Ganska varma mtb-handskar

MagerValp

Aktiv medlem
Är det någon som har ett bra tips på lite lagom varma mtb-handskar? Jag har ett par 100% Brisker som jag är extremt nöjd med ner till ca 5 plusgrader, men sedan blir de lite för kalla för mig. När det är under nollan har jag ett bar schyssta Hestra skidhandskar som är riktigt varma och goa. Jag har sökt lite på forumet men inte hittat något bra.

Är det någon som har ett bra tips på lite lagom varma mtb-handskar? Jag har ett par 100% Brisker som jag är extremt nöjd med ner till ca 5 grader, men sedan blir de lite för kalla för mig. När det är under nollan har jag ett bar schyssta Hestra skidhandskar som är riktigt varma och goa. Jag har sökt lite på forumet men inte hittat något bra.
[reklam raderad]

Jag gillar tyska Chiba. Helst biocell-serien. Finns hos de större tyskarna iaf.
Men vilken modell du skulle trivas med vågar jag inte ens tänka på, jag behöver själv feta vinterhandskar med liners såfort temperaturen sjunker under +5 typ

Jag kör också Brisker men hade gärna haft nåt lite varmare som fortfarande har tunn handflata.

Jag köpte ett par Fox Ranger Fire förra säsongen men har inte helt bestämt mig för om jag gillar dem än. Att de är mer vattentäta gör dem också mycket fuktigare även om de är lite lagom varmare än Brisker.

Jag har ibland kört med merinoliners i mina Brisker. Funkar halvbra, blir lite varmare men så klart lite korvigt / väl stoppat då handskarna utan liner ju redan sitter rätt tight.
Testade deras Hydromatic variant och den blev bara fuktig inuti och kallare i slutändan tyvärr även om det var gött med lite mer mudd.
Inte hittat heliga gralen än så länge heller tyvärr :).

mtb-handskar är ju förbrukningsvaror inte minst vid användning till stigvård. dyra favvohandskar slits...

så brukar köpa arbetshandskar polstrade varianter gärna från hestra som tenderar vara smidigare och mindre fula än konkurrensen.

är det kallt på riktigt typ 15 minus brukar jag använda rymliga fleece fingervantar, och dessutom ha fingerlösa cykelhandskar innanför. samma vid pendling.

Men vilken modell du skulle trivas med vågar jag inte ens tänka på, jag behöver själv feta vinterhandskar med liners såfort temperaturen sjunker under +5 typ
det inger förtroende att du gillar dessa:)

men synd att sidan du länkar till var full av floskulöst snömos utan varje tillstymmelse till nyttig info.

Jag har testat dem här ett tag:
Funkar ner till 2-3 grader med bockstyre men med riktigt bra fingertoppskänsla. För MTB funkar det nog en bit under 0an.

Längdåkningshandskar brukar vara tunna utan foder i handflatan och funka bra till mtb.
Mest prisvärt är väl arbetshandskar, tegera har några funkis modeller som sagt.

Är det någon som har ett bra tips på lite lagom varma mtb-handskar? Jag har ett par 100% Brisker som jag är extremt nöjd med ner till ca 5 plusgrader, men sedan blir de lite för kalla för mig. När det är under nollan har jag ett bar schyssta Hestra skidhandskar som är riktigt varma och goa. Jag har sökt lite på forumet men inte hittat något bra.
Fist frosty. Grymma!

Pogies, med andra ord styrmuffar, är det bästa alternativet jag hittat till varma vinterhandskar. Kör med ett par 45nrth Draugenklaw Pogies och då klara man sig med ett par sommarhandskar ner till några minusgrader och blir det kallt på riktigt, så brukar ett par 100% Brikser åka på, i dem fungerar ner till -15 åtminstone.

Kan vara värt att tänka på att mycket av kylan kommer genom handtagen om man vill ha handskar med tunna handflator för bättre kontakt. Har fortfarande snålat utr på kolfiberstyre till fatbiken, ska i teorin leda värme sämre än aluminium, men kör slip on foam handtag för att få lite mer isolering mellan händerna och styret.

