[ganska OT] Att tvätta dunplagg...

glitch

Aktiv medlem
Jag har vid två tillfällen sista åren tvättat två olika lätta dunjackor och då gjort det med särskilt duntvättmedel.
Två märken har använts, Graingers och Nikwax. Problemet är bara att plaggen luktar apa efteråt.
Duntvättmedlet har något slags superunken ingrodd gammal möglig vindsdoft som sätter sig i hela plagget. Trodde att det kanske var nåt vajsing med NIkwax-medlet så andra jackan som jag tvättade häromdagen tog jag det andra medlet men samma äckliga doft visade sig. Första jackan försökte jag vädra ur och använde även ett tag i hopp om att det skulle ge med sig men det slutade med att jag fick tvätta om den med vanligt tvättmedel för att få den brukbar igen.

Det kan ju inte rimligtvis vara meningen att det ska vara så? Så dela med er av era bästa tvätta dunplaggtips, och gärna även era bästa "torktips".

/mvh stinkjackan

Dunplagg vettetusan i och för sig men kuddar och sånt går ju utmärkt att köra med vanligt tvättmedel. Snarare prio att lyckas torka dem tillräckligt fort efteråt.

Har kört med vanligt kulörtvättmedel och gradantalet som står på plagget. Sedan lagt det luftigt till torkning och när det varit torrt har jag torktumlat det med några tennisbollar. Jackan kändes som ny :) det var en tunn till halvtjock Haglöfsdunjacka, Essens tror jag den heter.
Har gjort samma sak med duntäcken och det har gått bra.

Jag tvättar alltid mina dunjackor med vanligt Via Color. Ser till att torktumla på låg värme dirket efteråt i många timmar.
Aldrig några problem med detta.

Jag har även provat att tvätta med Änglamarks ulltvättmedel som också funkar fint.

Vad skulle vara skillnaden med speciella duntvättmedel? (förutom att de verkar lukta skunk)

Luzen sa:
Jag tvättar alltid mina dunjackor med vanligt Via Color. Ser till att torktumla på låg värme dirket efteråt i många timmar.
Aldrig några problem med detta.

Jag har även provat att tvätta med Änglamarks ulltvättmedel som också funkar fint.

Vad skulle vara skillnaden med speciella duntvättmedel? (förutom att de verkar lukta skunk)

Antagligen är det väl nåt medel i som ska hindra dunet från att klumpa ihop sig. Jag har inga dunplagg själv så jag har aldrig testat, men det var så såna medel såldes in när jag jobbade i friluftsbutik.

En annan egenskap med specialtvättmedlet är att plaggen inte verkar bli ordentligt rena.....ne nu blir det till att tvätta om med vanligt tvättmedel.

Mycket dun är ju naturligt impregnerat med en fetthinna som är lite vattenavvisande vilket, om jag förstått allt rätt, ska vara positivt när jackan blir fuktig.

Mindre fukt i dunet -> mer värme från dunet.

Vanligt tvättmedel är väl rätt bra på att få bort det fettet medan specialtvättmedel ska vara skonsammare.

Kan vara så att jag fallit för någon marknadsföringsgrej också...

ptrk sa:
Mycket dun är ju naturligt impregnerat med en fetthinna som är lite vattenavvisande vilket, om jag förstått allt rätt, ska vara positivt när jackan blir fuktig.

Vanligt tvättmedel är väl rätt bra på att få bort det fettet medan specialtvättmedel ska vara skonsammare.

Fintvätt som funkar för ylle borde väl kunna funka då. Det har ju samma egenskap, att inte "torka ut" fibrerna för mycket.

Rattnalle sa:
ptrk sa:

Fintvätt som funkar för ylle borde väl kunna funka då. Det har ju samma egenskap, att inte "torka ut" fibrerna för mycket.

Ja, så är det väl. Samtidigt misstänker jag att många dunplagg inte används på ett sätt som gör att just den egenskapen märks av så mycket.

Rattnalle sa:
ptrk sa:

Tror jag också

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
ptrk sa:

Ja, så är det väl. Samtidigt misstänker jag att många dunplagg inte används på ett sätt som gör att just den egenskapen märks av så mycket.

Menar du Patagoniajackorna på Biblioteksgatan?

Har upplevt samma sak, d.v.s dunjackor som luktar apa, skunk eller död anka eller vad det nu är, efter tvätt, Då har jag i.o.f. kört med vanligt color medel.
Tror det är något med dunet, misstänker någon behandling som gjorts i tillverkningen, eller dom hoppat några led i rengöringen/avfettningen, för att motverka lukt, vad vet jag , som försvinner i tvätten. Iblland direkt första tvätt, ibland efter ett antal. Trots noggrann torktummeltorkning med tennisbollar blir det ett problem. Vissa jackor har varit ok ett tag, eller ett antal tvättar. Vissa efter första. Dom som klarat sig längre har även visat upp egenskapen att så fort dom blir lite fuktiga, antingen av att du råkar bli lite varm eller yttre väta så kommer lukten smygande. Det har varit allt från billiga dunjackor till kannadagås.
Har helt enkelt slutat köpa med dun sedan många år.
Syntetfiberisolering är överlägset på många sätt.

Dun luktar så när det blir blött, generellt sett så ska man undvika att tvätta dun så långt det är möjligt då man förstör dunets möjlighet att "lofta" dvs att binda luft. Tvättar du t ex en dunsovsäck så tappar den ett par grader i isolering för varje tvätt. Måste man tvätta, kolla vad tillverkaren rekommenderar för tvättmedel och följ tvättråden, kemtvätta inte!

Ordbajskorv sa:
Dun luktar så när det blir blött, generellt sett så ska man undvika att tvätta dun så långt det är möjligt då man förstör dunets möjlighet att "lofta" dvs att binda luft. Tvättar du t ex en dunsovsäck så tappar den ett par grader i isolering för varje tvätt. Måste man tvätta, kolla vad tillverkaren rekommenderar för tvättmedel och följ tvättråden, kemtvätta inte!

Fast i det här fallet är det tvättmedlen som luktar räv. Trodde första gången det var dunet men luktade sedan på tvättmedelsflaskan. Likadant nu på andra märket, luktade apa redan i flaskan men tänkte ge det en chans.

Använt Ariel Color och Grumme Tvättsåpa. Inget sköljmedel. Gjort det enkelt för mig och valt dunprogrammet i både tvättmaskin och tumlare. Rent och luktar gott. Kanske har jag dödat dunet och då fryser jag väl ihjäl om jackan blir blöt vid nästa sydpolentripp, men det får jag fundera på då.

Alla mina dunjackor luktar lite dävet direkt efter tvätt när det fortfarande är fuktigt. Men det är bara att kasta in i torktumlaren med några tennisbollar och torka ordentligt på låg värme, länge, då luktar det som nytt igen.

Tillbaka
Topp