Går det att träna ändå?.

John S

Medlem
Går det att träna ändå?.
Nu har jag i 7 dagar haft nått skit i halsen.
Varje kväll har jag lite lätt hosta, känner mig torr i halsen.
Morgonen börjar med att man hostar upp något litet oidentifierbart, känner sig torr och krasslig i halsen.
Efter frukost och en kopp kaffe känner jag mig bara lite tjock i halsen.

Har provat diverse huskurer, vitaminer mm utan att det blir sämre eller bättre och börjar nu lessna.
Känner i musklerna att jag vill ut och trampa och det spritter i hela kroppen.

Är det någon som har lite bättre koll på när man kan och inte kan träna?.
Även diverse huskurer tas emot, Tigerbalsam på halsen hjälpte inte =).

Går det att träna ändå?.
Lyssna på kroppen, Har du ett sug efter att få träna så är kroppen troligen motaglig för träning. Men lyssna lika nogrannt när du väl tränar. Känns det tungt så kör lungt.

Går det att träna ändå?.
Jag ahr sen min råförkylning i mars, fortfaradne hostat loss nåt i haslen (luftrör, lungor?) och vaknar också på nätterna med torrhosta och stickningar.

Märket igår på Ursviksrundan att pulsen låg på 82-92% hela tiden. Nåt skit äre.

Går det att träna ändå?.
Nej!
Halsont skall man ta det lungt med. Inte roligt att åka på hjärtmuskelinflamation....
Snorig och snuvig gör ingenting men med halsont är det ajabaja.

Går det att träna ändå?.
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej!
> Halsont skall man ta det lungt med. Inte roligt
> att åka på hjärtmuskelinflamation....
> Snorig och snuvig gör ingenting men med halsont
> är det ajabaja.

Jag tycker detta är felaktigt. Och eftersom jag har ahft hjärtmuskelinflamation så anser jag mig veta det bättre än dig...muhahahah:)

Går det att träna ändå?.
Ville skrev:
> Jag tycker detta är felaktigt. Och eftersom jag
> har ahft hjärtmuskelinflamation så anser jag mig
> veta det bättre än dig...muhahahah:)

Eftersom min pappa har ärr efter ett tjugiotal hjärtmuskelinflamationer på sitt hjärta anser jag mig veta bättre än dig...;-P
Det jobbiga med hjärtmuskelinflamation är vad det kan leda till i slutändan.
Förmaksflimmer (förmaken slog 750 slag/minut vid vila medan kammaren låg på sina normala 40-50) vid 45 års ålder, knapring av blodförtunnande medel, elkonvertering (hans hjärta fick sig en kyss för att hoppa i takt igen) och totalt träningsförbud för all framtid blev det för min far.

Senast redigerad av en moderator:
Går det att träna ändå?.
en inte allt för långsökt gissning är att du fått en luftrörsirritation, verkar vara en riktigt poppis åkomma just nu, alla grader mellan lättare allergi-symtom, tjock hals, hosta och upp till svårare allergibesvär, astma och luftrörskatarr.

måste va nått i luften...har 4 stycken bara i min lilla bekantskapskrets som haft problem den här våren

själv har jag tydligen fåttallergiframkallad astma den här våren: http://happymtb.org/forum/read.php/1/436393/439550#msg-439550

när jag inte har värre symptom, känns det som du beskriver, jag tränar ändå, gör varken från eller till, men lyssna på kroppen och se till att värma upp lugnt så att luftrören är uppvärmda innan du börjar trampa på rejält.

astma-medicinen jag tar hjälper till att lösa slemmet i halsen, men hostan och tjockhets-känslan i halsen verkar den inte råda någon större bot på.

Går det att träna ändå?.
Jag har allergi, men inte känt nåt de senaste 8 åren tack vare hyposensbehandlingen.
Brukar dricka Acetylscystein, men det hjälper föga mo detta.

Så nåt astmaliknande kan de va.

Nåt i luften? Måste vara för att trafiken minskat med 20%, vi är inte vana vid bättre luft i stan.

Går det att träna ändå?.
Ville skrev:
> Om din far har haft 20 hjärmuskelinflamationer
> så tror jag faktiskt inte man skall göra som
> honom????

Nej precis. Det han gjorde var att fortsätta träna som vanligt när han var sjuk. På den tiden han var elitcyklist trodde ingen att träning vid sjukdom var farligt. Han var tom ute och "körde förkylningen ur kroppen" vid ett flertal tillfällen....

Visst, inte många chansar så kraftigt med dagens kunskap om människokroppen men jag personligen har blivit väldigt nojjig vad det gäller att träna vid sjukdom. Var och en gör som de vill dock.
Det läkarna brukar säga är just att halsont och/eller feber= ajabaja emedan snor och snuvig är ok.
Självklart skall man lyssna på kroppen och får man hjärtklappningar som inte avtar som normalt skall man genast avbryta träningen...

Går det att träna ändå?.
När jag fick inflamationen så gick jag på precis de där tippsen. Jag hade även en pulsdator som jag kollade om jag låg ovanligt högt i puls eller liknande. Och ändå fick jag inflamationen.

Därför tycker ivf jag att det är fel att till blindo följa dem.

Idag lyssnar jag på kroppen. Den säger så mycket, men vi vill så sällan lyssna. Vi vet tydligen när den vill ha mat, vad den vill ha för mat, när vi skall dricka, när vi skall träna osv osv......när den igentligen ger oss signaler hela tiden på vad den vill. Jag litar på dem och jag har ivf inte fått någon inflamation och är frisk 100 ggr mer nu än när jag inte lyssnade på den.

Men jag är ju ingen övernaturlig vetenskapsman som har skrivigt fina böcker eller säljer tuffa kosttillskott på internet. Så mig skall man nog inte lyssna på:)

Men det är ett farligt ämne att diskutera. Det jag säger fungerar för mig. Men jag tar självklart inget ansvar för någon annan på denna sida oavsett vad de gör eller inte gör.

Kan vara bra att påpeka=)

Går det att träna ändå?.
Jag är också slemmig i halsen, har varit det i snart två månader nu. Åkte på en lunginflammation mitt i också. När ska det gå över? Jag kräver ett svar!!

Går det att träna ändå?.
Uj vad Ville träffade spiken på huvudet.

Lyssnar man på kroppen så kommer man långt. Själv har jag varit sjuk i en vecka. Tillräckligt frisk för att jobba men för sjuk för några ansträngningsutsvängningar. Provade att gräva dike igår. Kom 2 meter (30 cm brett, 30 cm djupt) igår innan jag fick hostattacker så jag var tvungen att avbryta.

Kroppen kändes bra innan, men under gick det inte alls.

Går det att träna ändå?.
Bra att se vad alla tycker, får man bilda sin egen uppfattning.
Jag brukar köra på att lyssna på kroppen, och just i mitt fall nu har febern kommit under eftermiddagen så tror inte det blir av att cykla idag =).

Går det att träna ändå?.
Mattias L skrev:
> Uj vad Ville träffade spiken på huvudet.

Men jag har ingen spik på huvet att träffa....Är du säker på att det inte var huvudet på spiken...=D

Går det att träna ändå?.
Håller med. Ville och Mattias L, lyssna hårt på kroppen är det viktigaste.
Säger kroppen halsont säger jag inte träna. Men ni får göra era egna bedömningar.

Går det att träna ändå?.
Jag håller också med, lysna på kroppen och avtså från träningen tills man känner sig bättre. Jävligt trist att köra igång för tidigt och sjukdomsförloppet förlängs. Huvudet vill något annat men resten av kroppen vill ej.....

/STEFAN

Går det att träna ändå?.
Föreslår att du inte tränar. För 1.5 år sedan var jag ut och sprang efter att ha haft en förkylning och tyckte att jag var frisk. Jag drog på mig hjärtsäcksinflamation och fick total träningsförbud under 2 månaders tid av läkaren.

// Miche

Går det att träna ändå?.
Mytis. Att lyssna på om du har halsont som någon har sagt till dig är ett tecken på att du inte bör träna är INTE enns lite i närheten av det jag menar:)

Då kan du lika gärna läsa en bok eller nått=)

Men fungerar det för dig så kör på det.

