Går det att montera barends på min MTB?

svenh

Ny medlem
Hej!

Efter bl.a. konsultation på happy, så köpte jag mig idag en Scott Scale 50 (http://www.scottusa.com/gb_en/product/375/639/scale_50)

Jag kommer till stor del att använda den till vinterpendling på asfalt och efter att ha cyklat mina första mil hem ifrån cykelaffären, så kände jag att pendlingsergonomin skulle förbättras kraftigt med barends. Jag undrar därför

* Går det att montera på mitt styre?

* Om ja - hur monterar man? Jag har sett barends med "metallöglor" som ska fästa runt styret, men om jag ska kunna göra det, så antar jag att jag måste ta bort en del av handtaget för att få ett "fritt metallrör" att fästa dem runt? Ska jag skära bort en del av handtaget i så fall?

* Kan någon rekommendera någon bra sorts barends?

Mvh,
/Sven

Skall man vara petnoga så måste du kolla specen för styret. Är det kålfiber så är det nog tyvärr en förutsättning för överlevnad.

Skär av ändan på hantaget (om det täcker änden på röret) och skjut in det så mycket som behövs. Har du små händer kan du ju alltid karva bort så mycket som behövs. Men var dj...ligt försiktig så att du inte gör märken i styret, då får du brottanvisningar.

Man kan också flytta in greppen och reglagen.
Det finns många olika barends, raka, anatomiska, inåtböjda, tunga billiga och dyra lätta.

Själv har jag anatomiska.

svenh skrev:
-------------------------------------------------------
> Har alla MTB-styren samma diameter så att alla
> barends passar på alla styren?

Om inte alla så åtminstone 99,999999999999999999999999999999999999% av alla styren!

Av de biltema-grejor som verkar funka, hör utan tvekan deras barends, jag har åkt hundratals pendlar/touringmil utan problem. Har visserligen inte BT på skogshojen, men detär nog mera känslomässigt än logiskt. Svårt med BT-grejor, en del ok, en del skit, köp för fan inte deras däck!

Eftersom jag hade tänkt att "ligga och vila" på barends större delen av min pendling fram och tillbaks till jobbet, så antar jag att det kan bli väldigt kallt med barends i aluminium och stål i minusgrader? Eller går de att linda?

Finns det barends som är täckta med något material som inte leder värme så bra?

Annars gissar jag att kolfiber inte blir så kallt?

Mvh,
/Sven

tänk på att stilpolisen kan ha en del att säga om barends. det kan gälla färgval, märkesval, längd, vinkel och kanske framförallt om du har ett riserstyre på. kan även tänka mig att "isolering" i form av styrlinda också kan rendera i ett antal dagsböter från stilpolisen.

Du behöver inte skära sönder handtagen. På bilden ser det ut som om du har vanliga handtag, så det är bara att flytta in dem. De kan sitta trögt, men det är bara att ta i. Reglagen måste förstås också flyttas närmare mitten av styret, men det är lätt.
Eftersom du har rakt styre kan inte eventuella stilpoliser säga någonting heller.

Jag har sett barends med neoprenöverdrag en gång i en affär.

Jag har kolfiberbarends på min året-runt-pendlingscykel. De känns en anings kallare än gummihandtagen, men jämfört med t ex aluminiumstyrstammen som jag knappt ens vill ta på utan handskar när det är riktig vinter, känns de varma.
Bäst isolering och lägst pris tror jag gummilindade alu-barends ger. Bara handskar som isolering mot aluminium tror jag blir kallt om du tänker cykla varje dag.

Byt styre om det är obekvämt. Nyttan av barends är i branta uppförsbackar när man behöver stå och bryta.

Vinkel? Jag har ganska litet styre, 62 cm, och barends är 5,5 cm mätt från framsidan av styret. Cyklar mest singeltrack, men det dyker ju upp grusvägar då och då. Tänkte jag skulle ha nytta av dem i långa uppförsbackar och på grusväg. Jag har lite problem med att mina tummar domnar bort, kanske kan de hjälpa där också....

Tillbaka
Topp