Går alla däck att stansa?

Kid1000

Aktiv medlem
Min fråga är, går alla däck att stansa?

Jag som är relativt ny på Stans Notubes kunde med gott resultat stansa Kenda Excavator efter ett par försök med hemgjord fälgtejp inkl ventil, (uppklippt 20" slang).

Men på Continental X-King Racesport lyckades jag då inte, trodde i min enfald att jag är för gammal för sådana nymodigheter, förbannade hjulsettet och Erik, min testpilot, tog dom och lyckades med mindre gott resultat, de läcker visst som ett såll överallt.

Tips?

Ja, (alla) däck går att stansa, en del behöver lite mera tid på sig att bli täta bara.

Jag kör på X-king 2,4 racesport.

Mina läckte också en hel del först, det skummade och bubblade på sidorna.
Men låt dom ligga över natten (på sida, vänd dom några gånger) så tätar vätskan alla små mikroskopiska hål.

Sen kanske du måste komplettera med en halv skopa till.

Jag håller nog inte med Stewe. Alla går väl att få täta mer eller mindre, men sen ska det hålla i längden också. Hade ett par Mountain King SuperSonic jag försökte köra med sås. Först höll jag på i typ två veckor för att försöka få däcken täta (däcksidorna var så tunna så de läckte som såll genom mikrosprickorna) sen när de var täta i alla fall stående i hemmet, så började jag cykla med däcken. Höll tätt ganska dåligt, fick ofta efterpumpa, rörelsen i däckade skapade (inbillar jag mig) små mikrosprickor som det läcker luft ur som sedan förvisso tätas igen men det läcker ändå luft. Sen när jag väl fick riktig punka, pga. hål i däcket, så tätade såsen temporärt baar men det började läcka lika snabbt igen så fort man började cykla.

Så nej jag tycker inte alla däck går att stansa, i alla fall inte så att det blir hållbart :)

Jag har haft däck som inte ens trycklufts press till lastbils däck kunde få däcket att täta mot fälg. Men det är ovanligt.

Fick x-king och mountain-king täta på ust fälg utan gegga. Kör med protection och black chilli gummit. De däck jag haft störst problem med var mina nokian 300 dubb som inte ville fästa mot fälgkanten.

Ett tips är att ha en ventil med avskruvbar topp så man enkelt kan fylla på gegga. Har satt ihop stans pipkork med ett avklippt rör ifrån en sprutflaska. Skruvar av ventiltoppen, trycker i röret, i med en bit ståltråd. Sedan fyller jag på med gegga under tiden jag för ståltråden upp och ner. Utan ståltråd sätter geggan igen röret.

Efter att ha försökt täta ett par X-king 2.2 (ej protection) så skulle jag vilja säga nej. men hört att det ska gå :) Jag körde med hutchinson gegga som mest läckte ut på golvet, genom små hål i sidoväggarna. Kanske hade funkat bättre med Joes Noflat som jag har nu.

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag håller nog inte med Stewe. Alla går väl att
> få täta mer eller mindre, men sen ska det hålla
> i längden också. Hade ett par Mountain King
> SuperSonic jag försökte köra med sås. Först
> höll jag på i typ två veckor för att försöka
> få däcken täta (däcksidorna var så tunna så
> de läckte som såll genom mikrosprickorna) sen
> när de var täta i alla fall stående i hemmet,
> så började jag cykla med däcken. Höll tätt
> ganska dåligt, fick ofta efterpumpa, rörelsen i
> däckade skapade (inbillar jag mig) små
> mikrosprickor som det läcker luft ur som sedan
> förvisso tätas igen men det läcker ändå luft.
> Sen när jag väl fick riktig punka, pga. hål i
> däcket, så tätade såsen temporärt baar men
> det började läcka lika snabbt igen så fort man
> började cykla.
>
> Så nej jag tycker inte alla däck går att
> stansa, i alla fall inte så att det blir
> hållbart :)

Jag har kört med stansade MK SuperSonic utan problem, tog några dagar och ett par turer innan de höll tätt. Jag körde iofs på ett par notubes-fälgar om det spelar någon roll.

Efter att ha cyklat med glitch och hans conti-däck skulle jag inte heller ge mig på att försöka stansa de allra tunnaste däcken från ex conti.

Slutsatsen är kanske att alla däck går att stansa, men det varierar kraftigt från cyklist till cyklist hur bra det går. För egen del har jag sällan haft några problem, vissa däck har varit svårare än andra och det har tagit sin lilla tid att få dem täta, men sedan har jag tränat och tävlar utan problem.

fredrikw skrev:
> Slutsatsen är kanske att alla däck går att
> stansa, men det varierar kraftigt från cyklist
> till cyklist hur bra det går.