Går det att träna ändå?.
Har haft ont i Halsen i 4-5 veckor nu har tränat ett par gånger under tiden men har inte alls haft nåt tryck i pedalerna.
Trodde det var en "vanlig" förkylning i början och höll upp med träning i 2 veckor, när jag skulle träna igen var jag sugen och trodde att det skulle kännas bra, men började hosta efter en liten stund och fortfarande inget tryck i pedalerna.
Vilade en vecka till halsontet kvar och fortfarande inte bättre, var hos läkaren igår och gjorde blodprov får svar idag förhoppningvis, läkaren trodde på nåt virus som höll min kropp i sitt våld...

Känns väldigt frustrerande att formkurvan pekar neråt nu när det äntligen kommer lite värme...

Är väldigt åksugen men det är inte kul när inte kroppen vill....

Går det att träna ändå?.
Verkar som vi har samma symptom alla! Långvarigt halsont, stickningar, ingen ork vid cykling. Eller har jag fattat fel?

Ringde min vårdcentral å sjuksköterskans första gissning var allergirelaterat. Men det kunde vara nåt segt virus. Tid är bokad till onsdag.

Går det att träna ändå?.
Så nu har jag vart hos fröken doktorn. Det var inte nån bakteriell infektion (sitter med plåster i knarkvecket). Min lungkapacitet låg långt över medel för min längd och ålder (får man fråga om åldern sådär?). Hon lysta med perioskopet och det var mao ingen astma - skönt.

Att jag tapat så mycke i ork och kondition var inte så konstigt sa hon, då den brakförkylningen med feber i 10 dagar jag hade i mars, suger musten ur en. Och har jag sen virus kvar i kroppen i 2 månader efter det, orkar inte kroppen bygga upp kondisen igen.

Så det "trodde" hon det var nån virusinfektione som setat kvar sen marssjukdomen. De kan för en del sitta kvar några månader sa hon. Hennes lakoniska recept var te och teve (sic!). Mao, ta det lugnt från pulstoppar så kanske virusingfektionen gav sig lagomt till SiR.

Samt ta Rihnocort varje dag mot nästäppa, även om jag inte var nästäpp, då den kan vara avsvällande även mot hals.

Så det bir inget Lida iaf.... fan!

Går det att träna ändå?.
Nej, det här var ju gôrtråkigt! Nu har det gått en hel dag sen läkarbesöket och jag försöker inte cykla fort. Det är ju så supertôligt!

Vad innebär "ta det lugnt så halsviruset försvinner"? Vad får jag göra och inte göra?
Jag vill ju cukla!

Går det att träna ändå?.
Ok, rödvin... fan slut!
Gåre bra med en liter whiskey som jag får imorrn? Eller rom, gin, estnisk vodka, strohrum, Vana Tallin, absinth, conjak, punsch, wack eller nån annan sort som finns hemma? Tom en öl har jag i kylen! Men just rödvin var slut...

Får väl handla då.

Går det att träna ändå?.
Småträna är inte så bra, ta 2 veckor hel vila och sen kan du börja mjuk köra.

Lärde jag mig efter 6-7 vecors virus inflammation i kroppen förra året.

Går det att träna ändå?.
stef skrev:
> Småträna är inte så bra, ta 2 veckor hel vila
> och sen kan du börja mjuk köra.

Vad innebär hel vila? Ingen cykling alls, eller kan jag cykla lugnt till jobbet? Var går gränsen?
Styrketräning då?

> Lärde jag mig efter 6-7 vecors virus inflammation
> i kroppen förra året.

Det är väl så många veckor jag är uppe i nu typ...

Går det att träna ändå?.
Efter 4 veckor med några få lätta träningspass så tog jag drygt 2 veckor helt vila, efter det kändes de bra förra året.

Går det att träna ändå?.
Vila kan betyda mycket. Ligga på soffan i två veckor å bara gå på skithuset. Eller vilodag för Lance är att "bara" cykla 10 mil. Typ.

Går det att träna ändå?.
Vila betyder "ansträng dig inte", både för dig och för Lance.

För att förtydliga, om du inte tycker att du ska cykla till jobbet så bör du nog stanna hemma från jobbet. Sträckan Kärrtorp-Centralen skadar dig enbart om du har en allvarlig infektion i kroppen och spurtar hela vägen. Ta det lugnt och anländ 10 minuter försent till jobbet istället.

Går det att träna ändå?.
Om du tränar med t ex förkylning eller infektion så kommer inte kroppen att tillgodogöra sig träningen och genom att du utsätter din kropp för en större påfrestning så tar det längre tid för sjukdomen att läka. Så träna med sjukdom = korkat.

Vill inte skrämmas för mycket men om ni har ihållande ont ihalsen och förkylningssymtomer be er läkare att ta ett blodprov och kolla för twar.

TWAR — en infektionssjukdom

Sjukdomsorsak

TWAR orsakas av en bakterie med namnet Chlamydia Pneumonia. Bakterien sprids som en droppsmitta liksom vid vanliga förkylningar, men ger under en ovanligt lång tid förkylningssymtom och trötthet.

Svårighetsgraden kan variera från bara en kortvarig trötthet och knappt märkbara symtom till besvärande och tröttande infektioner med ständiga och livslånga återfall.

TWAR har en tendens till självläkning men den går mycket långsamt. Det kan ofta dra ut på tiden till flera månader och år, men för vissa personer går den aldrig över. Detta gör att vissa av de som får kroniskt trötthetssyndrom kan ha TWAR som orsak.

Symtom

Vissa symtom är vanliga, särskilt ont i halsen, slem i halsen, rethosta eller långvarig hosta, lockkänsla i öronen, nästäppa. Andra symtom kan vara öronvärk, ständig rinnsnuva, värk över bihålorna, ansiktssmärtor, heshet och ständiga harklingar, återkommande ont i halsen, astma, andningssvårigheter, smärtor i lungorna, tryck över bröstet. Symtom av oväntat slag kan också finnas: Huvudvärk, yrsel, hörselnedsättning, sömnstörningar, torrhet i munnen, hudutslag, muskelvärk, ledvärk, nedstämdhet, depression och irritabilitet.

Vanligt är att symtomen åtföljs av en onormal, uttalad trötthet. Man somnar så fort man kommer hem från jobbet och man orkar ingenting på fritiden.

Ett särskilt symtom är ett tryck över bröstet och vissa sjuka upplever en uttalad brist på fysisk förmåga, t ex för hög puls vid minsta ansträngning. Många uppsöker hjärtläkare eller akutmottagningar utan att man finner något fel. Dessa symtom kan sätta igång på bara någon timmas tid.

En hel del upplever tungsinthet och depressiva känslor med hopplöshet. En annan variant på psykisk påverkan är att man plötsligt, förutom sin förkylning, blir arg och irriterad och även får vredesutbrott.

Behandling

TWAR behandlas med antibiotika. Det är emellertid inte alla typer av antibiotika som är effektiva vid behandlingen av TWAR. Dessutom kan en viss typ av antibiotika vara effektivt för en viss bakteriestam medan det kanske är ineffektivt för en annan.

Antibiotikabehandlingen ger ett mycket bra behandlingsresultat. Behandlingseffekten kommer emellertid i allmänhet först vid slutet av behandlingstiden.

Går det att träna ändå?.
larsky: är du läkare eller nåt sån, eftersom du vet så mycket om TWAR? Jag ifrågasätter inte din kunskap, vill bara veta.

Vissa symptomer stämmer in, men är inte supertrött eller retlig.
> "Vanligt är att symtomen åtföljs av en onormal, uttalad trötthet. Man somnar så fort man kommer hem från jobbet och man orkar ingenting på fritiden."

Stämmer inte på mig.

> "Ett särskilt symtom är ett tryck över bröstet och vissa sjuka upplever en uttalad brist på fysisk förmåga, t ex för hög puls vid minsta ansträngning. Många uppsöker hjärtläkare eller akutmottagningar utan att man finner något fel. Dessa symtom kan sätta igång på bara någon timmas tid."

Inte det heller.

Går det att träna ändå?.
Det var själva fan!
Senaste veckan, från midsommarafton till idag, har jag inte ens sett en cykel, inte ett gym, spinninglokal eller ens sprungit. Bara gått långsamt. De två veckorna innan dess, cyklade jag i makligt tempo till å fårn jobbet, inget annat.

tror ni skiten har släppt i halsen? Näe... Jag ger upp. Imorrn börjar jag cykla, för nu har den där jävla kroppen fått en chans å rehabilitera sg tycker jag.

Eller vad tycker ni? Har ju inte cyklat i skogen på nästan 4 veckor, å nu är det 4 veckor kvar till SiR.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp