Går inte att trampa bakåt på ny cykel

svjonas

Medlem
Hej!

Jag har precis fått hem min nya cykel och tyvärr fungerar det inte att trampa bakåt. Det lustiga är att det fungerade i början när jag provcyklade i ca 10 minuter. Men när jag cyklade till jobbet dagen efter flög kedjan av helt plötsligt och sedan dess är problemet kvar. Det funkar fint att växla upp och ner men när jag slutar trampa så fortsätter pedalerna att snurra framåt. När cykeln står still går det inte att trampa bakåt, se detta videoklipp. Någon som vet vad det kan bero på? Är det frihjulet som lagt av direkt?

Tror också på frihjulsbugg. Ett alternativ kan dock vara stela länkar i kedjan, som inte vill följa med i bakåtböjen.
"Mile City" får en ju att tänka på roligheter.

Senast ändrad:
Haka loss kedjan och känn på bodyn. Går kassetten lätt?

Har vajern slackat så bakväxeln är dåligt inställd? Justeras där vajern går in i växeln.

Är kedja torr? Har fabriksfettet på den stelnat? Känn på kedjan. Går det att böja länkarna?

Tre möjliga felkällor

Kedjans Länk stel het eller body misstänker man här allternativ är något kommit bakom drev kassett mot hjul som tröga frigång som gräs kvist eller oidentifierade tyg.

Felet är nu åtgärdat, det var frihjulet som gått sönder. När jag hade fått av den gamla kassetten och skakade den så hörde man att det lät som grus inne i den som åkte runt, troligen kullager. Bytte till en shimano kasset och nu fungerar det som sig bör. Den gamla kassetten var av märket "no name" - man får vad man betalar för helt enkelt :) Den gamla höll i ca 2 kilometer, ny från fabrik

Felet är nu åtgärdat, det var frihjulet som gått sönder. När jag hade fått av den gamla kassetten och skakade den så hörde man att det lät som grus inne i den som åkte runt, troligen kullager. Bytte till en shimano kasset och nu fungerar det som sig bör. Den gamla kassetten var av märket "no name" - man får vad man betalar för helt enkelt :) Den gamla höll i ca 2 kilometer, ny från fabrik
Men kassett är ju inte samma som frihjul / body? Kassetten har ju ingenting med själva rull-funktionen att göra.

Tillbaka
Topp