Går det att laga XTR-broms?

Vurpade lite lätt idag och cykeln landade på vänster sida på bromshandtaget så att det trycktes från styret. Då lossnade två brickor inifrån bromsen som nu hänger löst på "stången" som ska trycka in bromsen. Handtaget hamnade också längre fram/från styret vilket gör att det är svårare att nå. Bromsen fungerar dock fortfarande. Går det att fixa på ngt sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ny?

Bilagor

• xtr1.JPG
    xtr1.JPG
    145.8 KB · Besök: 127
  • xtr2.JPG
    xtr2.JPG
    518.3 KB · Besök: 115
Är det inte kulan, ser ut som en kula på ett drag ungefär, som kopplar ihop allt som ryckts ur sin sockel. Borde gå att trycka dit igen, på nått vis, kan jag tycka?

Frid!

Den yttre brickan är en låsbricka (heter det så en sån man klämmer ihop med en tång typ http://www.jula.se/catalog/verktyg-...yg/tanger/lasringstanger/lasringstang-149039/ ). Jag har gjort det men brickan sitter inte som innan. För mig slutade det med en droppe superlim på brickan och kanten av hålet. Då höll det. Du har nog en justerskruv för handtaget som du bör ställa ut så långt som möjligt för att komma åt.
Sätt en gummisnodd i lagom längd på styret som du kan hålla bromshandtaget på plats om det skulle hända igen.

Edit: dyslexi

Senast ändrad:
Jo har testat att justera skruven så mkt det går men det är lögn att komma åt eller se hur brickorna ska sitta. Rimligen har kulan hoppat ur (eftersom handtaget är längre ifrån i sitt ändläge) men det går inte att trycka in den igen även fast justerskruven är ute på max (i alla fall lyckas inte jag). Andra bromshandtaget jag kraschar på en vecka. Sommarens cykelbudget skulle ju räcka längre än till 1 juni… :-(

salsapeter sa:
Jo har testat att justera skruven så mkt det går men det är lögn att komma åt eller se hur brickorna ska sitta. Rimligen har kulan hoppat ur (eftersom handtaget är längre ifrån i sitt ändläge) men det går inte att trycka in den igen även fast justerskruven är ute på max (i alla fall lyckas inte jag). Andra bromshandtaget jag kraschar på en vecka. Sommarens cykelbudget skulle ju räcka längre än till 1 juni… :-(
Jag var otydlig.
Kulan måste hamna på plats först och det är nog svårt med justerskruven i ändläget. Så justera tills du får kulan på plats och du kan använda bromsen. Sen måste bromshandtaget ställas ut så långt som möjligt för att du ska få plats med tången.

Nu fattar jag hur du menar. Jag tror att för att lyckas få in kulan i sitt fäste och få dit låsbrickan så måste man få loss handtaget från själva hållaren/oljebehållare. Tyvärr verkar detta inte så lätt. Fattar inte hur det ska gå till. Finns liksom inget att skruva på. Känns som det är ihoptryckt för att inte gå att få upp igen...

Bilagor

• xtr11.jpeg
    xtr11.jpeg
    5.7 KB · Besök: 119
  • xtr12.jpeg
    xtr12.jpeg
    6.5 KB · Besök: 128
salsapeter sa:
Nu fattar jag hur du menar. Jag tror att för att lyckas få in kulan i sitt fäste och få dit låsbrickan så måste man få loss handtaget från själva hållaren/oljebehållare. Tyvärr verkar detta inte så lätt. Fattar inte hur det ska gå till. Finns liksom inget att skruva på. Känns som det är ihoptryckt för att inte gå att få upp igen...
Det stämmer nog att inte handtaget går att få bort.
Justerskruven ändrar vinkeln på kulan och dess stång i förhållande till hålet den ska in i så om du börjar ställa in skruven så går det nog att få kulan rätt igen. Den lyckades ju komma ut :-)

Skriv gärna hur/om du lyckas, någon med liknande problem i framtiden kan tänkas plusa på ditt karmakonto för det.

Beröm till dig för dina bilder!

Handtagen är inte så dyra så det löser sig nog iaf.
Mitt tips är att vara med och ställa frågor medan cykelmeken gör sin sak. En bra chans att lära!

Nej, det sura var bara att det var 20 min gammalt, kraschade samma handtag tidigare i veckan och då fick jag köpa ett nytt så kraschar jag så ofta så blir det dyrt.

Jag kollade på skisserna över reservdelar och "bulten" eller vad man kallar det som verkar bestå av underdeloch över del som trycks ihop så finns denna som reservdel så det borde ju gå att öppna den på ngt sätt. Man kanske kan kontakta Shimano på ngt sätt.

Sent svar men: Jag ser låsbrickan som en offerdel för att resten av bromshandtaget ska klara sig. Resten ser jag som en enhet. Låsbrickan går nog att byta om den har fått stryk men annars tror jag inte att det är värt att laga om något annat är sönder. Men det är en gissning som jag hoppas bli rättad på.

Hejsan. Det där kan hända och är ganska lätt att fixa.
Du lär montera av själva bromshandtaget, carbon bladet. Det gör du med hjälp av en liten insexnyckel. Det sitter en liten skruv i bladet, som i sin tur trycker mot en del av kolven. Den brukar vara skyddad av en liten gummi bit. Svår att se.
Ta loss den, pilla av bladet, tryck i kolven igen och stäng med låsringen. Montera bladet igen och testa. Funkar gör det oftast men ibland blir kolven böjd och det fungerar ej som det ska.
Lycka till.

Tack, det var nyckeln som behövdes. Känner mig lite dum såhär i efterhand, borde ju hajat att skruven borde ha ngn funktion... Ska köpa en låstång och se om jag kan få ihop den igen, den verkar rak i alla fall. Det var ingen stor smäll den fick.

Bilagor

• xtr avmonterad.jpg
    xtr avmonterad.jpg
    198.3 KB · Besök: 101
Tillbaka
Topp