet gett upp? Finns det något att göra mer än att byta vevpartiet? De är alltså ingen mutter utan gängorna är i aluminium-veven.

Alla tips, inkl att svetsa / limma fast det till de finns ersättningsdelar att köpa, är välkomna :)
Det går såklart både att svetsa och gänga om och sätta i helicoil men kan du det inte själv eller har polare att byta tjänster med så är det tveksamt om det är värt kostnaden.

Gängpaj vevparti
Skulle ett Shimano GRX - 46/30 - 2 x 10 - FC-RX600 funka som ersättare (om jag byter vevlager, växel och reglage också)?!

Du skulle kunna prova gänglåsning eller lim.

Men en GRX 600 är mycket bättre, snyggare och lättare. Den är till 11-delat, inte 10-delat. Men vet inte om lite bredare kedjan skulle orsaka problem. Du skulle bara behöva ny vevlager, ingen ny framväxel och reglage.

Gängpaj vevparti
Du skulle kunna prova gänglåsning eller lim.

Men en GRX 600 är mycket bättre, snyggare och lättare. Den är till 11-delat, inte 10-delat. Men vet inte om lite bredare kedjan skulle orsaka problem. Du skulle bara behöva ny vevlager, ingen ny framväxel och reglage.
Finns till 10-delat också:

Gängpaj vevparti
Finns till 10-delat också:

Ah, intressant!

Vad är skillnaden då? Hittade ingenting i specs. Distansen mellan dreverna?

Gängpaj vevparti
Jag PM:ar dig ett nummer att ringa till en mekanisk verkstad som löser heli-coil. Vågar inte skriva ut numret eftersom jag inte vet hur det tas emot av verkstaden - man får fråga om lite specialpris eftersom deras timpris normalt är högre än vad ett sådant vevparti är värt.. PM kommer!

Gängpaj vevparti
Tack för alla svar!

Hade de inte varit så himla svårt att få tag på komplett drivlina hade jag bytt allt. I dagsläget har jag en märklig setup. SRAM mtb (x9) bak med x7 reglage. Lite smälligt men det funkar oväntat bra. Fram sitter en APEX framväxel med ett x7 reglage. Dvs väg mot mtb. Med lite känsla och tur går det bra att växla men det är helt klart en tillfällig lösning (sen typ 2 år) :)

Kan jag köra MTB-reglage med GRX600 (2x10)? Jag fattar det som att allt är kompatibelt mellan mtb - grx - väg bara man håller sig till samma antal växlar.

Isåfall kunde jag byta vevparti + vevlager + framväxel + reglage. Reglage + vevlager har jag redan. Jag förstod det som att för GRX behöver man köra GRX-framväxelförare. DVS köra sram bak och GRX fram. Till kassetten är slut eller till de finns saker att köpa. Isåfall byter jag till Shimano mtb (typ slx) bak (ink reglage) sen.

Att GRX kräver speciella framväxlar oroar mig lite. De borde betyda att kedjelinjen blir inte helt rätt tänker jag?

De skulle ev. gå att köra ett SRAM mtb - vevparti också. Men jag hittar inte något med lite större stor-klinga.

En jävla resa - vore smidigare att byta allt direkt dock...

Gängpaj vevparti
Det där låter som något av en soppa.. Är det motiverat för att några gängor är dåliga? Ska man bygga om ska man göra det bra, annars är det inte värt mödan eller pengarna anser jag.

Gängpaj vevparti
Det där låter som något av en soppa.. Är det motiverat för att några gängor är dåliga? Ska man bygga om ska man göra det bra, annars är det inte värt mödan eller pengarna anser jag.
Jag håller verkligen med

Nu lossar klingorna var 10km så de går ju inte :) Och jag hittar verkligen inte ett paket att köpa nytt?

Gängpaj vevparti
Jag kan tipsa om Shimano Altus. Jag uppgraderade hela drivlinan på min Nishiki till senaste versionen av Altus, M2000, 2x9, och den växlar väldigt fint. Nackdelen mot Deore och högre är att den inte har clutch, så ska du köra stökig terräng ska du nog ha Deore eller högre.

Här ser du vad som passar ihop av alla Shimanos komponentgrupper:

Gängpaj vevparti
Tack! Jag hittade ett DEORE FC-M4100 som fanns i lager. Testar de så länge :)
(svårt att va utan cykeln för länge imo att de är enda sättet att komma till och från jobbet på rimlig tid)

Gängpaj vevparti
Då ämnet togs upp, jag kör grx600 10 delat vevparti med 11 delat i övrigt. Det funkar OK men jämför jag med andra cykeln med ultegra rakt över så växlar den mycket smuttare. Så det kan vara skillnad på växlingsramperna på dreven (veven är samma på 10 och 11 delat grx600 men dreven skiljer)

Gängpaj vevparti
Efter mycket om och men blev det till slut ändå ett GRX 2x10. Jag fick inte ihop kedjelinjen om jag försökte pussla ihop det med MTB-delar.

Jag byter framväxel + växelreglage också. Det finns ett tiagra för flatbar som passar till GRX (enl. Shimanos egna dokumentation).

Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp