Går det att rädda grabbens bakhjul?

orm

Aktiv medlem
Efter en idrottsdag med skolan kom grabben hem med en vandaliserad cykel. Är det lönt att ens försöka rikta upp det här hjulet eller ska jag spara energin och köpa ett nytt direkt? Se film på omfattningen nedan:

Jag har byggt egna hjul till en cykel och kan rikta hyfsat men då startade jag med bra och raka grejjer.

Tacksam för all hjälp/råd jag kan få!

Jag hade nog inte orkat. Du får i så fall lossa helt och helst ta av det och se om fälgen behöver / kan riktas upp med sparkar och slag.
Kommer man så långt är det samma jobb å byta fälg.

Om cykeln har skivbroms finns det en stor chans att det går att fixa. Jag har lagt ett hjul av en lvg-cykel som var i värre tillstånd. Man behöver tar bort hela fälgen och böja den rakt. Jag gjorde det genom att lägga den på golvet och på en träbit och trycka ner den men händerna. Sista mm kan man rätta med ekerspänningen.

Om det är värt jobbet är upp till dig.

Senast ändrad:
som @Kneecap säger så med fullpumpat däck på sopa de i golvet eller mot valfritt objekt som pallar o banka rejält på (undvik parkettgolvet i vardagsrummet me andra ord) o slå tilbaka den så pass de går sen testa rikta resten med ekrarna 4.15 in i videon nedan

Snyggt!
Min hybrid välte 90 grader i ett cykelställ med full packning medans framhjulet satt kvar o stället vilket gjorde det extremt skevt så tt det typ tog i ramen, vi tog loss hjulet lade det på marken medans en stod på hjulet där skevheten fanns böjde vi till det å det gick helt fint att cykla vidare, blev förvånansvärt rakt direkt faktiskt sedan återstod lite snabb ekerjustering med cykeln hängandes på bilens cykelhållare vid hemkomst några dagar senare, så man skll absolut prova även när det verkar illa :)

Kul att det löste sig (hyggligt), det tråkiga är dock kvar - att barn inte kan få ha sina cyklar ifred för att kunna använda dem till/från skola och aktiviteter.

På yngsta grabbens cykel stal någon QR-axlarna, lyckligtvis är han för bra för att inte upptäcka att något var knas innan första tramptaget, men andra har haft skruvar på styre/styrstam lossade etc. när de stått parkerade vid skolan (på skoltid) vilket bara är vidrigt.

Tillbaka
Topp