Ganska missnöjd med Åre mtb center

rularn

Aktiv medlem
Hej,

Jag kom precis hem från tre kanondagar uppe i Åre, vi hade fint väder och kanonbra cykling (andra gången jag var där).

Hur som helst blev jag ganska besviken på cykeluthyraren vid torget, Åre mtb center.

Vi ringde ett par dagar i förväg och önskade hyra 5 st hojar i "näst-dyrast-segmentet", 2 small, 2 medium och 1 st large. Tyvärr fanns inte min large i den modellen så jag fick ta den dyraste som gick på 600 kr extra vilket jag gärna hade sluppit eftersom jag är student och den lite billigare cykeln hade räckt gott och väl. Detta var jag dock medveten om så det var ingen fara än så länge.

Hur som helst.

1) När vi kom upp till byn blev min kompis som skulle ha en small tilldelad en medium i stället vilket är för stort för hans längd. Detta hade vi gärna fått information om innan, i så fall skulle han hellre hyrt av en annan uthyrare för att få en cykel i hans storlek.

2) Jag hade möjlighet att hyra fjolårets modell av en annan cykelhyrare alla dagar för att slippa betala 600 kr extra, men för enkelhetens skull och för att kanske få lite rabatterat pris hyrde jag den dyrare cykeln av Åre mtb center ändå, men trots att vi hyrde cyklar för mer en 10 000 kr kunde dom inte ens dra av 200 kr som en fin gest.

3) Sista dagen fick min bromsskiva en liten smäll och blev skrev, den gick inte emot något bromsbelägg men var ändå tvungen att bytas ut (vilket jag har full förståelse för, annars går beläggen direkt). Det tråkiga var deras bemötande. Istället för att behålla en nöjd kund som gärna hade kommit tillbaka nästa år (igen), och som skulle kunna rekommendera Åre mtb center för andra så väljer dom att ta strid för en skitsumma på 200 kr, trots att det finns skivor för hundralappen. Sen säger dom att bromsskivan går på 500 kr vanligtvis vilket är en ren lögn.

Som sagt, vi visste vad för regler som gällde, vad vi skulle få hyra (förutom punkt 1) samt att vi skulle bli ersättningsskylldiga om något gick sönder (som bromsskivan), så det är inte vad jag är missnöjd med. Jag blev bara less på deras sätt att hantera kunder. Att dom hellre strider om skitsummor än att ha en nöjd kund som gärna hade kommit nästa år igen. Dom fick sina 200 kr men nu tänker jag inte hyra cyklar där någon mer gång.

Det är de som hyr ut GIANT-cyklar va?

Kan bara säga att jag pratade med en kille därifrån förra året ang. hyra av en DH till min kompis. Sedan gick jag till en annan uthyrare...

Nuff said...

Cool story.

Rekpris på en bromsskiva i butik i Sverige är i runda slängar 500 spänn.

Jag antar att ni protesterade när din kompis fick en cykel i fel storlek? Det kanske bara blev fel?

Varför skulle dom ge rabatt? Alla förväntar sig rabatt hela tiden, oavsett vilken nivå man är på. Om alla får rabatt hela tiden måste ju butikerna höja ordinariepriserna... och då blir det ju som på cykelringen eller Hemtex. Bro deals får man förövrigt om man är en bro, inte när man gnäller på forum.

Nej, jag har ingenting med Åre MTB Center att göra. Men förra året shoppade jag loss rätt ordentligt hos dom (ca 15 papp på två veckor eftersom min cykel strejkade lite) och fick grymt bra bemötande. Jag har svårt att tro att de skulle vara så dåliga som du vill göra gällande.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Cool story.
> Nej, jag har ingenting med Åre MTB Center att
> göra. Men förra året shoppade jag loss rätt
> ordentligt hos dom (ca 15 papp på två veckor
> eftersom min cykel strejkade lite) och fick grymt
> bra bemötande.

Jadu..... Köpa delar för 15 papp eller slita på hyrcyklar för 2/3 av det med tillhörande arbete efter hyrningen. Helt jämförbart, eller hur!

Jag har också rätt svårt att arbeta upp någon överdriven upprördhet.
De lever på att hyra ut cyklar, och jag har svårt att tro att marginalerna är jättestora.
500 kr för en bromsskiva i butik, i Sverige låter inte orimligt i mina öron (men det beror förstås på vilken sorts skiva).

