Går det att svetsa en Crescent Njord 2017?

Mashimaro

Aktiv medlem
En bekant har en Crescent Njord med en spricka i ramen. Det är aluminiumram, men okänd legering. Någon som vet vilken aluminiumlegering det är i ramen, och om den i så fall går att svetsa?

Ok. Som man frågar får man ju svar :) Jag undrar vilken legering ramen har, för jag vill veta om den legeringen är svetsbar utan efterföljande värmebehandling. 6061-T6 bör man väl inte svetsa utan värmebehandling efteråt, men 7005 kan man väl svetsa utan någon efterföljande behandling.

6061 men vilken värmebehandling verkar inte ha angetts.

322c66c6-fd7b-4b5c-b9b0-c526b654c551_largesize.jpg

Senast ändrad:
Om det som sagts är 6061 - troligt med modernare men inte så dyra Al-ramar - har ramen säkerligen efter svetsning upplösningsbehandlats (520-550˚C), kylts, riktats och åldrats (160-190˚C). Svårt att göra i efterhand på vettigt sätt.

Beror ju lite på vad cykeln används till. För kort pendling till jobb/skola kanske den håller många år efter lagning. Huruvida den bör fortsatt användas till stigcykling är mer tveksamt…
Kan bli så att det görs ett försök. Inget att förlora. Det är sadelröret som är sprucket, där det sticker upp från toppröret. Inget kritiskt ställe.

1707211751348.png

Troligen har det varit för kort in-stick av stolpen. Det är ju ingen premium-modell, ramen är ju värdelös nu så tycker man det är kul kan man ju prova att svetsa. Funkar det inte kan man ju flytta delarna till en annan ram (med medföljande problem med ”standarder” ?)

Jag vill dock påpeka att det faktiskt är ett kritiskt ställe. Har en gång sett resultatet av knäckt sadelstolpe: Cyklisten faller i backen precis lika hårt oavsett vad det är som brister.

Om du svetsar den, dela med dig!

15-20% av längden ovanför "minimum insert"-markeringen var nerstucket i ramen. Så det fanns marginal till minimum insert. Men troligtvis hade en längre stolpe varit bättre.

Tillbaka
Topp