Går det att rädda ISIS vevarmsinfästning?

EngageMange

Aktiv medlem
Någon har försökt att vara lustig genom att lossa på mina vevarmar.
Skitkul tycker jag :-/ Bägge vevarna lossade efter bara några hundra meters cykeltur.
Följden av detta otroligt roliga skämt blev grader i ISIS fAttningarna på mina FSA Carbon vevar.
Inte direkt billiga precis.

Är det någon som har provat och lyckats rädda ett par vevar tidigare?
Jag funderar på att pröva med Loctites cylindriska smet. Tror den heter 570.
Är det nån som har erfarenheter?

Ofta är det så att när ISIS-infästningen är fucked så är det ett bestående problem.

Jag kan rekommendera loctites gröna "montage-loctite" Den är grymt seg (blir inte superhård och går upp) och det mesta sitter när man väl dragit dit den.

Rekommenderar även att du använder vevarmsbultar i stål om du skall köra den gröna bara, du lär knäcka/runda alubultar snabbt som attan om du använder den gröna.

Vill minnas att den heter Loctite 290.

Det blev en mobilbild. Bilden säger nog inte så mycket.

Tanken med den cylindriska fästningen är att den ska fylla ut det som glappar runt graderna.
Det blir hårt som glas... Det jäkliga är nog att man bara får ett försök. Sedan blir det kanske vinkelslip som gäller vid demontering. Om inte så måsye man kanske hetta upp ordentligt för att ta bort den cylindriska fästningen... Tror ej att cabonet pallar heta arbeten, även om man ej glödgar materialet.
Därför söker jag erfarenheter som leder till lite mindre permanenta lösningar.

Bilagor

• DSC00149.JPG
    DSC00149.JPG
    73.5 KB · Besök: 20
Känns som om infattningen är rätt slut, dock har jag råkat ut för en liknande grej med mina gamla Evolve-vevar. Jag tog fram en liten fil och filade bort alla grader i spline:sen och monterade med en hel del fett. Det funkade bra men jag höll snorkoll på om vevarna började glappa igen, ta alltid med en nyckel som passar att dra åt med när du är ute och cyklar.

Vet att en del som råkat ut för samma grej och smetat lite kemisk metall i förbandet innan de drog åt veven och faktiskt fått det att funka. Det borde ju fylla ut eventuella fickor där kontakt mellan axel och vev saknas. Vetetusan om man får av axeln på nåt rationellt sätt däremot. :)

Tillbaka
Topp