Går mitt växelöra att återställa?

bigfish

Ny medlem
Vi var ute på en tur idag vilken tyvärr avbröts ganska snabbt efter att en gren attackerat vad jag för står växelörat på en av cyklarna.

Det är böjt både bakåt och i sidled så jag undrar om detta går att lösa och i så fall på något smidigt sätt?

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Uha, nu förstår jag varför man börjat med utbytbara växelöron...

Nej jag har inget svar på din fråga... Men borde väl gå att "böja tillbak" men är säkert någon som vet vad som händer med hållfastheten då...

Ja, till exempel har jag sett att vissa av Biltemas modeller verkar ha utbytbara växelöron och det är ju väldigt bra så slipper man kasta hela ramen om bara den lilla delen går sönder. Det är ju inte så bra med ramar där man inte kan byta ut så känsliga och utsatta delar.

thomaz skrev:
-------------------------------------------------------
> Uha, nu förstår jag varför man börjat med
> utbytbara växelöron...
>
> Nej jag har inget svar på din fråga... Men borde
> väl gå att "böja tillbak" men är säkert
> någon som vet vad som händer med hållfastheten
> då...

TigerMale: Vad skulle den sidan vara bra för när han inte har utbytbart växelöra?

Borde ju finnas något smidigt sätt med tanke på att det är en stålram.

Det borde funka fint att rikta när det är stål
Paktool har ett verktyg för det
spr_DAG-1_2005727_24486.jpg

spr_DAG-1inuse_2005810_12069.jpg

http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=48&item=DAG-1#

Senast redigerad av en moderator:
Med reservation för eventuella avhärdningsproblem, men min standardlösning på böjda stålprylar som inte går att böja tillbaka för hand är värme. Typ blåslampa/svets/värmeljus/grill/öppenspis, eller vad man nu kan tänkas ha tillgängligt... lacken kan väl tänkas se lite skum ut efter några av de alternativen, men om alternativet är att skrota ramen, så..

Precis som Johrn skriver kan man använda verktyget ovan. Det kommer hålla bra med tanke på hur litet du böjt ditt. Jag har riktat fyra öron på det sättet.

Inga problem att böja tillbaka det där örat. Min känsla för stål säger att du kan göra samma sak några gånger till om oturen skulle vara framme igen.

Ett stadigt skruvstycke borde lösa problemet när det inte är mer krokigt än sådär. Om du får för dig att rikta med värme så kan du glömma allt utom en gassvets. Man måste värma åtminstone rödvarmt för att de ska göra någon skillnad. Eventuell härdning är då omintetgjord.

låt en cykelverkstad med ett sådant verktyg hjälpa dig.
sist det hände mig fick jag inte betala för de få minuter det tog att fixa ett öra som såg ut som ditt.

absolut inga problem att fixa,på den gamla goda tiden så tog vi bara en skiftnyckel och böjde tillbaks/riktade med....

Det där hände mig med en sprillans ny o fin stålram för några år sedan. Efter ett besök hos Spoke i sthlm var den som ny igen och rullar fortfarande. Dock är det nog inget hemmamek om man inte har koll eller rätt verktyg. Beror väl lite på hur mkt du värderar ramen antar jag. Men jag skulle nog slänga upp de hundringar det kostar att få det riktat av någon som gjort det förr. Att med lite våld böja stål är ju ingen konst, men blir det minsta lilla skevt i någon riktning så kommmer du få jäkligt svårt att ställa in växlarna i framtiden.

Rippa skrev:
> Dock är det nog inget hemmamek om
> man inte har koll eller rätt verktyg. Men
> jag skulle nog slänga upp de hundringar det
> kostar att få det riktat av någon som gjort det
> förr. Att med lite våld böja stål är ju ingen
> konst, men blir det minsta lilla skevt i någon
> riktning så kommmer du få jäkligt svårt att
> ställa in växlarna i framtiden.

Jag tycker som Rippa.
Hoppas att du också tycker som Rippa.
Låt en cykel-mekaniker med rätt verktyg hjälpa dig.
Det är svårt (men viktigt) att få det exakt rakt utan specialverktyget.

Ta ett extra bakhjul och skruva i växelörat. Böj till båda hjulen är parallella i alla ledder. Klart.

Väcker tråden till liv igen.
Kallböjer alla verkstäder växelöronen eller finns det de som värmer också?
Finns det någon vetenskap bakom detta som går att anamma praktiskt? Att dyrt baka i ugn under kontrollerade former är ju en sak med glödgning eller vad det nu kallas,före och efter. Med gassvets som nämnts är väl temperaturkontrollen klurigare och som nämnts: Hur går det med materialstrukturen efter det om det inte värms och svalnar i rätt hastighet?
Min har just böjts ca 25grader.... sorg i hjärtat. Vill inte göra något förhastat.

Senast ändrad:
MB ZIP skrev:
> absolut inga problem att fixa,på den gamla goda
> tiden så tog vi bara en skiftnyckel och böjde
> tillbaks/riktade med....

Vaddå gamla? Jag gjorde så i höstas och vet du? Det fungerar än!

Brukar gå med skiftnyckeln om det inte är för mycket. Annars har jag fräst av den böjda delen såg att båda ytorna blir parallella. Om man nu har tillgång till fräs eller tänker åka till en verkstad. Ett tips annars är att alltid ha ett extra öra med sig.

Den här tråden gäller cyklar utan löstagbara växelöron. Stål mao.
Så extra öron hjälper tyvärr inte mycket i just detta fall, men annars så!

När det gäller 5 till 10 grader är det bara att kallböja tillbaka. Det kluriga
och som jag inte hittar något skrivet om är vad man ska göra när man har 25 grader att
Justera. Vad jag förstått är det en ganska stor vinkel i sammanhanget.

Det enda jag sett på utländska forum är "go to your local frame builder".
Finns det såna i Stockholm? Trodde alla köpte från fabrik numera och sen monterade egna komponenter själva.

Tillbaka
Topp