Om risken är att man blir det minsta blöt om händerna så kör jag alltid 100% Brisker, har två storlekar där jag tar den större med underhandskar som är vind- och vattentäta om det är kallare. Största boven är fartvind, så för transport har jag ett par skidvantar som dock är lite klumpigare. I skogen är jag alltid tillräckligt varm ner till -15 iaf.

Jag har testat dem här ett tag:
Funkar ner till 2-3 grader med bockstyre men med riktigt bra fingertoppskänsla. För MTB funkar det nog en bit under 0an.
Skulle säga att iaf för mig så är de för varma för intensiv (mtb)cykling i temperaturintervallet (~0-5°C) som TS anger. Men för mer lågintensiv cykling (typ pendling) så är de klockrena både pris- och funktionsmässigt i det spannet (och åven längre ner, ev högre upp också).

Tack, flera bra förslag i tråden 👍🏼

Tegera har jag ett gäng, de är ett bra budgetalternativ. 517 är alldeles för kalla för mig vid 0-5° och tycker de brister lite i vindskydd. 9128 är varmare, cyklade med dem igår, men är rätt tjocka och klumpiga.

Ska kolla på Fist och Chiba.

Jag kör gripgrab windster och de är rätt bra. Jag kör dem för pendling på hösten/våren och MTB på vintern. Jag tycker att händerna vanligtvis får jobba så mycket när man kör mtb så de funkar även när det är under nollan. Mina har jag haft i säkert 6-7 år och de är fortfarande i bra skick.

Vad är "ganska" eller "lagom" varm? Själva har jag ofta för varma händer vid stigcykling och därför kör jag tunna XC-handskar på sommaren och tjockare trail-handskar ner till kring nollan. Vid några grader under nollan byter jag till Specialized Trail Thermal, som tyvärr inte längre finns. Men dessa är troligtvis för kalla för dig.

Till pendling har jag förra året köpt Gorewear Windstopper Thermo. Lite tjockare stoppning på ovansidan och tunn på undersidan. OK greppkänslan vid pendling med rakt styre, men jag har inte provat dessa på stig.

336414-00-d-710240.jpg

Lill-sport längdhandskar, en favorit för mig.
Det ena paret har jag nog haft i knappa 10år, slitna men inga hål.
Har funkat bra runt 10 minus.
Kör samma, speciellet de ofodrade med syntetisk läder som enkelt kan tvättas (bonus att de är billigare också).
Varit grymt nöjd med dessa, kör de till ca -5 sedan byter jag till de lätt fodrade.

Vad är "ganska" eller "lagom" varm?
Det är ju väldigt individuellt hur varmt man vill ha det om händerna, finns folk i tråden som använder handskar ner till -5° som jag tycker är kalla i +5°.

Men den här tråden handlar om mtb-handskar som är varmare än ett par 100% Brisker:
1732025169768.png
men svalare än ett par Hestra Army Leather Heli Ski Gloves:
1732025192387.png

Kör lite blandade handskar på vintern för mtb men sedan förra vintern har jag alltid ett par tunna skal lobsters som jag drar på när jag cyklar till och från skogen eller om det blir kyligt.

Har funkat mycket bra för mig och är väldigt skönt för just mtb då jag upplever att man ofta klarar sig med väldigt mycket mindre när man mossar runt med hög puls och låg fart i skogen än vad man vill ha på vägen till skogen.

I mitt fall kör jag med https://www.hestragloves.se/nimbus-split-mitt-black-black som överdragshandske.
Inget foder alls och ganska stora men gör också att de tar noll plats i fickan.

Plus en annan viktig funktion enl mig iaf är en bekväm och bra snor avtorkare på tummen, vilken är väldigt skön för näsan på lill sport coach.
Den har blivit lite mindre tyvärr på den senaste modellen, men ändå helt ok.

Vad är "ganska" eller "lagom" varm? Själva har jag ofta för varma händer vid stigcykling och därför kör jag tunna XC-handskar på sommaren och tjockare trail-handskar ner till kring nollan. Vid några grader under nollan byter jag till Specialized Trail Thermal, som tyvärr inte längre finns. Men dessa är troligtvis för kalla för dig.