Noop, då har du inte läst mitt inlägg :-)

DET var en omöjlig historia!

Luthman Photography skrev:
> Verkar meckigt det där med gegga. Hur mycket
> bättre är det egentligen? På en skala 1 till 2.

Om man (som jag) gillar att hålla på och plocka av & på med olika däck på olika hjul, så är det inget bra...

Körmässigt så inbillar jag mej att det blev en lite mjukare gång, men förmodligen är placeboeffekten ganska stor, jag kör nog inte tillräckligt avancerad cykling för att känna skillnaden.

Jag tror att om man kör med väldigt lågt tryck och svår körning så kan det deffinitivt minska risken för genomslagspunka.

Själv kör jag så fegt så jag har faktiskt aldrig fått en punka på alla år, så för mej kändes det ganska "overkill" att ha slanglöst, jag har gått tillbaka till slang.

Själva monteringen gick som en dans, värre var det när jag skulle göra rent däcken när jag ville köra med slang igen...

Senast redigerad av en moderator:
Det är lit så jag tänker. Jag får aldrig snakebites, i söndags fick jag in en slånbärstagg genom både däck och slang. Men det är tredje gången jag får punka sen jag började köra mtb för 13 år sedan.

Kör Specialized Purgatory 2,2 med mellan 1,6 och 1,8.

Jag använder alltid en däcksstans.

fastrax-rc-tyre-hole-punch.jpg

Jag har lyckats få alla däck (inkl Race King 2.2 SS) täta FÖRUTOM X-King Racesport 2.2... Det var omöjligt att få helt tätt och efter 1 veckas konstant pumpande, snurrande, mer gegga, ligga-på-sidan-över-natten och alla andra möjliga trix gav jag upp och kör det nu med slang på vintercykeln...

Lycka till!

Senast ändrad:
cruxet skrev:
> Jag har kört med stansade MK SuperSonic utan
> problem, tog några dagar och ett par turer innan
> de höll tätt. Jag körde iofs på ett par
> notubes-fälgar om det spelar någon roll.

När sidoväggarna är så tunna tror jag säkert det varierar olika från däck till däck hur de beter sig. Fälg spelar säkerligen in också, jag hade Mavic 819 UST-fälgar.

glitch skrev:
> När sidoväggarna är så tunna tror jag säkert
> det varierar olika från däck till däck hur de
> beter sig. Fälg spelar säkerligen in också, jag
> hade Mavic 819 UST-fälgar.

Stämmer med mina erfarenheter, jag har continentaldäck på fulcrossen där det gick fint att täta fram men där det var helt kört på bakdäcket.

Jag körde riktiga UST däck och fälg för några år sedan utan gegga. Fungerade bra med lågt tryck och de pruttade inte. Tyvärr hade inte däcken det bästa greppet så jag testade att köra vanliga Exavator med gegga. Tyvärr råkade jag ut för pruttningar på framhjulet vid sneda landningar och de läckte sakta när däckssidorna blev slitna.
De hade säkert fungerat för snälla XC-tävlingar.

Så nu kör jag tyvärr med slang vilket är svårare att få på mina fälgar än UST.
Väntar på bra AM-däck i UST. Skall jag köra slanglöst så blir det utan gegga.

Jag kört också ett Maxxis Minion UST som DH-hjul, på en konverterad vanlig fälg. Det fungerat bra i hög fart och skarpa svängar, utan gegga.

Jag tror att man får minst problem med UST om man har bra fälgar till stabila däck men då tjänar man inte så mycket vikt.

cruxet skrev:
> Jag har kört med stansade MK SuperSonic utan
> problem, tog några dagar och ett par turer innan
> de höll tätt. Jag körde iofs på ett par
> notubes-fälgar om det spelar någon roll.

Samma här. Jag stansade mina MK Supersonic för snart tre år sedan och de fungerar fortfarande fint. Har brukat skvätta i en skopa varje säsong. Så här saktfärdig att byta däck har jag dock aldrig tidigare varit så snart är det dags för nya stansningsäventyr. Blir nog RK till årets säsong eftersom det inte tycks vara lika geggigt på banorna här i Schweiz.

Verkar som jag inte är ensam om att ha svårt att få Contis X-King Racesport med BC-gummi täta. Förra säsongen gav jag upp och stoppade i slang efter en mycket frustrerande cykeltur med pumpstopp var 5:e km sista 3 milen, men jag tog nya tag tills i år och nu går det bättre. Det är i alla fall tätare än latexslang, dvs. håller luften i en vecka nu.
Körde Schwalbe RR året dessförinnan, de blev täta bara efter några minuters viftande och höll sig så även när guckan stelnade över vintern.

Det krävde en hel del arbete för att stansa även mina X-King 2,4:or. Men det var väntat, ALLA rapporter tydde på att det var besvärligt. En teori på MTBR var att det var rester av något släppmedel eller dyl från tillverkningen som ställde till det. Om man tvättade däcket ordentligt invändigt skulle det funka bättre. Självklart glömde jag att jag läst det, tills det stod gucka som fontäner ur däckssidorna, så jag provade inte. Men det kan va ett tips för någon annan?

Tur(?) att jag körde på en spik och punkade bak ikväll när jag genade genom trädgården på väg ut på en snabbrunda. Funderade på Conti åtminstone fram, men de verkar ju trixiga.
Nu är Racing Ralph 29x2.25 EVO TL Ready stansade och klara i alla fall, får se om de håller luften tills i morgon. Stans tejp, handkraft och golvpump så satt de fint, väck med slängarna.
Spikhålet verkar hålla tätt i alla fall, inga bubblor längre.

ginnfilt skrev:
> Jag känner mig nu lite orolig inför att täta
> mina nya X-king 2.2 RaceSport men jag hoppas att
> det ska gå bra... :/

Asch, ni skrämde upp mig i onödan! Inga som helst problem att få däcken täta. Inget synligt läckage av gegga, det slöt tätt fint på fälg (Notubes 355) och höll luft. Dock så läckte det "osynligt" märkte jag när det inte klarade en natt när det låg på sidan (för att täta sidorna). Nästa dag bytte jag sida, pumpade upp, och efter att det fått ligga någon halvdag så håller det helt tätt utan tjuvpys...

Jag tog det säkra före det osäkra och tvättade ur det enligt tips ovan.

ginnfilt skrev:
> ginnfilt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag känner mig nu lite orolig inför att täta
> > mina nya X-king 2.2 RaceSport men jag hoppas
> att
> > det ska gå bra... :/
>
> Asch, ni skrämde upp mig i onödan! Inga som
> helst problem att få däcken täta. Inget synligt
> läckage av gegga, det slöt tätt fint på fälg
> (Notubes 355) och höll luft. Dock så läckte det
> "osynligt" märkte jag när det inte klarade en
> natt när det låg på sidan (för att täta
> sidorna). Nästa dag bytte jag sida, pumpade upp,
> och efter att det fått ligga någon halvdag så
> håller det helt tätt utan tjuvpys...
>
> Jag tog det säkra före det osäkra och tvättade
> ur det enligt tips ovan.

Tvätt kan vara da shit för att få Contidäcken täta. Jag gjorde det noggrant med de starkaste preparat jag vågade använda den här gången. Dock så såg det bra ut för mig även första gången, men däcksidesmassagen under cyklingen gjorde att de "öppnade sig" och började läcka mer och mer under rundan. Täta var de till slut bara när cykeln stod hemma, och denna tvärtomfunktion var ju minst sagt förvirrande.
Låt oss höra hur det fungerar för dig som börjar med nya däck.

Även jag lyckades med mina X-king 2.2, Tog lite starkt medel och en scotch brite svampoch gnuggade ur insidan på däcken så funkade de fint efter bara några vändningar :)

Kanske snor tråden lite, men har en fråga på området och är tacksam för hjälp. Jag ska täta Schwalbes RR (Tubeless Ready)ikväll. Men kan någon förklara för mig hur man får i vätskan från refill flaskan igenom ventilen? Jag trycker och trycker, men det är hopplöst att få ut någonting. Det är som att vätskan tätar igen det lilla hålet.

Hittills har jag pumpat upp däcket få fälgkanten med fotpumpen. Sedan försiktigt dragit bort en del från fälgkanten på den ena sidan och försiktigt hällt i vätskan. Sedan punpat igen. Mkt kladd blir det=). Kan ju tillägga att jag använder Joe´s No Flats.

Som svar på frågan om det går att täta alla däck så är nog svaret beroende på hur mkt tålamod man har. Har dock negativa erfarenheter av Hutchinson Python som läcker som ett såll på sidorna. Scwalbe och Maxxi är enklare.

Tillbaka
Topp