Jag har heller inget att göra med Åre MTB-center och har ingen erfarenhet av dem, men vi har hyrt cyklar ett par ggr av gänget nere vid järnvägsstationen, och alltid varit kanonnöjda. En gång knycklade vi till en bromsskiva, och en annan gång drog vi av en växelvajer. Vi fick betala någon hundring varje gång, och ingen i gänget reflekterade överhuvudtaget över att det skulle vara orimligt.

Vidare: ordet är självklart fritt, men själv brukar jag vara ganska försiktig med att hänga ut handlare på nätet. Det är ett väldigt kraftfullt vapen: får en småspelare, rätt eller orätt, dåligt rykte på ett forum som det, så kan det mycket väl betyda att de går omkull.
Jag tycker absolut man kan (ska) kasta ut frågan om servicen varit rimlig/varan är acceptabel osv, men man kan göra det utan att hänga ut butiken med namn, åtminstone till att börja med.

plumse skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cool story.
> > Nej, jag har ingenting med Åre MTB Center att
> > göra. Men förra året shoppade jag loss rätt
> > ordentligt hos dom (ca 15 papp på två veckor
> > eftersom min cykel strejkade lite) och fick
> grymt
> > bra bemötande.
>
> Jadu..... Köpa delar för 15 papp eller slita på
> hyrcyklar för 2/3 av det med tillhörande arbete
> efter hyrningen. Helt jämförbart, eller hur!

Dom visste ju inte om jag skulle lägga några pengar när jag kom in. Och första köpet var en bromsskiva och en vanlig slang. Ändå var de hjälpsamma och tillmötesgående.

Hade svårt att tro på summan först. Sen gick jag in på deras hemsida.
Klart man ska betala för det man pajar. Lika klart är det att en storkund ska få en viss goodwill.
Om det nu var så att det kostade dem 500 kr att köpa in skivan från sin leverantör så var det helt klart goodwill att sänka till 200. Det är lite svårt att säga nåt om utan att veta deras inköpspriser, men om den istället kostade 200 i inköp så är det rätt billigt för att få en nöjd kund. Tycker jag.

BOFH skrev:
> Om det nu var så att det kostade dem 500 kr att
> köpa in skivan från sin leverantör så var det
> helt klart goodwill att sänka till 200. Det är
> lite svårt att säga nåt om utan att veta deras
> inköpspriser, men om den istället kostade 200 i
> inköp så är det rätt billigt för att få en
> nöjd kund. Tycker jag.

Så mekarbete, inköp och material för 200 kr och man gnäller? Nog för att det inte är stora arbeten men det skall ändå göras. Jag tycker det låter lite för billigt.

vänta nu, du förstår att de måste ta betalt för skivan och är inte upprörd över det. MEN du är sur över att de inte bjöd på skivans kostnad? får inte de två sakerna att gå ihop, de talar emot varandra, om man säger så :D

BOFH: 5 st olika personer hyr en cykel var, räknas de som storkund då? säger inte att man ska behandla nån illa. men ska man ge en kund netto priset på nått, då ska man väll göra det till alla? och vart sätter man gränsen? det är ju inte välgörenhet man pysslar med, o slitaget är ändå rätt stort på hojarna skulle jag tro.

Vill inte försvara nån, men i detta fall har jag väldigt svårt att bli upprörd. Som Mårten ändå säger, fel storlek på cykel, det är väll det enda anmärkningsvärda i detta fall, men så som första inlägget i denna tråd skrivit, får man ju en känsla av att ett missförstånd skett :D

Nu har jag aldrig någonsin hyrt en cykel, men tråden är intressant att följa eftersom jag har en helt annat idé om vad för service man ska få när man hyr saker.
Hela poängen med att hyra något måste väl ändå vara att man betalar för slitage och arbete med att underhålla cykeln genom hyran? Växelvajrar känns ju verkligen som något som slits, och en skev bromsskiva känns väl inte som en orimlig skada om man hyr ut mtb/downhillcyklar.
Nu håller de flesta här säkert inte med, men såvida man inte uppsåtligt bryter av ramen eller liknande så tycker jag faktiskt att skador under användning är underhåll och ska vara inkluderat. Om växellådan pajar när ni hyr bil så är det väl knappast ert problem?

exil skrev:
> Nu har jag aldrig någonsin hyrt en cykel, men
> tråden är intressant att följa eftersom jag har
> en helt annat idé om vad för service man ska få
> när man hyr saker.
> Hela poängen med att hyra något måste väl
> ändå vara att man betalar för slitage och
> arbete med att underhålla cykeln genom hyran?
> Växelvajrar känns ju verkligen som något som
> slits, och en skev bromsskiva känns väl inte som
> en orimlig skada om man hyr ut
> mtb/downhillcyklar.
> Nu håller de flesta här säkert inte med, men
> såvida man inte uppsåtligt bryter av ramen eller
> liknande så tycker jag faktiskt att skador under
> användning är underhåll och ska vara
> inkluderat. Om växellådan pajar när ni hyr bil
> så är det väl knappast ert problem?

En bra poäng, men fråga dig istället vad som hänt om du sladdat av vägen och bucklat till framskärmen. Då hade du nog fått hosta upp.

När jag hyrde hoj fick jag en reva i däckets sidvägg, och det var bara att kassera. Det stod uthyrarna för utan snack, men när kompisen vurpade och bromsskivan blev skev, var det för att han ramlat, och då får man själv betala.
Alltså: Slitage/slump= uthyraren betalar. Krasch= kunden betalar. Jag tror det gäller i princip all uthyrningsverksamhet.

Jensen skrev:

> BOFH: 5 st olika personer hyr en cykel var,
> räknas de som storkund då?

Jag tolkade det som en bokning á 10kkr.

Sen kan jag ju säga att om jag hade en uthyrningsverksamhet så skulle den eventuella goodwillen vara väldigt beroende på hur kunden beter sig. Och det vet vi ju inget om, men jag tycker inte det är konstigt att man bjuckar på en bromsskiva när nån handlar för 10k. Om det istället rör sig om enskilda bokningar tar jag tillbaka allting.

Jag tycker jämförelsen med biluthyrning är rätt intressant. Där har man alltid försäkring. En DH-cykel av hyfsad kvalitet kostar väl ganska mycket. Kan ju inte vara så skoj att köra sönder ramen eller gaffeln. Fanns det inget försäkringsalternativ?

jesster73 skrev:
> exil skrev:
> -----
> > Nu har jag aldrig någonsin hyrt en cykel, men
> > tråden är intressant att följa eftersom jag
> har
> > en helt annat idé om vad för service man ska
> få
> > när man hyr saker.
> > Hela poängen med att hyra något måste väl
> > ändå vara att man betalar för slitage och
> > arbete med att underhålla cykeln genom hyran?
> > Växelvajrar känns ju verkligen som något som
> > slits, och en skev bromsskiva känns väl inte
> som
> > en orimlig skada om man hyr ut
> > mtb/downhillcyklar.
> > Nu håller de flesta här säkert inte med, men
> > såvida man inte uppsåtligt bryter av ramen
> eller
> > liknande så tycker jag faktiskt att skador
> under
> > användning är underhåll och ska vara
> > inkluderat. Om växellådan pajar när ni hyr
> bil
> > så är det väl knappast ert problem?
>
> En bra poäng, men fråga dig istället vad som
> hänt om du sladdat av vägen och bucklat till
> framskärmen. Då hade du nog fått hosta upp.
>
> När jag hyrde hoj fick jag en reva i däckets
> sidvägg, och det var bara att kassera. Det stod
> uthyrarna för utan snack, men när kompisen
> vurpade och bromsskivan blev skev, var det för
> att han ramlat, och då får man själv betala.
> Alltså: Slitage/slump= uthyraren betalar. Krasch=
> kunden betalar. Jag tror det gäller i princip all
> uthyrningsverksamhet.

Om du totalkvaddar en hyrbil så har uthyrningsföretaget den försäkrad och allt du betalar är en självrisk som är reglerad av avtalet. Sannolikt med något förbehåll om vårdslöshet och eventuell förhöjd självrisk då. Gäller väl ofta när man hyr lite dyrare saker som bilar, maskiner osv.

Troligtvis svårt att få till samma arrangemang som cykeluthyrare dock.

Om jag hyrde ut hojar skulle jag nog se till att bli duktig på fulmek, typ rikta bromsskivor istället för att byta, eftersom det lär bli dyrt med delar annars. Sannolikt finns det tid att fulmeka ett roterande lager av prylar under lågsäsong om man nu inte har en alternativ verksamhet då.

underscore skrev:
> Självrisk under 200 spänn? Skojar ni eller är
> det fredagens chimay som talar?

Klart det inte är lönt när det gäller småsummor. Men om det, som ett par skrivit att de tycker är rimligt, är kunden som står för eventuella krascher kan summorna lätt bli ganska mycket större än så.

Kan inte uttala mig i det aktuella fallet då det alltid finns (minst) två sidor av varje historia. Vill påpeka att jag iochmed det inte menar att misstro TS.
Har hyrt av andra ställen i Åre, och de papper jag skrivit på anger alla att man är skyldig att ersätta skador. Utgår från att det är upp till uthyraren att bedöma, de gånger jag vurpat på en hyrcykel har jag varit ärlig med det vid återlämnandet och haft en bra dialog med uthyraren.

På Järvsö kan man teckna en försäkring för 50 kr extra mot krascher. Det ger jag dom plus för.

/Frågvis

För mig som inte är insatt i hur denna cykeluthyrning fungerar, kan någon förklara för mig vad styckpriset är för cyklarna och vad man betalar föra att hyra? Sker någon sido-business från dessa aktörer, typ säljer cyklar eller något annat?

Varför skall man betala en bromsskiva för 500 pix, helt idiotiskt. Antingen så är de helförsäkrade eller så skall kunden ha möjlighet att köpa till en försäkring för dessa skador.

Tyvärr så finns det väll inga försäkringabolag som försäkrar cyklar på ett vettigt sätt i detta avlånga land. Men en bromsskiva är en förslitningsskada som de vet kommer uppkomma och har möjlighet att böja tillbaka om den inte är helt åt h.....

etnica skrev:
> Varför skall man betala en bromsskiva för 500
> pix, helt idiotiskt. Antingen så är de
> helförsäkrade eller så skall kunden ha
> möjlighet att köpa till en försäkring för
> dessa skador.

chimay-bleu.jpg

BOFH skrev:
> Jensen skrev:
> -----
>
> > BOFH: 5 st olika personer hyr en cykel var,
> > räknas de som storkund då?
>
> Jag tolkade det som en bokning á 10kkr.
>
> Sen kan jag ju säga att om jag hade en
> uthyrningsverksamhet så skulle den eventuella
> goodwillen vara väldigt beroende på hur kunden
> beter sig. Och det vet vi ju inget om, men jag
> tycker inte det är konstigt att man bjuckar på
> en bromsskiva när nån handlar för 10k. Om det
> istället rör sig om enskilda bokningar tar jag
> tillbaka allting.

så du tror att rularn, som student betalar för de andra fyras hojar? står inget om varken eller, men känns ju lite avlägset om man står o maler om 200 kr när man själv klarat att hosta upp 8000 kr för andras hojar, o inte bara sin egen.

och som Fragvis skriver angående försäkring, så har de i järvsö en självrisk eliminering för 50 kr just för sånna här händelser.

Jensen skrev:
> så du tror att rularn, som student betalar för
> de andra fyras hojar? står inget om varken eller,
> men känns ju lite avlägset om man står o maler
> om 200 kr när man själv klarat att hosta upp
> 8000 kr för andras hojar, o inte bara sin egen.
>
>
> och som Fragvis skriver angående försäkring,
> så har de i järvsö en självrisk eliminering
> för 50 kr just för sånna här händelser.

Jag betalade inte för mina kompisars hojar men jag var busschauffören som valde att hyra av Åre mtb center, eftersom jag var nöjd med dem sist jag köpte deras tjänster.

Det är inte bromsskivan i sig jag är missnöjd med, eller villkor vi uthyrning, 200 kr hit eller dit är ingen summa att bråka om. Jag tyckte bara det saknades godwill från deras sida att stå för "mindre slitage" när jag var en trogen kund och har hyrt cyklar där för totalt 15 k (2012 och 2010).

När man hyr en bil för 300 kr ingår försäkring, jag tycker det är aningen oseriöst att inte ha någon som helst säkerhet för kunden om man oturligt välter med cykeln mot en sten och kanske tom får ett rambrott, eller en skev bromskiva som i mitt fall?

Hade jag varit en busschaufför på riktigt och kört en full buss till Mac Donalds hade jag i alla fall fått en big mac som tack.

Hade jag fått dra kortet för att ersätta en skadad kedjelänk på 15 kr också?

200 kr och 15 kr är väll rätt olika summor, likväl som att en bigmac kanske kostar mcdonals 5 kr eller nått i materialkostnad, om ens det.

jag förstår dig på ett sätt, men förstår inte hur man kan göra en sådan stor grej över att de inte bjöd på 200 kr.

om du läser dina inlägg, du tycker inte det låter konstigt när du först säger att 200 kr inte ä nå stor grej, o sen klagar på att de inte av ren goodwill betalar skivan?

räknas att köra sönder nått är en sak som ska räknas som mindre slitage? trodde mindre slitage var att du körde slut på bromsklossar, slet på gaffel, drev, kedja osv. Hyr du en bil o krockar den, räknas det ju inte som mindre slitage, eller? Visst det täcks av en försäkring, dock äre ju lite olika på hur bolagen ser på det. tror det ä bra lättare att försäkra en hyrbil än en hyrcykel, inte för att hyrcykel kanske ä mer krachbenäget än bil (vilket det i o för sig kanske är :D), men det är ju rätt nytt för försäkringsmarknaden me cyklar.

som sagt, lite att göra en höna av en fjäder. Tycker att de mycket väl kanske skulle kunnat tagit det, men jag kan samtidigt inte klandra dem eller tycka det är konstigt.

Senast ändrad:
Finns det uthyrningsregler, så är det bara att gilla läget.

Däremot känns det inte schysst om en uthyrare skulle salta materialkostnaden på reparationer bara för att göra affär två gånger så att säga.

Synd att de inte sysslar med välgörenhet, det hade varit trevligt.. Alla som alltid hävdar att de ska ha rabatt och goodwill för att de minsann hyrde 3 cyklar eller motsvarande borde skjutas.

örgelgörgel skrev:
> Synd att de inte sysslar med välgörenhet, det
> hade varit trevligt.. Alla som alltid hävdar att
> de ska ha rabatt och goodwill för att de minsann
> hyrde 3 cyklar eller motsvarande borde skjutas.

Alla strejkare också:

jesster73 skrev:
> örgelgörgel skrev:
> -----
> > Synd att de inte sysslar med välgörenhet, det
> > hade varit trevligt.. Alla som alltid hävdar
> att
> > de ska ha rabatt och goodwill för att de
> minsann
> > hyrde 3 cyklar eller motsvarande borde skjutas.
>
>
> Alla strejkare också:
>
> =related

Det där fick han sota för sen i media, men han har ju förstås helt rätt!

Menar ni att man inte kan få försäkring på cykeln när man hyr det? Utan att man rent av får betala alla skador själv?

Så om 100 killar har slitit en cykel till förbannelsen, sen kommer en stackare som jag, ramlar en gång, ramen går sönder eller något annat tänkbart svindyrt, så måste JAG betala hela summan trots att anledningen till att det pajjar är för att det är utslitet av alla andra som hade cykeln innan mig?

Det är ju inte sjysst mot någon, om 100 killar sliter ska ju inte 1 av dem få betala priset för att den råkade pajja just då.

(Detta har inget med bromsskivan eller något att göra förövrigt, jag förstår bara inte att det inte är försäkrat? Isåfall kommer jag aldrig våga hyra en cykel.)

Många jämförelser med att krocka bilar. Men ingen om att göra bromsskivan skev på en bil!
Hur skulle det bedömas på en hyrbil?

Einarsson skrev:
> (Detta har inget med bromsskivan eller något att
> göra förövrigt, jag förstår bara inte att det
> inte är försäkrat? Isåfall kommer jag aldrig
> våga hyra en cykel.)

Det är ju rimligtvis något man kollar upp innan man hyr något. Gäller ju även bilar då det verkligen inte är självklart vad som gäller med försäkring vid hyrbil.

Einarsson: Jag kan bara uttala mig om butiken jag jobbar på (inte MTB-center), men självklart får inte kunden betala för slitskador som belägg, lager etc. utan bara för eventuella kraschskador av typen sönderslagna gafflar och liknande. Vi har inte haft en enda skada som kund har fått betala för hittills i sommar så risken att få betala något är inte speciellt stor.

Biluthyrning är inte riktigt jämförbart av ganska många orsaker som ni säkert förstår, exempelvis så måste man ha körkort för att hyra bil (brukar det inte vara krav på att ha haft det i fem år?) och att försäkringsbolag sysslar med bilförsäkringar så det finns redan system för det. Hade man däremot hyrt ut bilarna till folk utan körkort med syfte att köra nedför Åreskutan så hade det nog varit svårare att försäkra.

Urban Princess skrev:
> Einarsson: Jag kan bara uttala mig om butiken jag
> jobbar på (inte MTB-center), men självklart får
> inte kunden betala för slitskador som belägg,
> lager etc. utan bara för eventuella kraschskador
> av typen sönderslagna gafflar och liknande. Vi
> har inte haft en enda skada som kund har fått
> betala för hittills i sommar så risken att få
> betala något är inte speciellt stor.

Nej det är klart. Men jag betalar hellre 10% mer på uthyrningspriset och är "säker" än att jag har en jävla otur och får betala 10 000 för en knäckt ram eller något.

Det är sant att tillvalet borde finnas om man vill. Butiken kommer att tjäna på det ändå med tanke på hur bra cyklarna håller. Skall höra lite med chefen om de har lust att ordna det.

Urban Princess skrev:
> Det är sant att tillvalet borde finnas om man
> vill. Butiken kommer att tjäna på det ändå med
> tanke på hur bra cyklarna håller. Skall höra
> lite med chefen om de har lust att ordna det.

Det tror jag är en bra idé. Som du säger lär de ju kunna tjäna på det. Ganska bekymmersfritt för kunden att alltid veta att man bara lämnar tillbaka cykeln utan att det blir några efterföljder fast till ett lite högre pris. Jag hade iaf valt det alla dar i veckan :)

För en uthyrare med hyggligt stor verksamhet torde det inte vara något problem att erbjuda kunder en försäkring som gör att de inte behöver betala för kraschat material. De borde ha en hygglig uppfattning om hur mycket kraschskador de har på sina cyklar. Om de slår ut denna kostnad på alla uthyrningar och lägger på en skaplig säkerhetsmarginal för att täcka att de med högre kraschrisk kanske är mer benägna att teckna försäkringen och för att skydda sig mot ren slump så bör de med hygglig sannolikhet kunna tjäna några kronor extra på försäkringen, förutom den goodwill det innebär att kunna erbjuda den. Och, något försäkringsbolag behöver inte blandas in.

Verkar vara en bra affär för en uthyrare att agera sitt egna försäkringsbolag, att inte fler tänkt på det. Man kanske skulle starta en verksamhet som återförsäkrar Dh-uthyrare?

Precis det jag menade, man behöver ju inte blanda in försäkringsbolag, är ju skitenkelt att själv räkna ut hur mycket det skulle behöva kosta. Och då kan de som sagt öka sina intäkter litegrann till och med.

GoranS skrev:
> För en uthyrare med hyggligt stor verksamhet
> torde det inte vara något problem att erbjuda
> kunder en försäkring som gör att de inte
> behöver betala för kraschat material. De borde
> ha en hygglig uppfattning om hur mycket
> kraschskador de har på sina cyklar. Om de slår
> ut denna kostnad på alla uthyrningar och lägger
> på en skaplig säkerhetsmarginal för att täcka
> att de med högre kraschrisk kanske är mer
> benägna att teckna försäkringen och för att
> skydda sig mot ren slump så bör de med hygglig
> sannolikhet kunna tjäna några kronor extra på
> försäkringen, förutom den goodwill det innebär
> att kunna erbjuda den. Och, något
> försäkringsbolag behöver inte blandas in.

Fast då missar du två grundproblem i försäkringsbusiness.
1) "adverse selection" att du drar till dig kunder som har större risk stt krascha än genomsnittskunden (det är ju rationellt av dem att välja att hyra av det ställe där hojen är försäkrad)
2)"moral hazard" att kunderna skiter i att vara försiktiga m prylarna eftersom de ändå är försäkrade

Försäkringsbolagen har fattat problemet och det är därför det är sinnessjuka premier och självrisker på en del prylar/aktiviteter

örgelgörgel skrev:
> Synd att de inte sysslar med välgörenhet, det
> hade varit trevligt.. Alla som alltid hävdar att
> de ska ha rabatt och goodwill för att de minsann
> hyrde 3 cyklar eller motsvarande borde skjutas.
Lite som klassikern att när man första gången går in i cykelbutik och förväntar sig rabatt när man köper cykel... :-) T

Självklart borde det kunna lösas genom ett privat försäkringssystem. Helt meningslöst att hyra DH-cyklar för en jävla massa pengar om man ändå måste betala ev skador. Det är ju ganska mycket högre risk att paja en cykel än tex en kajak :)

Verkar ju funka fint i Järvsö med att uthyraren står för skador på cyklarna. Inget gnäll och hur trevlig personal som helst.

Tillbaka
Topp