Till pendling har jag förra året köpt Gorewear Windstopper Thermo. Lite tjockare stoppning på ovansidan och tunn på undersidan. OK greppkänslan vid pendling med rakt styre, men jag har inte provat dessa på stig.

Visa bilaga 738799

De fungerar inte på stig enligt mig. Löst foder som gör att man måste hålla stenhårt i styret för att inte glida runt. Jag gillade inte ens att pendla med dem. Sämsta Gore produkten jag har köpt, vad jag minns.

Köpte därefter ett par Hestra Windstopper Tracker som känns mycket bättre. (Finns ibland i lager på Sävedalen Cykel & Sport)

De fungerar inte på stig enligt mig. Löst foder som gör att man måste hålla stenhårt i styret för att inte glida runt. Jag gillade inte ens att pendla med dem. Sämsta Gore produkten jag har köpt, vad jag minns.

Köpte därefter ett par Hestra Windstopper Tracker som känns mycket bättre. (Finns ibland i lager på Sävedalen Cykel & Sport)

Tack för det.

Jag brukade har handskar med lite tjockare windstopper fleece, men de är, tyvärr, inte populär längre.

Ska titta på Hestra Windstopper Tracker när jag behöver lite värmare cykelhandskar.

Har ett par Chiba Rain Touch, de är fruktansvärt kalla och otympliga. Efter att ha provat de har jag inte varit sugen att testa något mer från företaget.

Plus en annan viktig funktion enl mig iaf är en bekväm och bra snor avtorkare på tummen, vilken är väldigt skön för näsan på lill sport coach.
Den har blivit lite mindre tyvärr på den senaste modellen, men ändå helt ok.
och det utesluter mer eller mindre skinn som material, eftersom man vill kunna tvätta handskarna.

ärmen på jackan kan vara en lämpligare plats att torka av sekretet om man nu har den vanan att det skall bort från kroppen...

Jag är också extremt nöjd med vanliga Brisker. När de blir för kalla så byter jag till Brisker Hydromatic (OBS: Inte modellen som bara heter Hydromatic, det är en annan modell). De är inte riktigt lika sköna att cykla i utan lite klumpigare och korvigare, men ändå en schysst kompromiss mellan grepp och värme. Har inte hittat nåt bättre i alla fall. Här i stan är det ju ofta inte bara kallt utan blött också.
Om det sen blir ordentligt kallt så byter jag till Hestra-skidhandskar.

Har en storlek större på Brisker Hydromatic än på mina vanliga Brisker, annars blev det lite tight.

Tack, flera bra förslag i tråden 👍🏼

Tegera har jag ett gäng, de är ett bra budgetalternativ. 517 är alldeles för kalla för mig vid 0-5° och tycker de brister lite i vindskydd. 9128 är varmare, cyklade med dem igår, men är rätt tjocka och klumpiga.

Ska kolla på Fist och Chiba.
Hojta till om du har lust att veta mer om Fist, kört med dem i många år nu.

Testade Fox Defend Fire när det var runt -2 till 0 grader, funkade bra men blev ändå rätt svettigt efter ett tag. Också rätt tajta pga konstruktion. Kollade också på Brisker men hittade dessa på en bra deal. Tycker det är en svår temperatur där runt några plusgrader. Då kör jag oftast med "vanliga" handskar, lite kallt i början men man kommer i gång.

100% har nu släppt Brisker Xtrem:

• Insulated embossed soft-shell top hand provides protection against colder temperatures
  • Extended cuff length to ensure proper coverage in brisk weather
  • Moisture-wicking microfiber interior provides the perfect level of insulation
  • Fleece-backed finger gussets keep fingers from getting cold
  • Fleece backed single-layer Axe Suede palm improves overall warmth
  • Silicone printed palm and fingers increase grip in damp conditions
  • Slip-on brushed elastic jacquard cuff
  • Terry cloth on the thumb provides an optics lens wipe
  • Designed with conductive coating fingertips for touchscreen capability

Beställt ett par men inte fått hem än.

Bilagor

• IMG_5614.jpeg
    IMG_5614.jpeg
    116 KB · Besök: 42
Senast ändrad: